Litteratur och andra tips för överlevnad

Hejsan!
Har länge haft intresse för friluftsliv och liknande och har bl.a. varit uppe på kebnekaise och runt om i kebnekaisemassivet två gånger. Jag och 2 vänner planerar en tur till Norge under nästa sommar med syfte att klara sig i naturen av det naturen har att erbjuda. Ren och skär överlevnad med andra ord. Vi kommer att göra småturer nu under hösten och våren runt om i Sverige och redan nu vill jag börja läsa på om just överlevnadsinriktat friluftsliv. Idén är ganska nykläckt och all faktainläsning startar nu.

Det jag söker är rekommendation av litteratur för diverse överlevnadstips vad det gäller det mesta som kan hjälpa en i naturen. Ätliga växter, rötter, svampar, bär, fisk, fågel osv.
Problemet är inte att hitta litteratur, problemet är att hitta vettig sådan som innehåller nyttig och praktiskt användbar information.

Har sökt en del på böcker av Lars Fält och Stefan Källman men väldigt få återförsäljare verkar sälja dessa böcker i nuläget.

Givetvis är andra tips, bloggar, filmer osv också av intresse. Allt som kan bidra till goda förkunskaper inför den utmaning som väntar.

Väldigt tacksam för svar!
Mvh,
Fredrik
 
Problemet att "överleva" på det naturen ger är att det finns lagar och regler du måste följa som begränsar möjligheterna i ert scenario. En nödsituation är naturligtvis annorlunda då det handlar om att verkligen överleva tills man räddas.

Är det i norska fjällen ni tänkt vara eller i skog och lågland ?
 
Läsning som kanske inte innehåller speciellt mycket tips och trix men är väldigt intressant gällande just överlevnad är boken: Tillbaka till Tuichi.
Handlar om en backpacker som hamnar vilse i djungeln och lyckas överleva 21 dagar ensam innan han blir räddad.
 
Jakt är svårt, fiske lättare och växter kan alla klara, lär er 50 ätliga arter, hur de ser ut under alla årstiderna.
go tur
 
Lars Fälts "Överleva på naturens villkor" brukar dyka upp på auktionssiter som tradera etc ibland. Mycket bra bok men alla sådana företeelser kräver träning, träning och åter träning.

Det lilla "leanto" man bygger själv liknar inte alls det som visas i boken. läs på, öva och åter öva innan någon längre tur planeras. Man blir ofta överaskad över hur hårt ensamhet tär på psyket när man väl sitter där ensam i beckmörkret och fryser.

Go tur. :)
 
Lofty Wisemans överlevnadshandboken är rätt bra.
H-bok Överlevnad gillas för den vänder sig till amatörer även om man får hoppa över alla "göm dig för fienden" delar
Kjällman/Fälts böcker är också mycket bra men kan vara svårare att få tag på.
 
Klassikerna är Engelska och Amerikanska Field Manuals som först skrevs under WWII när man insåg att stadsbarn inte kunde det som varje bondgrabb kunnat under WWI i stort.
Modernare versioner av dem går att handla från dv militanta boklådor på nätet, Den amerikanska har gått att ladda ner i pdf ca 1500s.
Ingen överlevnadshandbok ersätter hands on ut i terrängen under instruktion och med kontroll att ingen brännskadar, skär eller förgiftar sig. Vid olika kurser i Ö har det hänt att elever skadat sig genom bännsår och knivsår men även otrevliga groddjur, ormar, kakaner, växter etc. Insektsbitna blev de flesta inklusive undertecknad. Några blev vatten och andra blev matförgiftade. Såvitt jag vet blev alla räddade och överlevde så småningom. De som försökt sjäva som han i out to the wild etc gick det sämre för.
Det är ett intressant ämne och som en lärare som prövat på det under ett modernare krig uttryckte det så rädd har jag aldrig varit förrut eller senare samanfattar väl en del av det hela.
Svårt men rätt qul när man vet att det är på lossas och att det kommer att ta slut.
go tur
 
lars fälts böcker håller jag högt, kan inte komma på namnet nu men ropade in en av hans böcker på tradera, en vit bok med tecknade bilder inuti. någon som kan hjälpa till med namnet?

dock är dom ganska sällsynta att komma över men häng på tradera
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...