hemma träning!

hej!
kanske är helt fel forum o ämne
men någon måste ju ha koll på det!

varje kväll jag går och lägger mig har jag börjat göra ca 40 armävningar. Har hållit på ett väldigt bra tag nu, och det har inte hänt ett skit sedan jag började.. mer tvärtom! det känns nu som jag har bränt mer muskler genom att göra det här.

någon som vet bättre om det här än vad jag gör?
gör jag på fel sätt? kan jag göra någon bättre?
hörde något att man bränner mer muskler om man gör det väldigt ofta, är det sant?
tips på bra teknik?

snälla hjälp mig någon kunnig! tacksam för svar!
 
Nej du bränner inte muskler om du gör armhävningar ofta men du kanske skulle behöva öka intensiteten något. Prova att ha fötterna högre upp t ex på sängen eller se hur många armhävningar du kan göra under, låt oss säga, 5 minuter.
Att göra samma sak hela tiden kommer göra att du stagnerar och att resultaten uteblir.
 
Lite beror det på vad du är ute efter. Vill du bygga muskelmassa kanske du måste börja köra skivstång (bänkpress). Många repetitioner med låg vikt, vilket armhävningar är, resulterar mer i uthålliga muskler = sega men inte särskilt biffiga.

Jag tycker att du ska fortsätta köra dina armhävningar, men komplettera med skivstång för ökad styrka och muskelmassa. Kom också ihåg att du bör arbeta mångsidigt, dvs. hela kroppen. Det är ingen större poäng med att bara träna en muskelgrupp. Dels utifrån ett estetiskt perspektiv, dels som skadeprevention.

Mvh /Joel
 
Väldigt förenklat:

När kroppen utsätts för hård belastning så vill den bli starkare. För att bli starkare behöver den återhämtas, för detta behövs vila och näring. Man blir inte starkare av att träna, man blir starkare av att återhämta sig efter att ha tränat.

En genväg till god fysik finns inte, men den vanliga vägen är inte i närheten så komplicerad som de som tjänar pengar på det vill påstå. Ät mat som ser fräsch ut. Ät mycket. Träna hårt, och integrera träningen som en del av ditt liv så att du fortsätter träna livet ut. Man får ut så mycket som man stoppar in.

Ta tid på dig, det är en process och en upptäcksresa. Det du gör nu är en bra början, med tiden som ditt intresse ökar, ökar kunskapen, och då blir träningen bättre. Längs vägen kommer du få tusentals råd, tips och kommentarer om vad som är bra och dåligt. Det mesta är subjektivt. Grunden är alltid densamma. Träna hårt, ät bra, och sluta inte - resultaten uteblir bara om du slutar träna.

Har du inte tillgång till fria vikter eller av andra anledningar vill kunna träna oavsett vart du befinner dig så kan jag starkt rekommendera denna:
http://www.rosstraining.com/nevergymless.html


Edit: Kan ju svara på dina frågor med kanske :). Om det är muskelmassa du är ute efter så är det kritiskt att du äter mycket! Att du tränar ofta spelar ingen roll, sålänge du återhämtar dig ordentligt. Men det blir förstås svårare att återhämta sig ju mer man tränar. Du får hitta en balans som fungerar för dig, där du tränar så mycket du kan men fortfarande klarar av att återhämta dig. I ditt fall tror jag du bara behöver äta mer. Det finns även varianter på armhävningar som ökar motståndet. Youtube är en bra källa, utforska där. Ha roligt, variera dig och experimentera.
Här ser du en rad varianter som på olika sätt skapar olika motstånd:
http://youtu.be/v8hHCPvy7CY
 
Dagger, jag är ingen expert men har haft samma erfarenheter som du. Dvs gissar på att effekten som du känner är att det känns tyngre att göra de 40 som kändes enklare tidigare.

Mitt tips är att trappa ned på träningen lite och upp på de andra faktorerna som krävs för muskelutveckling. Kanske köra varannan dag och kanske nu ta en paus på 3 dagar och äta och sova mer. Gärna äta närmare träningen också. Som redan står tidigare i tråden så är inte heller effektivaste sättet att bara köra 40 hela tiden utan man får satsa mer på att lura musklerna och sig själv.

T ex variera mellan olika sorters armhävningar och reps. hundredpushups är en bra sida för det även om jag tycker att det känns för tungt efter ett tag om man verkligen ska följa deras varannan dag-program.

Testa t ex 3x20 med 1 minut vila emellan eller 2x30 och variera lite då och då mellan t ex tricepsarmhävningar och breda och ökad lutning och liknande.

Sedan som Joel skriver att trots att armhävningar tränar mer än bara bröst så är det bra att variera träningen och träna övriga kroppen också. Då kan du även få med mer vila mellan armhävningsdagarna också.



Endy skrev ett bra inlägg som jag inte förstår hur jag kunde missa, men nu har jag redan skrivit det här :).

dat dere:
Man blir inte starkare av att träna, man blir starkare av att återhämta sig efter att ha tränat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LinusG Förvaring hemma! Övriga aktiviteter 27
dreamteam Äta rätt efter träning Övriga aktiviteter 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...