Dålig teknik eller stora pjäxor?

Hej
Jag har nu åkt telisar i några år och det går bra så länge det är bra pistat, tar mig ner hyfsat t.o.m i svarta pister och får till carvingsvängar i röda pister MEN det ta gäller så länge som det är bra underlag.
Så nu har jag funderat på varför jag inte kan få till det när det blir vallar och ojämnare.
om jag då byter till slalom så är det inga problem, då är det bara att åka tills låren inte orkar längre.
jag har då jämfört och kommit fram till att det måste bero på att mina telispjuck är för stora, jag kan inte få fast foten i pjäxan eller vad tror ni? är jag för klen i benen eller dålig teknik eller?

tacksam för ideér och tankar

//Classe
 

Bilagor

  • DSC00033.jpg
    DSC00033.jpg
    58 KB · Visningar: 2,318
Jag är verkligen ingen telisexpert men min erfarenhet säger att ju sämre det är i backen destå mer viktigt blir det att ha bra position och vikt på bägge benen..
Samt att när det är mer uppåkt så hjälper det att gå upp på kant ordentligt så man skär genom vallarna istället för att studsa över dom med belaget neråt så att säga..
Jag tippar på att det är en träningssak, men även att om du byter till alpint när underlaget blir sämre så kommer det nog ta lång tid att lära sig.

Sen kanske det är lite skillnad på skidorna du använder till telemark resp alpin åkning också?
Olika skidor beter sig ju väldigt olika..
 
samma sak

Jag känner igen mig - en orsak för mig är att jag åkt väldigt mycket alpint innan jag började med telis så blir det för svårt (dvs brant/isigt/puckligt) så går jag reflexmässigt över till vanlig alpinsväng även med telisskidor och det brukar gå bra att trycka med hälen även på innerskidan.
Jag får för lite tryck på innerskidan då jag tvingar mej att åka telissväng men jag tror det är fel åkposition - tror min bakre/inre skida hamnar för långt efter mig - den ska väl vara undre rumpan och främre/yttre skidan framför mig.
Och ja det är definitivt viktigare med försäsongsträning om man åker telis.

/Patrik, som ser fram emot fler svar och tips här
 
tvärtom...

Jag är ingen hejare på nåt av dom, men har åkt lite telis några år... tyvärr tycker mina knän inte om det, så sist försökte jag åka lite alpint på efter middagen, men när det blev lite trixigt gick jag reflexmässigt över till telissvängar.. =)
 
Kanske

skall du ta en privatlektion? Höfttekniken är t ex viktig att få till. En bra instruktör kan också göra en bedömning om det är något i din utrustning som begränsar dig.

Thure
 
Det är alltid fel på grejorna men för 25 papp kan du få kanongrejor!

Skämt åsido sanorlik är det din position på brädlapparna som behöver justeras. Ett par lektioner med en bra instruktör brukar kunna göra underverk med de läraktiga.
go tur
 
Jorå jag har funderat på lektion och det skulle säkert kunna bätttra på men jag är ändå ganska säker på att mina för stora pjäxor (Garmont ) är den största boven, dom har töjt ut sig så mycket nu att jag inte kan spänna fast foten, speciellt på bredden fram.
Finns det någon som har nått sätt att förminska inneskon? eller är det till att leta efter ett par mindre pjäxor.
Garmont har ju den lilla egenskapen att det är samma skal till flera storlekar och dom här var när jag köpte dom den minsta storleken i den serien och nu när inneskon har töjt ut sig så skulle jag uppskatta att dom är 2 storlekar större
Är det någon som har köpt en "custom fit" innesko eller vad dom kallas som kan svara om dom också töjer sig

//Classe
 
Jag åker med en usel telis-teknik, men fasen så mycket lättare det blev att förstå hur det ska kännas om foten sitter fast i pjäxan!

Hade ett par Crispi CXA, alldeles för breda och vida i hälen för mina smala platta bananfötter, lyfte nog nästan 2-3 cm i hälen i varje sväng. Formgjutna innersulor löste inte problemet i denna pjäxan för mig, det var helt enkelt för dåligt hälgrepp för mina fötter.

Lösning: Scarpa T2 Thermo, nu kan jag inte skylla på pjäxan utan bara på dålig försäsongsträning och dålig teknik! Sitter mycket skönare/tightare i hälen. Denna innerskon kan jag även plocka med mig till mina gamla Scarpa Denali randonnéepjäxor också.

Så om du gillar skalen så kan nog en bättre passande innersko , anpassad för just dina fossingar, göra stor skillnad. Men hm, priset på en sån kan ju nästan närma sig ett komplett par nya pjäxor? Särskilt om du har turen att hitta nåt på rea såhär i slutet av säsongen, även om telispjäxorna inte är lika många som slalompjuxen i butikshyllorna.

Som jag upplever det är Scarpa smalare i lästen än både Crispi och Garmont.
 
Testa att bygga om befintliga pjäxor!

Läste om dina problem med pjäxorna.
Visst kan problemet vara tekniken men jag tror nog mycket på pjäxorna. Jag upplever det som att pjäxan är närmaste länken till dina skidor och mycket beror på dem. (Men sen finns det de personer som kan sätta på sig vilka pjäxor som helst och åka på vilka skidor som helst och susa nerför backen som de vore födda med dem på. Men själv tillhör jag inte den kategorin människor)

Jag har samma problem med mina slalompjäxor att de känns för stora. Ytterskon töjer sig medan innerskons material sjunker ihop. Man får tillslut spänna i det sista hacket på pjäxan. Inget hälgrepp pga tjocka vader smalvrist och bred läst. För smal sko som trycker på fel ställen och det innebär KRAMP i fötterna. Jag får alltid bygga om mina pjäxor så de passar mig.

Till att börja med har jag tagit bort den vanliga sulan och satt dit en formgjuten sula. Jag lät gjuta den i Frankrike på en skidresa eftersom de som görs här i landet har kork som material under och jag vill ha stabil plast. Jag tror att man i Sverige kan gå till Ortopedtekniska (så heter det i alla fall i Linköping) och be dem göra ett par rejäla sulor. De som man köper och värmer till efter sin egen fot i sportbutiker tycker jag är för mjuka och har för dålig stabilitet.

Det andra som jag har gjort är att jag har lagt i kilar vid hälen så att jag får en mer framåt lutat positon i pjäxan.

Det tredje är att jag har som en damask över själva innerskon. Jag spänner och drar åt den på ett liknande vis som man gör med snowboardskor. Dessa drar åt innerskon över vristen och hälen så jag får lite mer kontakt med innerskon.

För det fjärde har jag som en plastform runt hålfoten och går upp på båda sidor om fotknölarna och går ihop i överkant baktill där hälsenan går in efter själva hälen.

För det femte har jag i år lagt in en extra sula mellan inner skon och ytterskon. Bara för att höja själva foten i skon. Inte för att göra själv innerskon mindre. För att jag inte ska få extra tryck på fel ställen så har jag karvat ut ur denna innersula så även den är lite format efter min fot.

Det enda problem jag har nu är att jag ibland trycker alldeles för hårt mot plösen. Men det problemet är avhjälpt genom att jag stoppar in en gelpadd utanpå skidstrumpan och mellan plösen. Denna hjälper till att avlasta punkttrycket över själva skenbenet.

Allt detta för att få en pjäxa som passar mina fötter och för att jag ska ha så bra kontakt med skidan och snön som möjligt. Har den här säsongen stått på dessa pjäxor i nästan 80 dagar och är supernöjd med resultatet. Har alltid annars om åren svurit över pjäxorna och kastat dem och köpt nya vartannat år. Har alltid trott att jag skulle hitta några som passar mig. Men har nu till slut insett att för att de ska fungera tillfredsställande måste jag bygga om dem. Har hittills haft samma pjäxa i fyra år så det här rekord.

Har hittills inte samma problem med mina telemarkspjäxor. Men de är i sin tur lite lite för små så de klämmer både här och där och jag får kramp i fötterna efter bara en kort tid. Skulle heller vilja ha ett par pjäxor som är större i skalet och som jag kan bygga om där inne.

Så innan du köper nya, mindre pjäxor så försök med att bygga om dina pjäxor också. Ge inte upp!
Jag önskar dig lycka till med ombyggnationen :)
---Lotta
 
Diy

är väl bra, men var hittar man mtrl. i mitt fall så skulle jag vilja börja med bredden/översida fram då jag upplever att jag kan "flytta foten i sidled" i pjäxan medans hälen stter där den ska.
Jag har sedan ett par år en sula som är gjord av en ortoped och det är samma som jag har i slalompjäxorna så den tycker jag är OK. Det är klart, när jag nu funderar efter ditt inlägg så skulle man kanske börja med att lägga in en halv sula fram under inneskon och testa

//Classe
 
sula

Hej
Jag har ett par scarpa t1 som var lite för stora. Plockade i extra sula under innerskon med bra resultat. Både varmare och bättre grepp. På Slalompjäxorna har jag någon form av mjukplast över hälen som ger bättre hälgrepp. Utformat som ett stort skavsårsplåster. Sitter ditlimmat.
Nackdelen med båda är att det är lite svårt att plocka i och tillbaka innerskon.
bredviken
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hemsida med teknik Telemark 1
thureb NTN Freedom eller Meidjo? Telemark 13
olaka Mythic, Monster eller Mission? Telemark 1
viktor.edlund Bindningar, Bomber eller Hammerhead Telemark 1
thureb Nya turskidor? Längd/bredd? E109 eller Boundless Crown Telemark 13
pathfinder77 Egna eller hyra skidor i Stryn? Telemark 0
dmboka7 Scarpa T2, dam eller herr modell= Telemark 4
Läraren Åsnes Nansen Walking eller Combi Combat??? Telemark 0
marjo Lång eller kort Rottefella Cobra R8 Telemark 2
thureb Åka skidor eller Brant eller annan apritretare Telemark 11
barefoot Rossignol eller Atomic Telemark 3
bash Köpa puderlagen ten eighty,men var?Nätet kanske,eller? Telemark 4
NikkeS Head Monster75 eller Rossingol B2 Telemark 3
clindh Hippie eller alpinist? Telemark 12
föhl 2 eller 3 par Telemark 28
ansun Erfarenhet av Atomic TM:EX eller BD Crossbow? Telemark 0
acdcpeter Linken eller Rottafella? Telemark 1
beqen Rossignol XXX eller megabang? Telemark 0
Loranga Cobra eller Targa? Telemark 4
zach Elan mx four super / Elan mx four eller andra förslag? Telemark 1
surfban Egna plattor eller? Telemark 6
JohanC Stinger eller.... Telemark 4
srpp Glaciärskidåkning nu, Stryn eller nåt annat? Telemark 6
Nemo Chili, eller? Telemark 30
stol Rossignol Viper C eller X och telis Telemark 0
t94kej Rossignol eller Blizzard? Telemark 1
thegrandwazoo x-scream eller bandit x? Telemark 7
Mountain Man Är jag ett geni eller ... Telemark 17
Vandrare Utlösningsplattor eller snowboard? Telemark 4
arnljots Suunto eller Silva Telemark 1
Vilka skidor Rago eller E99? Telemark 0
cx4 eller T2? Telemark 1
Morotto, TeleCarve eller Ultimate ? Telemark 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...