Orienterare sågade ner träd i Tyresta naturreservat

Det finns ju 5 olika grundkriterier för att bilda naturreservat, det vanligaste är att skydda biologisk mångfald. Men man får samtidigt inte glömma bort att det finns möjlighet att bilda naturreservat med intentionen att främja friluftslivet. Förhoppningsvis väcks en debatt att skapa fler naturreservat med enda orsaken att just främja friluftslivet.

I MILJÖBALKEN ANGES FÖLJANDE SKÄL TILL ATT BILDA NATURRESERVAT:
• bevara biologisk mångfald
• vårda och bevara värdefulla naturmiljöer
• tillgodose behov av områden för friluftslivet
• skydda, återställa eller nyskapa värdefulla naturmiljöer
• skydda, återställa eller nyskapa livsmiljöer för skyddsvärda arter
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8234-5.pdf
Jomen, allemansrätten gäller väl även i naturreservat? Och att i efterhand (som några här i diskussion gjort) säga att "det var ju inte så tokigt för den biologiska mångfalden" att man kvistade gran osv. låter lite märkvärdigt.

Skadan på skogen är förmodligen inte alltför stor, men hur skadas orienteringssporten när aningslösa arrangörer använder skogen efter eget godtycke och sen bagatelliserar det?
 
Hej Johan

Vad är du ute efter ? Ingen tvivlar väl på att det var fel att göra som orienteringsklubben gjorde , eller hur ? För mig känns det som att du vill ha hela Tyrestaområdet för dig själv...... Kan läsa i tidigare inlägg helt felaktiga påståenden, nån säger att det tar många decennier för naturen att täcka igen en dags slitage. Helt fel, det finns många undersökningar som visar att dessa decennier i själva verket är några månader. Det är inte bra när felaktigheter pumpas ut på detta sätt. Känns som det är riktiga skrivbordskonstruktioner bakom dessa uttalanden.

Junioren
 
Nej, jag vill naturligtvis inte ha hela Tyresta för mig själv, även om det skulle kännas lite lyxigt ibland :) Tvärtom så tycker jag att det är viktigt att människor i alla åldrar och med olika bakgrunder får se och uppleva den stadsnära natur som bla. Tyresta erbjuder. Därför är jag glad att vi har allemansrätten med dess enkla regler att följa.
Jag tycker dock att det är viktigt att respektera de regler och förordningar som finns så att inte allemansrätten urholkas. Det Järla OK gjorde tycker jag inte var bra gjort, dels för att de förstörde i ett naturreservat ( i detta fall råkar det vara Tyresta) men framförallt så förstörde de för många orienteringsklubbar som sköter sig.

Naturligtvis ska man försöka hålla sig till fakta, och "normalt" slitage återställs ofta relativt fort men här har det sågats ner träd och brytits grenar och de skadorna förmultnar inte eller läks bort på några månader.
 
Läste en rolig kommentar om händelsen på ett annat forum:

”Curlinggenerationen har börjat orientera. Föräldrarna ger sig ut och sågar ner träden.”


Jag har bara mediebilden av händelsen. Det enda jag tycker är att det är viktigt att föregå med gott exempel om man tillhör en grupp som förväntas uppträda ansvarsfullt. Annars legitimerar man tilltaget hos dem som inte tänker så långt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag ramlade ner i vattnet vintertid Övriga aktiviteter 23
umemorgan Vilopulsen rasar ner Övriga aktiviteter 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...