Nödraket Komet

Jag har en nödraket av märket "komet" den är som en penna som man skruvar på en patrn och som sedan skjuts iväg. Problemet är att mina patroner börjar ta slut. Jag har fortfarande många röda men de är för nöd och behöver andra färger som grön. Är det någon som vet om dessa patroner fortfarande går att få tag på?
 
Jag har en nödraket av märket "komet" den är som en penna som man skruvar på en patrn och som sedan skjuts iväg. Problemet är att mina patroner börjar ta slut. Jag har fortfarande många röda men de är för nöd och behöver andra färger som grön. Är det någon som vet om dessa patroner fortfarande går att få tag på?
Skaffa ( inte lätt...) en person som jobbar med säkmtrl på flyget, dom har.
Var trevlig och efter ett tag frågar du om han kan fixa åt dig.
Näevars, skämtade lite, jag har sådana, men behöver dom själv och är också på jakt efter fler när dom tar slut.
Återkommer i ämnet om jag lyckas.
 
Vet att skandinaviskt högfjellsutstyr i Longyearbyen har sådana, men det är ju lite lång väg. Kolla med sjöfartsbutiker, typ sådana som säljer vikingflottar och överlevnadsdräkter, har köpt vanliga nödfacklor i en sån butik (men det var också i Norge).
 
Om det är en sådan här
f16806-11.jpg



så har tillverkaren för några år sedan ändrat konstruktionen från gänga till bajonett (ej kompatibla).

När jag försökte köpa nya patroner (av åldersskäl) så fanns det inte längre lyspatroner med gänga så man måste köpa ett nytt signalstift (penna).

Hjermans http://www.hjertmans.se/ har i alla fal varit vänliga att tydligt skriva att dom nya ej patronerna ej passar ihop med gänga”
”Passar ej äldre modell med gänga”

Nya finns på t.ex Watski och Hjertmans

Per
 
Jag har en nödraket av märket "komet" den är som en penna som man skruvar på en patrn och som sedan skjuts iväg. Problemet är att mina patroner börjar ta slut. Jag har fortfarande många röda men de är för nöd och behöver andra färger som grön. Är det någon som vet om dessa patroner fortfarande går att få tag på?

Är det en sådan här ?
 

Bilagor

  • PICT0004.jpg
    PICT0004.jpg
    40.8 KB · Visningar: 3,380
Någon som har hittat någon butik som säljer den typen av patroner som man skruvar på?

Jag har en Komet Walther Reimer .
 
Sök på 15mm Pen Launcher Kit och ammunition - kallas cartridges - alltså patronerna
Finns massa kul om man köper i USA , mycket björnskrämma och så.

Men dessa är inte så bra som nödraketer med nödraketspatron , dom når max 60 meter.

Bättre med nån riktig nödraket som skjuter 300m och syns kanske på uppåt 10 mil i bästa fall.
 
Ja exakt , dessa är inga nödraketer utan signalraketer.

Man kan skjuta rött,grönt,gult/vitt och knall samt en del special
som t.ex blixtknall för och skrämma djur.

Dom är inte synliga från några jätteavstånd , nån km kanske uppåt en mil.

En riktig nödraket kliver upp till bortanför 300m och syns långt - det är uppåt 10 mil från däckshöjd från större båt och nästan 6-7 mil från
vattenytan vid fri sikt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...