Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!!

borde vara att haka på ETApowerkonceptet så att värmen absorberas av kokkärlet och innehållet i kastrullen och att inte värmen blir kvar i brännaren eller blåser iväg.

Vindskyddet borde alltså vara kopplat till kastrullen och leda värme dit samt sprida de varma lågorna/gaserna uppåt via kastrullsidorna.

Bra luftintag nedifrån och bra luftutsläpp upptill.

Thure

Du menar en sån här fast med vindskydd på? 347 gram för 1,7 liter, 349 kr på Naturkompaniet.
Kan nog löna sig på längre turer (min nuvarande och enda kastrull jag anv är på 255 g) och om man är flera. Verkar finnas en 1-liters också, men står inte vad den väger. Om jag kommer undan med att byta kastrull & inte lägga ner en förmögenhet på nytt kök så är det ok.
 

Bilagor

  • 733880_733890_734230_400x400.jpg
    733880_733890_734230_400x400.jpg
    24.1 KB · Visningar: 1,230
Något som är intressant med vindskydden i Primus Eta-serie är att de är så låga. Jag har alltid trott att man ska vindskydda hela kastrullens höjd för att förhindra bortledning av värmen, men enligt folket på Primus, som har testat en hel del, ger det inte något mervärde att gå högre upp än några centimeter från botten. Men det kanske är annorlunda med och utan värmeväxlargrunkor.

Deras toppmonterade version har ju inte ens vindskydd hela varvet runt.
Något som tydligen kan vara trixigt är turbulensen i underkant. Primusvarianten är ju nästan stängd undertill just av den anledningen, vad jag förstår.

353083_400x400.jpg
 
Något som är intressant med vindskydden i Primus Eta-serie är att de är så låga. Jag har alltid trott att man ska vindskydda hela kastrullens höjd för att förhindra bortledning av värmen, men enligt folket på Primus, som har testat en hel del, ger det inte något mervärde att gå högre upp än några centimeter från botten. Men det kanske är annorlunda med och utan värmeväxlargrunkor.

Deras toppmonterade version har ju inte ens vindskydd hela varvet runt.
Något som tydligen kan vara trixigt är turbulensen i underkant. Primusvarianten är ju nästan stängd undertill just av den anledningen, vad jag förstår.

353083_400x400.jpg

Modellen nog en konklusion av vart jag ville komma. Vill bara slippa köpa nytt kök, så det blir att ta fram plåtsaxen och snitsa till något. Gillar dock fortfarande brigas mycket enkla och snabba lösning...
 
Modellen nog en konklusion av vart jag ville komma. Vill bara slippa köpa nytt kök, så det blir att ta fram plåtsaxen och snitsa till något. Gillar dock fortfarande brigas mycket enkla och snabba lösning...

Själv tror jag på ett lösning med lock och vindskydd integrerat, som alltså hängs på uppifrån. En mössa, helt enkelt. Problemet är att jag inte har tid att bygga och testa om lösningen funkar.
 
Martin Fjäderlätt;384092 sa:
Som tur är läser tillverkarna Utsidans forum. Dessutom vet de vart de ska vända sig när de har nåt nytt att komma med. ;)

Primus-vindskydd för toppmonterade brännare

(För den som inte orkar klicka på länken handlar det om att Primus nästa vår kommer med ett vindskydd som väger 60 gram och ska funka på de flesta toppmonterade brännare.)

Eftersom PR är så pass hög så borde den alltså inte fungera till den.
Den ser ju onekligen lite konstig ut eftersom den inte täcker glipan mellan brännare och kastrull.
//Peter
 
Martin Fjäderlätt;384092 sa:
Som tur är läser tillverkarna Utsidans forum. Dessutom vet de vart de ska vända sig när de har nåt nytt att komma med. ;)

Primus-vindskydd för toppmonterade brännare

(För den som inte orkar klicka på länken handlar det om att Primus nästa vår kommer med ett vindskydd som väger 60 gram och ska funka på de flesta toppmonterade brännare.)

Funktionen skiljer sig inte ett smack ifrån min ringlösning.Den är bara större och tyngre för att kunna motivera köp av ett extra tillbehör.Men å´ andra sidan är det ju samma tillverkare som upphörde med Micro-modellen med kärlstöd av rundstål,så vad kan man förvänta sig egentligen.Och för att inte tala om Gravity...


peter
 
Senast ändrad:
Som tur är läser tillverkarna Utsidans forum. Dessutom vet de vart de ska vända sig när de har nåt nytt att komma med. ;)

Primus-vindskydd för toppmonterade brännare

(För den som inte orkar klicka på länken handlar det om att Primus nästa vår kommer med ett vindskydd som väger 60 gram och ska funka på de flesta toppmonterade brännare.)

60 gram känns ganska mycket för något som inte täcker nederdelen av kastrullen. Undrar vad det betyder för verkningsgraden.

Jörgen
 
Själva lågan (den blåa delen) från brännaren avger rejält mycket IR-värme som kan stråla ned på tuben och värma upp översidan - särskilt om lågan breds ut mycket av tex en grytbotten och stark pådrag, men det som ger 'haverierna' är förmodligen att lågan eller dess heta avgaser (plym) på något sätt vänder nedåt till en del och värmer upp brännarkroppen och nedåt - lätt hänt med areodynamiskt felkostruerad vindskydd som kanske är för tät i botten och man får en otäck virvel ovanför som rullar runt och ned lågan.

tät staket/galler med små glipor/hål ger betydligt lungare utrymme i lä bakom än ett helt tät vindskydd som istället skapar en massa vrivlar runt kanten som 'rullar in' i lä-området. och rycker och drar där - tänk hur snöstaket är byggd och varför snön läggger sig bakom där

Även ni innovativa som inte röker får köpa er en paket ciggaretter och i lätt sidblåst (kanske skapad av en fläkt under utvecklingsfasen) helt enkelt ser hur rökslingan från siggen ringlar runt eran nyutvecklade värme/vindskydd och se om det ger några otäcka virvlar som riskerar att dra ned lågan och dess avgaser - förmodligen måste man har brännare igång och gryta ovanpå för rätt 'arbetsmiljö'... prova också olika vindritningar och styrkor!

virvlar på fel ställe drar också ned verkningraden mer eller mindre.
---

Själv håller jag mig kvar vid gas-tranginan - dels för att luftströmmarna är väldigt hårt styrda med diffuderade galler som tar bort inblåsta virvlar samt luftströmmen är enhetlig nedifrån och upp runtom i tillräklig mängd även om det skulle virvla i toppen på köket pga. blåst.

Att brännaren är avskild från tuben med slang förhindrar också tubuppvärmning och nedsmält gasventil så att det alltid går att stänga av gasen vid 'fara'
 
Tack Torbjörn,

Alltså, det är ju verkningsgraden man är ute efter. Man vill ju inte slösa på mer gasol än nödvändigt. Samtidigt vill man ha en enkel och fungerande lösning. Å andra sidan gör det ju inte så mycket om det går liiite extra gas; så länge man inte behöver dra med sig en eller två bulor extra så är det väl ok.

Menar du att detta med vindskydd på toppmonterat är både svårt och inte ger så mycket?

Lite märkligt tycker man ju att Primus lösning inte skyddar mot kastrullens avkylning.

Är kanske lä det absolut viktigaste av allt ändå? Jag tycker att det har mycket stor betydelse på Trangian oxå.

/Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
PetNor Vindskydd till Pocket Rocket? Kök och brännare 57
majjen Vindskydd till Crux? Kök och brännare 3
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
ElinasPappa 3D-printad lättviktsstöd för vindskydd/gastub Kök och brännare 10
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
Leffe357 Primus nya vindskydd Kök och brännare 12
hannulan Vindskydd Kök och brännare 6
Davva2 Vindskydd av alu economy Kök och brännare 0
OBD Vindskydd m.m. Kök och brännare 3
apoe Hembygt vindskydd, vad tycks? Kök och brännare 13
-Patric- Vindskydd/ FickRaket! Kök och brännare 63
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Spaceman Spiff MSR-XGKII monterat i Trangia-vindskydd? Kök och brännare 2
bushmaster84 Vindskydd??? Kök och brännare 18
lusth Vindskydd? Kök och brännare 4
wesslan Vindskydd Kök och brännare 3
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.