Grundvallning från fabrik?

Aaah, äntligen! De nya skidorna har anlänt från Telemark-Pyrenees! Det blev ett par Atomic TM:X i 184cm. Ska bli fruktansvärt spännande att prova dom. Jag har monterat mina gamla G3 targa bindningar och det börjar bli dags att testa dom.

En liten fråga: Brukar skidor vara grundvallade från fabrik? Vågar inte avgöra det genom att känna på dom. Bör man valla/behandla splajsans nya skidor på något särskillt sätt innan första provturen? Eller är det bara att valla på som vanligt?

Tänkte ta en sväng till en liten liftbeprydd kulle här i sydsverige för att testa dom innan nästa "riktiga" skidtur.
/Jörgen
 
För längdskidor gäller att om man ska vara riktigt ordentlig, så ska man mätta skidorna med paraffin. Det finns olika metoder, men de går alla ut på att lägga på paraffin i flera omgångar (och låta kallna, sickla, borsta). Ett vanligt alternativ är att man kör varann gång med hård och varann gång med mjuk paraffin.

Även om skidorna skulle vara vallade från fabrik så lönar det sig att valla dem åtminstone en gång.

/Håkan
 
sladdis; sa:
En liten fråga: Brukar skidor vara grundvallade från fabrik? Vågar inte avgöra det genom att känna på dom. Bör man valla/behandla splajsans nya skidor på något särskillt sätt innan första provturen? Eller är det bara att valla på som vanligt?
Vallade från fabrik? Aldrig, såvitt jag vet.
Tipsen på hur man ska grundpreparera sina skidor varierar väldigt mycket beroende på vem man frågar men en sammanfattning av vad "alla" säger skulle väl vara:

1. Ett gäng drag med fibertex + ev mässingsborste
2. Tvätta belaget genom att smälta på ett mjukt vax och sickla bort direkt
3. Värm in minst 3-4 lager vax. Låt skidorna kallna och sickla och borsta mellan varje lager. Här är det bra om man använder ett hårdare vax efter ett lager mjukt, alternativt varvar hårt och mjukt.
4. Om du inte ska använda skidorna direkt så se till att lägga på ett lager skyddsglider utan att sickla för att undvika att belaget oxiderar.

Poängen med grundprepareringen är att dels mätta belaget med vax och dels att få bort de s.k. mikrohåren från belaget.

Använd en plexisickel eller en plastsickel och ingen stålsickel!

Se även t.ex:

http://minx.se/skigo/valltips_skate_grund.html
http://www.swixschool.no/
http://www.startskiwax.com/
http://www.tokous.com/
http://www.vauhti.fi/
 

avslutad210712

Gäst
Håkan K; sa:
För längdskidor gäller att om man ska vara riktigt ordentlig, så ska man mätta skidorna med paraffin. Det finns olika metoder, men de går alla ut på att lägga på paraffin i flera omgångar (och låta kallna, sickla, borsta). Ett vanligt alternativ är att man kör varann gång med hård och varann gång med mjuk paraffin.

Även om skidorna skulle vara vallade från fabrik så lönar det sig att valla dem åtminstone en gång.

/Håkan

Vallade mina vallningsfria i helgen för glidet och jisses vilken skillnad det vart - både framåt och bakåt *S*.
 
Vallade från fabrik? Aldrig, såvitt jag vet.
Tipsen på hur man ska grundpreparera sina skidor varierar väldigt mycket beroende på vem man frågar men en sammanfattning av vad "alla" säger skulle väl vara:

1. Ett gäng drag med fibertex + ev mässingsborste
2. Tvätta belaget genom att smälta på ett mjukt vax och sickla bort direkt
3. Värm in minst 3-4 lager vax. Låt skidorna kallna och sickla och borsta mellan varje lager. Här är det bra om man använder ett hårdare vax efter ett lager mjukt, alternativt varvar hårt och mjukt.
4. Om du inte ska använda skidorna direkt så se till att lägga på ett lager skyddsglider utan att sickla för att undvika att belaget oxiderar.

Poängen med grundprepareringen är att dels mätta belaget med vax och dels att få bort de s.k. mikrohåren från belaget.

Använd en plexisickel eller en plastsickel och ingen stålsickel!

Se även t.ex:

http://minx.se/skigo/valltips_skate_grund.html
http://www.swixschool.no/
http://www.startskiwax.com/
http://www.tokous.com/
http://www.vauhti.fi/


Gammalt, jag vet. men är det här en bra guide att gå på?

bör man köpa en bronsborste? 250 spänn för en swixborste känns bra dyrt med tanke på allt annat man också behöver

jag har nya åsnes och funderar på hur jag ska gå till väga och vad jag behöver köpa
 
I verktygsboden brukar bronsborsten kosta rimligare. Skohandlarna brukar ha små bronsborstar till mockaskor.
Fabriker numera gör precis så lite som de kan.
Grundvallning med parafin, värmepistol, trasa rekommenderas, många lager.
go tur
 
Du har köpt ett par turskidor förstår jag det som. Om du inte tycker skidpreparering är halva nöjet med skidturen tycker jag det det galenskap att preparera turskidor som om de vore racelängdskidor.

Vallatipset du hänvisar till är för halvambitiös racelängdskidvallning. Synpunkter på vallatipset du fick, jag känner inte igen mig i logiken att varva hårda och mjuka glidvallor om vartannat. Hårt i botten och sedan mjukare tills du lägger på det du vill åka på är vad jag har lärt mig. Borstarna använder du för att ta fram strukturen i belaget igen efter att du lagt på paraffin. Du klarar dig gott på en fin stålborste och en nylonborste för finpolering i slutet.

Men som sagt du har ett par turskidor, håll det enkelt å njut av turen.
Vill du försäkra dig om bra glid, se då till att fästet är rätt mängd å på rätt plats.

Det kit jag använder till mina turskidor: (detta är lite mer än enklast möjliga)
Ett vallajärn (ett strykjärn går bra - men du vill knappast stryka en skjorta med det efteråt, värmepistol funkar hjälpligt)
Ett kall glidvalla (ju kallare märkning desto hårdare valla. ju hårdare valla desto mer slitstark är den)
En varmare glidvalla (för blöta senvår dagar blir det gärna trögt med riktigt kall valla)
En plastsickel (att skrapa bort paraffinet från belaget)
En finstålborste (att borsta bort det värsta efter att du gått lös med plastsickeln)
En nylonborste (att putsa upp å ta bort de sista resterna av paraffinet du får tag i)
Om du har rejält djupa skåror i mitten av glidzonena kan det vara fiffigt med en för därför avsedd plastskrapepinne att rensa bort paraffinet med.

Vallningsprocessen är väldigt enkelt.
Smält på paraffin på belaget,
Skrapa bort Allt paraffin du får tag i med plastsickeln. (pilla även mittenskåran om skidorna har en sån)
Borsta med finstålborste en 3-4gånger över hela glidbelaget.
Borsta med nylonborsten några vändor. (sista gången kan du gärna göra detta så många gånger du orkar - å njut över hur blankt belaget blivit!)
Beroende på hur ambitiös du vill vara kan du göra denna process några gånger. Det är ett par turskidor! gör du detta fler än 3gånger kommer det i bästa fall utgöra en sekund i bättre glid utslaget på en tur. Du har mer att vinna på att se till att din fästzon är perfekt. Gör du denna process bara en gång så funkar det utmärkt det också.

Vill du förkovra dig i glidvallning så hittar du svaren på skidforum.nu
 
:)

tack för mycket bra svar!

bara för att förtydliga: paraffinet ska bara sitta på glidzonerna, ingenting under fästzonen. eller hur?
 
Innan ni vallar och sicklar av vax 4 ggr på nya skidor se till att valla riktigt och överhetta inte belaget (då är det bättre att ge fan i processen). Nu var tråden om telemark men jag har har aldrig behövt sandpappra mina tur / längdskidor... jag vallar mina längdskidor i hela längden, sicklar av och borstar. sedan lägger jag på en hård fästvalla med strykjärn på zonen, på den lägger jag den egentliga fästvallan.


För nya skidor ta en fibertex och dra av trådar mm och lägga på en riktig valla och sickla av räcker gott, stålborste / brons är ett måste om de skall glida bra, från början... Finns ingen anledning att valla 4 ggr och dra av om man sedan bara sköter skidor sporadiskt efteråt...

Jag brukar själv köra nya alpina skidor på i princip fabriksvallan när de är nya, jag vallar bara på en bra valla sicklar av, sedan varm valla vart 3-7 dag för belagets livslängd och en flytande valla (swix red, violet eller blue) när det behövs för glidet, en flecceduk för att jobba in det räcker. Om det är aggressiv snö varmavalla med en molybdenvalla i alla fall nära kanterna eller ta en hårdare valla där. När järnet har gått över skidorna upp till 10 ggr kan det vara tid att tänka slipning. På längdskidor kan det vara värre då strukturen i beläget blir plattare för varje gång järnet går över vilket är dåligt i varm väderlek. Skall du misshandla skidorna med strykjärn 12-18 ggr mellan varje slipning bör man kanske tänka på ett strukturjärn (vilket jag anser är överkurs)...

Alltså valla gärna men gör det med måtta...
 
Senast ändrad:
För att svara på den 10 år gamla ursprungsfrågan: Ja, skidorna är vallade från fabrik. I alla fall de som kommer ur Skidfabriken i Åre, det är den enda jag har satt min fot i.

I övrigt så kanske jag inte är helt representativ, men kan knappast vara ensam om att tycka att det är sjukt tråkigt att valla.
Så jag låter helt enkelt bli.
Telisarna spelar ingen roll, jag tävlar inte om att komma fortast ner och där jag vill åka är det brant nog att glidet inte spelar så stor roll, jag bromsar ändå oftast genom att svänga.
Ett par gånger under deras livstid får jag skador som är så stora att de kräver lagning, då blir de slipade och vallade också.

Turskidor har jag de få gånger jag åkt lånat ett par Åsnes med deras korta hudar, det är ok men ingen höjdare faktiskt.

Skateskidorna kör jag med Kuzminsickel, det duger gott åt mig. Jag tävlar inte på dom heller.
Klassiska längdskidor har jag inga, eftersom jag inte vill hålla på med valla. När/om jag köper ett par blir det sickel och tejp.
 
För att svara på den 10 år gamla ursprungsfrågan: Ja, skidorna är vallade från fabrik. I alla fall de som kommer ur Skidfabriken i Åre, det är den enda jag har satt min fot i.

I övrigt så kanske jag inte är helt representativ, men kan knappast vara ensam om att tycka att det är sjukt tråkigt att valla.
Så jag låter helt enkelt bli.
Telisarna spelar ingen roll, jag tävlar inte om att komma fortast ner och där jag vill åka är det brant nog att glidet inte spelar så stor roll, jag bromsar ändå oftast genom att svänga.
Ett par gånger under deras livstid får jag skador som är så stora att de kräver lagning, då blir de slipade och vallade också.

Turskidor har jag de få gånger jag åkt lånat ett par Åsnes med deras korta hudar, det är ok men ingen höjdare faktiskt.

Skateskidorna kör jag med Kuzminsickel, det duger gott åt mig. Jag tävlar inte på dom heller.
Klassiska längdskidor har jag inga, eftersom jag inte vill hålla på med valla. När/om jag köper ett par blir det sickel och tejp.

Vad dum man känner sig nu, svara på en 10 år gammal fråga...
 
Senast ändrad:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...