Minimalt med mygg och knott

Vill ändå slå ett slag för västkusten vad det gäller myggfritt. Är själv uppvuxen i Gästrikland, men bor i Göteborg sen flera år tillbaka - mina lokala vänner har helt andra referensramar för vad som är "mycket mygg".

Det beror ju av blåsten, är det stilla så kommer myggen. Men det hör ju ovanligheten till!
Precis.
Min erfarenhet från bl.a. Väderöbod, Väderö Hamnerö och utsidan av Koster är att så länge det blåser från havet (och det gör det nästan jämt; fläktar det inte lagom skönt så blåser det friskt...) så finns det varken mygg eller knott.

Bosätter man sig så att man har gölar som inte torkar ut (eller ständigt fylls på av havet) när det är vackert väder så dyker de djävlarna upp så snart det är absolut stiltje - men det är så sällan så det tar jag gärna. I värsta fall så kommer då min Thermacell Backpacker fram och den ersätter lätt den tillfälligt försvunna brisen...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...