Straff för att tälta i naturreservat?

Genomförde lite illegal camping nu i helgen. Paddlade ut till en ö som ingår i ett naturreservat. Ligger väldigt öde och så här års kan det väl inte störa någon att jag campar på en fin liten strand. Men så snart jag slagit läger kom han - tillsyningsmannen!

Han bodde någon km bort och var ute och la nät när han fick se denne illegalcampare. Här trodde nog många i tråden att det skulle sluta med länsman, det berömda skranket och sommarens semesterkassa till staten.
Men detta var en trevlig herre, både arrendator, fisketillsyningsman och tillsynsman för reservatet. Efter en stunds tjitttjatt om fiske, den vackra naturen och hur man lägger nät, påtalade han att det var naturreservat och egentligen förbud mot camping. Men då jag var ensam, hade med egen ved och i övrigt verkade vara en skötsam person, inte någon skränig turist, lät han det passera och önskade en fortsatt trevlig kväll.

Så kan det också sluta.
 
Besök på Mällsten, dvs en ö med några stugor ägda av försvarsmakten gav böter https://www.svd.se/gick-i-land-pa-fel-o--fick-bota-77-700

Man som störde häckande fåglar med drönare gav ett rejält böter http://www.natursidan.se/nyheter/boter-for-dronare-som-storde-smalom/

Känner en långfärdskanotist som passerade genom ett fågelskyddsområde under förbudstid och fick ett saftigt böter.

Just Mällsten var ju kanske inte det smartaste stället att campa på. Visst - det var säkert länge sen militären var där, men 1990 bedrevs viss ubåtsspaning inifrån bergrummen där.

En sak jag själv undrar över är de här skjutområdena som fortfarande ligger med på sjökort och liknande även fast där inte bedrivits nån militär verksamhet sen länge. Är de kinkiga om man paddlar rakt igenom ett?
 
Just Mällsten var ju kanske inte det smartaste stället att campa på. Visst - det var säkert länge sen militären var där, men 1990 bedrevs viss ubåtsspaning inifrån bergrummen där.

En sak jag själv undrar över är de här skjutområdena som fortfarande ligger med på sjökort och liknande även fast där inte bedrivits nån militär verksamhet sen länge. Är de kinkiga om man paddlar rakt igenom ett?

Skjutvarningar publiceras på nätet samt i lokalpress och i alla fall förr anslogs det på papper i närliggande hamnar. Att genom ouppmärksamhet tvinga fram ett övningsavbrott kunde i alla fall förr sluta med böter i bästa fall, i värsta fall med en allvarlig olycka.

Skjutområden är sällan avlysta 24/7/365.

/Patrik
 
På slutövningen under min värnförmån på det tidiga 90talet befann vi oss på Ravlunda i Skåne, maj månad och en pansarbataljon (värnpliktiga + rep-soldater) sköt skarpt. Plötsligt kommer en styrpulpetbåt i god fart in i skjutområdet och jag har aldrig varken förr eller senare hört orden "eld upphör" upprepas så många gånger i rad på en radio. Utkiken gjorde sitt jobb och ingen olycka skedde men det kunde slutat betydligt värre. Skjutfältsbåten ryckte ut och avvisade båten som nog inte begrep hur många eldrör och pipor (än mindre vilka kalibrar det handlade om) som riktades mot hans tilltänkta fiskeområde. Tror det slutade med böter för fritidsfiskaren som körde båten.

Kolla avlysningarna före, t ex här:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/viktiga-meddelanden/skjutfalt-och-avlysningar/

/Patrik
 
Just Mällsten var ju kanske inte det smartaste stället att campa på. Visst - det var säkert länge sen militären var där, men 1990 bedrevs viss ubåtsspaning inifrån bergrummen där.

Även om övningar kanske ej längre utförs från anläggningen är den fortfarande i drift. Jag var i land på ön ett par år före den refererade händelsen och uptäckte att anläggningen fortfarande har ventilation m.m igång.
För att vara en militäranläggning är den ganska diskret med lite sprängsten och betong. Det finns några rödmålade stugor på ön som inte skriker militäranläggning.
 
Just Mällsten var ju kanske inte det smartaste stället att campa på. Visst - det var säkert länge sen militären var där, men 1990 bedrevs viss ubåtsspaning inifrån bergrummen där.

En sak jag själv undrar över är de här skjutområdena som fortfarande ligger med på sjökort och liknande även fast där inte bedrivits nån militär verksamhet sen länge. Är de kinkiga om man paddlar rakt igenom ett?

Skjutområde kan du vistas i om det inte är avlyst för skjutning. Kolla på respektive hemsida när skjutning sker. Flertalet är rätt lite utnyttjade medan vissa, typ Ravlunda på Österlen används mer flitigt
 
Även om övningar kanske ej längre utförs från anläggningen är den fortfarande i drift. Jag var i land på ön ett par år före den refererade händelsen och uptäckte att anläggningen fortfarande har ventilation m.m igång.
För att vara en militäranläggning är den ganska diskret med lite sprängsten och betong. Det finns några rödmålade stugor på ön som inte skriker militäranläggning.

Jag låg där en period i lumpen 1990 och minns mest att det var ett jäkla hysch hysch kring ubåtspaningen därifrån.
Anläggningen var väl inte så stor på den tiden heller. Såg på google earth att barackerna verkade finnas kvar iaf.
 
Skjutområde kan du vistas i om det inte är avlyst för skjutning. Kolla på respektive hemsida när skjutning sker. Flertalet är rätt lite utnyttjade medan vissa, typ Ravlunda på Österlen används mer flitigt

Jo, man får väl ha lite koll innan man är på plats. Det borde ju var rätt bra skyltat på land också iof, men om man ser det från en båt eller kajak vete tusan.
 
Jo, man får väl ha lite koll innan man är på plats. Det borde ju var rätt bra skyltat på land också iof, men om man ser det från en båt eller kajak vete tusan.

De skjutfält jag har varit på där snedseglare riskerar att hamna i risk har vakter utsatta som avbryter skjutningen ifall folk hamnar i riskzon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 140
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
HasseQ Vålådalens naturreservat Allmänt om friluftsliv 35
Malmstroem Angående lösa hundar i naturreservat Allmänt om friluftsliv 76
Keep_walking Reivo naturreservat Allmänt om friluftsliv 7
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88
KLAGER Stor brand i Kullabergs Naturreservat Allmänt om friluftsliv 3
niklaz Asfaltläggare i naturreservat (Igelbäcken Solna) Allmänt om friluftsliv 2
pyre Paddlingsförbud i naturreservat. Allmänt om friluftsliv 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...