Fjällhäng mellan Kiruna och Riksgränsen

Vi kommer att i augusti åka bil från Kiruna till Västerålen. På vägen skulle vi vilja stanna till på någon fin plats i den svenska fjällkedjan för att övernatta ett par nätter. På dagarna blir det kanske någon kort vandringstur och eventuellt lite fiske. Mest vill vi bara känna in lite fjällatmosfär!

Finns det några bra platser att rekommendera? Jag känner till namn som Abisko, Björkliden och riksgränsen men bara till namnet. Vi har åkt sträckan tidigare i bil, men som sagt var aldrig stannat till i större utsträckning. Vi har två barn med oss, 1 och 4 år gamla, men dessa går själva respektive åker bärryggsäck. Vi har inte tält med oss så vi vill bo på någon form av färdig anläggning.

Eftersom vi kör bil så är vi inte tvingade att hålla oss till E10 och kan tänka oss avstickare, men då vi ska till Västerålen så vill vi inte ha tips i helt fel riktning.

Vi vet också att det är jättefint i Norge, men kommer att få nog av detta under resten av trippen. Vi vill som sagt var testa att få den svenska sidan till att vara mer än en transportsträcka för oss.
 
Senast ändrad:
Några korta turer med barn:

Abisko
- Liften till Våffelstugan
- Vandring längs Abiskojåkka

Björkliden
- Silverfallet

Katterjåkk
- Vandring till dalstationen på Nordalsliftarna

Riksgränsen
- Fiske i sjöarna norr om campingen

/M
 
Samma plats, nya förutsättningar

Det blev inget stopp för tre år sedan. Detta berodde på svårighet att få till ett boende, så vi körde direkt till Västerålen.

I sommar ska vi dock göra samma tur och nu har barnen vuxit till sig så vi tar sannolikt med oss tält och tillhörande utrustning.

Var stannar vi bilen för en till två nätter i tält med fiskechans mellan Kiruna och Riksgränsen? Jag tänker att vi kan få minstingen, till sommaren 4 år att transportknata 4-5 km på en dag. Vi kan flytta oss mellan natt 1 och 2 om vi väljer två nätter. Jag blev lite sugen på Riksgränsen och området norr därom, bland annat efter svaret tidigare i tråden.
 
Vassivagge

Hej, Thures tips från 2015 om Katterjåkks turiststation håller säkert fortfarande. Jag har iofs bara varit där på vintern men Vassivagge tyckte jag var helt magiskt. Och lättillgängligt.
 
Jo, men vi ska alltså inte bo inomhus denna gång. Vi behöver ha en plats där det är nära att vandra till fina tält- /(fiske)platser. Men Katterjåkk funkar kanske fint för detta ändamål också?
 
Jag har bott på turiststationen i Katterjåkk, tyckte inte det var dyrt för 2 dagar innan hemresa och inget problem med att få rum. Härligt men en dusch och torr säng efter 12 dagar i tält och regn. :-/
 
Vi ska som sagt var tälta denna gång. Tältningen är ett delsjälvändamål. Jag ville inte skapa en ny tråd, men kanske borde gjort det för tydlighetens skull... Så turiststationen är alltså inte ett alternativ.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...