Utkikstorn mitt i skogen?

Hej!
Hm hittade många brandbevakningstorn av denna modell och det verkar vara bara toppen på ett isberg...här nämner jag endast de jag sett på bild och därmed kunnat bedöma.

Exakt likadana torn som Flygbergstornet i Falun:

• I Viserum, Kalmar län, finns ett likadant brandbevakningstorn. Fotografier från april 2007 visar tornet i rostigt skick men med toppstugan kvar.

• I Sexberget, Västerbotten, finns ett likadant brandbevakningstorn. Fotografier från september 2008 visar att konstruktionen nyligen är vitmålad och toppstugan rödfärgad.

• Belsåstornet på Belsåsen, nära byn Edstuga, i Gävleborg, är ett likadant torn som det i Tomtabacken. Det är nyrenoverat med intakt toppstuga och målat i en grågrön färg.

• Kungshögstornet på Kungshögs hällar i Sandvikens kommun är ett likadant brandbevakningstorn. Det är grönmålat men ser ut att sakna toppstuga enligt bilder från april 2008. Tornet byggdes enligt Sandvikens kommun 1929 som brandbevakningstorn.

• Tomtabackens torn, Nässjö kommun, är av samma modell. Där är man möjligen i renoveringstagen nu. Grönmålat och med rödmålad toppstuga.

• På Älvhöjden, Örebro län, finns ett likadant torn som i Tomtabacken. Det är grönmålat och har en grön toppstuga enligt fotografier från 2008.

• I Paradisets naturreservat, Hanveden, Huddinge Kommun, har det tidigare funnits ett exakt likadant brandbevakningstorn men det är nu rivet.


Möjligen likadana torn finns här:
• I Bågaliden, Västerbotten, finns ett torn med liknande toppstuga. Oklart vilken konstruktion.

• På Bodberget i Bingsjö, 6mil norr om Falun, finns ett torn med liknande toppstuga. Oklart vilken konstruktion.

• Luråsen, Gävleborg, finns ett torn med liknande toppstuga. Oklart vilken konstruktion.

Ni får gärna komplettera elelr rätta mig! Framförallt, kanske dags att leta rätt på allihop och klättra upp i dem? Oscar vet du när Belsåstornet uppfördes? 1929?
 
Lunedet

Hej det finns ett i lunedet i Örebro's län (tror jag eller tillhör det värmland?). I vilket fall som helst används det som utsiktstorn i slalom backen så det är fortfarande öppet, men rostigt.
 
Tyvärr Ida vet jag inte när det uppfördes. Du får gärna dela med dig om information angående denna typ av utsiktstorn, låter som ett spännande arbete du håller på med!
 
Hej!
Hm hittade många brandbevakningstorn av denna modell och det verkar vara bara toppen på ett isberg...här nämner jag endast de jag sett på bild och därmed kunnat bedöma.

Exakt likadana torn som Flygbergstornet i Falun:

• I Viserum, Kalmar län, finns ett likadant brandbevakningstorn. Fotografier från april 2007 visar tornet i rostigt skick men med toppstugan kvar.

• I Sexberget, Västerbotten, finns ett likadant brandbevakningstorn. Fotografier från september 2008 visar att konstruktionen nyligen är vitmålad och toppstugan rödfärgad.

• Belsåstornet på Belsåsen, nära byn Edstuga, i Gävleborg, är ett likadant torn som det i Tomtabacken. Det är nyrenoverat med intakt toppstuga och målat i en grågrön färg.

• Kungshögstornet på Kungshögs hällar i Sandvikens kommun är ett likadant brandbevakningstorn. Det är grönmålat men ser ut att sakna toppstuga enligt bilder från april 2008. Tornet byggdes enligt Sandvikens kommun 1929 som brandbevakningstorn.

• Tomtabackens torn, Nässjö kommun, är av samma modell. Där är man möjligen i renoveringstagen nu. Grönmålat och med rödmålad toppstuga.

• På Älvhöjden, Örebro län, finns ett likadant torn som i Tomtabacken. Det är grönmålat och har en grön toppstuga enligt fotografier från 2008.

• I Paradisets naturreservat, Hanveden, Huddinge Kommun, har det tidigare funnits ett exakt likadant brandbevakningstorn men det är nu rivet.


Möjligen likadana torn finns här:
• I Bågaliden, Västerbotten, finns ett torn med liknande toppstuga. Oklart vilken konstruktion.

• På Bodberget i Bingsjö, 6mil norr om Falun, finns ett torn med liknande toppstuga. Oklart vilken konstruktion.

• Luråsen, Gävleborg, finns ett torn med liknande toppstuga. Oklart vilken konstruktion.

Ni får gärna komplettera elelr rätta mig! Framförallt, kanske dags att leta rätt på allihop och klättra upp i dem? Oscar vet du när Belsåstornet uppfördes? 1929?


Har hittat två sådana torn i falutrakterna, varav den ena är Flybergstornet på Flyberget sedan ett något mer välbevarat på Himmelsberget där delar utav själva kojan finns kvar. Himmelsberget ligger vid svartnäs ca 2,5 km väster om sjön Svarten. Båda går fortfarande att gå upp i men skyltar förtäljer att det är på egen risk, plankorna har sett sina bästa dagar. Bifogar bilder som jag tagit på dom, först Flyberget följt av tornet på Himmelsberget.
 

Bilagor

  • Flybergstornet.jpg
    Flybergstornet.jpg
    62.3 KB · Visningar: 4,843
  • IM007451.jpg
    IM007451.jpg
    125 KB · Visningar: 5,922
Hej!
Jag är själv på jakt efter brandbevakningstorn av den modell som visas på denna bild:
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=26855&set=lp

Någon som vet var det finns fler bevarade likadana eller var det tidigare stått sådana?
/ida

http://www.industriantikvarie.se

Det finns ett torn i samma utförande utan toppstuga vid Häståsen längs Gästrikeleden etapp 3, mellan Ockelbo och Jädraås. Bild finns HÄR då den är för stor att posta i forumet.
 
Senast ändrad:
I förra veckan revs ett torn i Torsåkerstrakten såg jag på lokalnyheterna. Det skulle tydligen ha rivits för flera år sedan men bygdeföreningen ville rusta och bevara det. Nu revs det till slut i alla fall
 
Hej vet var endel andra torn finns o så men hoppas kunan hitta nån vandringspolare här eller så o besöka dess torn med vet mkt fina ställen runt örebro med triangelpunkter o torn o höjder o vyer. mkt brandtorn som inte står med här.
 
Gammal tråd men tänkte dela med mig av några fynd jag gjort.
På toppen av Röknölen vid Höljes finns ett torn.
Vid Älvhöjden nordöst om Ställberg finns ett torn.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...