Vandring i Alperna för första gången?

Hejsan allihopa!
Jag är verkligen en nybörjare när det kommer till vandring, men nu har jag varit sugen ett bra tag på att vandra runt i fina berglandskap, och efter att ha sett massvis med bilder från Alperna blev jag direkt såld! Men efter att ha googlat en hel del blir jag väldigt förvirrad med all information jag hittar.. Känns som det kan vara lite strul med att planera, så därför tänkte jag fråga er på detta forum lite frågor då det verkar som att det finns många med kunskap inom området.

Eftersom jag är nybörjare inom detta antar jag att ta dagsturer skulle passa bäst. Min tanke är att försöka stanna på en campingplats med tält, för att sedan vandra olika leder från dag till dag. Är detta möjligt? Och isåfall, har du/ni några tips på sådana ställen? Har tänkt försöka sticka dit i slutet av Maj, men kan även hända att jag åker någongång i Juni/Juli..

Följdfråga: Hur reser jag dit lättast? Ta tåg? Buss? Flyg? Bil? Eller kombinera olika transportmedel?

Är inte kräsen av mig alls när det kommer till boende, så länge priset är vettigt och det är tillåtet att campa på platsen så är jag nöjd.

Ursäkta om det redans finns alldeles för många liknande trådar, men som sagt.. jag är nybörjare och välkomnar alla tips och förslag! =)
 
Du är lite för bred i din frågeställning så svaret blir därefter. Först tidpunkten. Maj är alldeles för tidigt för de "riktiga" alperna. Det är snösmältningssäsong och nästan allt turistiskt är stängt. Däremot är "föralperna" , dvs. exempelvis bergen runt dom norditalienska sjöarna, fina vid den tiden. Dom är igengäld för varma under högsommaren.
Juli är en bra månad. Då är allt öppet och den värsta turistsäsongen har inte börjat , den är i augusti.

Beträffande olika alpområden så finns ju hur mycket som helst att välja emellan såväl i Österrike som Schweiz, Frankrike och Italien. I alla länderna och i nästan alla alpområden så finns möjlighet till såväl dagsvandroingar som flerdagsvandringar där man bor i alphyttor. Tältvandringar modell svenska fjällen är inte så vanligt i alperna och tätning är inte heller tillåtet överallt. (allemansrätt saknas).

Jag tycker att östalperna (Österrike och nordöstra Italien) är vandringsvänligare än västalperna, men det är en personlig uppfattning som inte delas av alla.

Stora delar av alperna (de franska självklart undantagna) ligger i tysktalande språkområden varför kunskaper i tyska är en fördel dock inte absolut nödvändigt.

Googla på Berliner Höhenweg (Zillertal Österrike) och Alta Via Dolomiti 1 (Dolomiterna Italien) för två förslag på flerdagsvandringar. Dagsvandringar finns hur många som helst överallt.

Alla alporter har inte tältplatser men visst går det att hitta i t.ex. Canazei och San Cassiano i Dolomiterna och säkert på många orter i Österrike också.

Om du väljer att vandra "från A till B" så är bil opraktiskt. Då måste du tillbaka och hämta den. Det går någorlunda väl att ta sig fram till och i alperna med tåg och buss och funkar bra om man inte vill förflytta sig dagligen.

Lycka till!
 
Du är lite för bred i din frågeställning så svaret blir därefter. Först tidpunkten. Maj är alldeles för tidigt för de "riktiga" alperna. Det är snösmältningssäsong och nästan allt turistiskt är stängt. Däremot är "föralperna" , dvs. exempelvis bergen runt dom norditalienska sjöarna, fina vid den tiden. Dom är igengäld för varma under högsommaren.
Juli är en bra månad. Då är allt öppet och den värsta turistsäsongen har inte börjat , den är i augusti.

Beträffande olika alpområden så finns ju hur mycket som helst att välja emellan såväl i Österrike som Schweiz, Frankrike och Italien. I alla länderna och i nästan alla alpområden så finns möjlighet till såväl dagsvandroingar som flerdagsvandringar där man bor i alphyttor. Tältvandringar modell svenska fjällen är inte så vanligt i alperna och tätning är inte heller tillåtet överallt. (allemansrätt saknas).

Jag tycker att östalperna (Österrike och nordöstra Italien) är vandringsvänligare än västalperna, men det är en personlig uppfattning som inte delas av alla.

Stora delar av alperna (de franska självklart undantagna) ligger i tysktalande språkområden varför kunskaper i tyska är en fördel dock inte absolut nödvändigt.

Googla på Berliner Höhenweg (Zillertal Österrike) och Alta Via Dolomiti 1 (Dolomiterna Italien) för två förslag på flerdagsvandringar. Dagsvandringar finns hur många som helst överallt.

Alla alporter har inte tältplatser men visst går det att hitta i t.ex. Canazei och San Cassiano i Dolomiterna och säkert på många orter i Österrike också.

Om du väljer att vandra "från A till B" så är bil opraktiskt. Då måste du tillbaka och hämta den. Det går någorlunda väl att ta sig fram till och i alperna med tåg och buss och funkar bra om man inte vill förflytta sig dagligen.

Lycka till!

Tack så jättemycket för det detaljerade svaret, Staffan!

Kollade upp Berliner Höhenweg och Alta Via Dolomiti, vilket inte alls ser dumt ut. Flerdagsvandringar låter intressant, men hur fungerar det med alphyttor egentligen? Måste de bokas långt i förtid? Måste det bokas för varje hytt man kommer sova i? Vart bokar man? Och vad ligger kostnaden ungefär på?

Ursäkta för massvis med frågor..
 
Nu är det rätt längesen jag gjorde vandringar med ett större inslag av stugövernattningar - det bör ha varit i Västalperna 2011 (16 dagar) där det bev en hel del sådant i La Vanoise. Men det normala är väl fortfarande att man bokar från dag till dag. Ofta hjälper personalen till.

Prister för en natt med halvpension ligger nånstans vid 40 euro i Österrike, Frankrike och Igtalien. Schweiz är dyrare, kanske 70 Franken. Du kan hitta upplysningar på t ex CAIs, CAFs, OeAVs och SACs sajter.

Jag är själv mest förtjust i Sydalperna och Schweiz, därför att jag gärna tältar fritt (151 fria nätter hittills i Alperna). Sydalperna har ju också ofta det bästa klimatet med relativt tidig snösmältning (iår har det varit ovanligt kallt i månadsskiftet april/maj när smältningen brukar börja på allvar). Min sydalpina tur förra året började den 22 juni, jag har blrjat så tidigt som den 15. I Centralalperna kan det vara för tidigt (2011 var ett underbart undantag).

Inspiration, kanske: http://www.huthyfs.com
 
Nu är det rätt längesen jag gjorde vandringar med ett större inslag av stugövernattningar - det bör ha varit i Västalperna 2011 (16 dagar) där det bev en hel del sådant i La Vanoise. Men det normala är väl fortfarande att man bokar från dag till dag. Ofta hjälper personalen till.

Prister för en natt med halvpension ligger nånstans vid 40 euro i Österrike, Frankrike och Igtalien. Schweiz är dyrare, kanske 70 Franken. Du kan hitta upplysningar på t ex CAIs, CAFs, OeAVs och SACs sajter.

Jag är själv mest förtjust i Sydalperna och Schweiz, därför att jag gärna tältar fritt (151 fria nätter hittills i Alperna). Sydalperna har ju också ofta det bästa klimatet med relativt tidig snösmältning (iår har det varit ovanligt kallt i månadsskiftet april/maj när smältningen brukar börja på allvar). Min sydalpina tur förra året började den 22 juni, jag har blrjat så tidigt som den 15. I Centralalperna kan det vara för tidigt (2011 var ett underbart undantag).

Inspiration, kanske: http://www.huthyfs.com

Tack så jättemycket för svaren, Peter!
Att tälta fritt låter inte alls dumt, måste verkligen vara en helt fantastisk upplevelse. Kollade även igenom en del bilder på din hemsida, ser verkligen jättefint ut! Några frågor bara.. Tips på leder som tar ett par dagar, där man kan tälta fritt? Och hur lyckades du tälta fritt utan att stöta på problem? T.ex. Bergün-Schlappin?
 
Det handlar om kunskaper, förvärvade över lång tid. Under rubriken Vandringsområden i Europa kan du för varje område se ungefär vad jag vet om tältning i det - det är olika i olika Kantone, Bundesländer, regioni, régions vartill kommer speciella bestämmelser i naturskyddsområden. Jag ger länk till Alternatives Wandern som bl a har en lista över områden med bivackförbud i Schweiz, samt en hel del tips om praxis. Kanske man inte ska satsa på tältning på en första tur.

T ex i Dolomiterna är det lönlöst; det mesta är regionala naturparker, dessutom går vattnet sällan i dagen i denna typ av landskap. Höhenweg 1, som redan nämnts, är ett bra uppslag för en första stugtur. Sista biten är en ferrata genom Monte Schiara; den kan man skippa och vandra ut genom en dal, som jag tror heter Val Vescovà, och ta bussen ned till Belluno. Den tråkigaste biten mellan Seekofelhütte och Fanes (jeepväg bl a) kan man kringgå på en omarkerad men väldragen variant, som snuddar vid vägen mellan Cortina och Toblach.


Men turen du frågar om kan tjäna som exempel.

Bergün: campingplats.

Madulain: dito.

Övriga nätter i Graubünden, kom överens med folket på plats.

Val Federia ligger i Lombardia (Italien) där inga allmäna restriktioner råder, men jag rådgjorde med folk på Alpe Federia.

I Tirol (Österrike) totalförbud, därför hotell i Galtür.

Dagen efter, i Voralberg, rätt fritt, men jag måste först ut ur skyddsområdet Verwall.

Turen slutade i Schlappin, där jag övernattade på Berghaus Erika.

Ett område där man problemfritt kan planera en tur med tält, bara man håller sig på höjden och borta från stugorna, är Parco Naturale delle Alpi Marittime i italienska Havsalperna - där får tältet stå uppe 48 timmar (se min första tur 2016, man når Limone lätt från Nice eller Turin)! Ett annat är Mont Thabor längre norrut - man når Modane med tåg från Genève, via Chambéry.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
lestahl Vandring i alperna med barn Trekking 0
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 11
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.