Amerikanska friluftsmärken?

Hej vandrare.
Jag skall till USA och hälsa på släktingar och undrar nu om amerikanska friluftsmärken att spana efter så som tält, ryggsäck, tillbehör, kläder, ja - vandringsprylar helt enkelt, och någon kanske vet någon bra kedja med kunnig/intresserad personal typ Alewalds eller Naturkompaniet (alltså inte XXL)? Vi kommer att vara i Miami, Tampa, Dallas, utanför Omaha i Nebraska och New York.

Någon som vet USA:s motsvarighet till Hilleberg?
Någon som vet USA:s motsvarighet till Haglöfs / Fjällräven?
 
REI är en bra och kooperativ kedja. Friluftsmarknaden är stor i USA. Lättvikt är t ex hype.

Vilken typ av produkter funderar du på? Bra kläder och tält ofta prisvärda.

Ett klassiskt märke är Patagonia startat av Yvon Choinard.

North Face. Mm mm.

Planera innan via t ex websidor som rei.com

Thure
 
Tack för tipsen Thure, jag är inte ute efter något speciellt, bara kul att se vad de har ”over there”. Ibland vet man inte vad man vill ha innan man hittar det.
 
Patagonia
The North Face
REI's egna prylar
Western Mountaineering sovsäckar
MSR kök och tält
Big Agnes tält
Marmot tält, sovsäckar, kläder
Black Diamond klätterprylar, tält, kläder, ryggsäckar
Osprey Ryggsäckar

Är dom jag kommer på rak arm
 
Kanadensiska Arc'teryx är också billigare i USA, de har kläder, klätterselar och ryggsäckar.

FeatheredFriends en sovsäckstillverkare som enligt ryktet ska vara stråt vassare än WesternMountaineering.
 
Du har redan fått många bra tips på amerikanske friluftsmärken, men som sagt inkludera även europeiska märken i ditt urval ex Hilleberg. Fördelen med vissa skandinaviska märken på tält är att inner och yttertält är kopplade och reses samtidigt, vilket är en fördel i vårt klimat. På amerikanska tält reser du oftast innertältet först (som kallas "tent") och sedan efteråt lägger på yttertältet ("rainfly").

REI är en bra friluftskedja med butiker på flera av de platser du kommer att besöka (ex New York, Dallas). Bl a i Dallas området har de tre butiker och jag besökte nyligen den som ligger på Preston Road i Plano. I Florida har de bara en butik i Jacksonville vad jag vet.

Moontrail.com (Texas) och Backcountrygear.com (Oregon) är bra nätbutiker med stort utbud som erbjuder fri skeppning inrikes USA. Lämpligt att beställa över nätet och skeppa till en adress du avser besöka i USA så kan du även slippa US Sales tax som annars läggs på i kassan (ex 8,25% i Texas). Kravet är att du beställer från en skattebefriad delstat ex Oregon (Backcountrygear), eller skeppar till en delstat där inte leverantören har någon verksamhet. Ex går det fint att beställa rån Moontrail och skeppa till alla delstater utom Texas om du vill slippa sales tax. I New York området kan det vara bra att veta att NJ inte tillämpar sales tax på kläder, men på alla andra prylar.
 
Det är tyvärr inte shoppingläge i USA för stunden. De har högkonjunktur samtidigt som dollarn nästan blivit 50% dyrare för oss svenskar på 5 år. Ska du shoppa så fundera istället på vad som finns i USA men inte här hemma då de har ett enormt utbud.

Tyvärr känner jag inte till någon kedja som bara siktar på kvalitet och kunskap. Det är normalt mer fokus på utbud och låga priser, d.v.s. mer XXL än Naturkompaniet.

Vill man bara förundras över hur mycket galet många prylar inom outdoor som finns är http://www.basspro.com ett bra stopp men REI lär ha betydligt högre kvalitet.
 
Hej Amundsen, det är nog mest det jag är ute efter, att se någonting vi inte har här hemma. Lite galna amerikanska campingsaker som förgyller turen. Som man inte ens visste fanns. Tack för alla tips. Tobias
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...