Dykkurs i Thailand

Hej!

Jag och tjejen ska till Thailand till vintern och jag tänkte dyka för första gången. Någon som har tips på något bra ställe att gå första kursen? Vi kommer hålla till runt Krabi och Koh Lanta.

Hur är dykvattnen där omkring?
 
Hej.

För några år sedan så bodde jag på Koh Lanta under en period och dök med flera olika företag. De jag upplevde som de bästa var "Lanta Diver". Detta var då det största företaget på ön (tror nog att det fortfarande är det) och i detta fall innebar det genomgående hög kvalitet.

De drivs av ett svenskt par, och har ofta tillgång till svenska instruktörer. Jag tyckte att det var skönt att ta min första kurs på svenska.

Haven mår väl generellt inte bättre och bättre, men dykningen kring Koh Lanta var bra för ett par år sedan, och min erfarenhet är att det inte spelar så stor roll när man gör sina första dyk. Allting är helt otroligt.

Hojta till om ni vill ha andra tips så kan jag säkert dra mig till minnes några guldkorn :)

Lycka till med dykningen.
 
Referenser och personliga besök på olika dykcenter är bra, se till att få träffa den potentiella instruktören. Be gärna att kolla på utrustningen också, om det ser nött och slitet ut kanske man bör tänka om. Kan väl vara en viss fördel att ha en svensk instruktör, kanske en fördom men jag tycker det borgar för en viss seriositet. Observera att "PADI 5-Star" inte är mycket till kvalitetsgaranti, även i Thailand har jag sett alla möjliga olämpliga beteenden, inklusive uppenbart onyktra dykguider som ändå tilläts leda grupper under ganska stökiga förhållanden där många gäster knappt var simkunniga..

Nåväl, inte min avsikt att skapa någon oro :) , det är en härlig sport som ger många underbara upplevelser, jag har själv dykt i dryga 20 år och gillar det fortfarande, men man ska ha respekt för den helt klart.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...