Bästa toppturs skidorna?

Hej. Jag skulle behöva tips på ett par nya telemarksskidor. Jag toppturar mycket och har krav på låg vikt samt grym åkglädje i de flesta snöförhållanden, hårt, puder.. a det kan ju växla mkt här i norden. Jag vill dock inte ha ett par renodlade feta puderskidor. Men en grym turskida helt enkelt. Har ni några tips?

Jag ska skaffa nya pjäxor också, så alla tips på både skidor och pjäxor mottages med stort tack. Har 7tm power bindingar.. borde jag byta? ;)
 
Hej. Jag skulle behöva tips på ett par nya telemarksskidor. Jag toppturar mycket och har krav på låg vikt samt grym åkglädje i de flesta snöförhållanden, hårt, puder.. a det kan ju växla mkt här i norden. Jag vill dock inte ha ett par renodlade feta puderskidor. Men en grym turskida helt enkelt. Har ni några tips?

K2 Coomback kanske kan vara nåt. Lätt, bred skida med tiprocker. Känner flera som har sådana och trivs fint med dem. Nackdelen är väl att de kan bli lite darriga när det är riktigt hårt och knöligt. Själv kör jag på Line Prophet 98 (f.d. 100) och tycker de är fenomenala, men de väger också lite mer.

Jag ska skaffa nya pjäxor också, så alla tips på både skidor och pjäxor mottages med stort tack.

Vad har du nu och vilken form har din fot? Jag kom aldrig riktigt bra överens med Garmont, medan Scarpa sitter som ett smäck; en kamrat kan inte ha Crispi p.g.a. att bälgen klämmer över tån o.s.v.

Har 7tm power bindingar.. borde jag byta? ;)

Det beror på. Tycker du de är för sladdriga vid hårdare körning? Om inte så har du ju turfunktionen och dessutom utlösning i ett redan.
 
Min combo

Hej!

Detta är ett bra set för mig, helnöjd...

Har en ganska mjuk åkstil även om det ofta går skapligt fort. Använder samma utrustning i pisten som på tur.
Har bara en uppsättning så jag slipper den beslutsvånda som mina vänner med flera ofta ställs inför.

Jag: Man, 172cm, 82kg, ca 2v/år i 24år på telisar

Skida: K2 Wayback 2011/12 174cm 124/88/108 All-terrain-rocker
(http://k2skis.com/skis/mens/wayback)

Bindning: BD O1 2011/12 free-pivot
(http://blackdiamondequipment.com/en/ski-bindings/o1-binding-BD1013690000FF_1.html)

Skor: Crispi CXA 2001 (inne på andra paret innerskor :) ) Finns väl knappt på marknaden längre.
 
Senast ändrad:
Bindningar

Om du ska fortsätta med Nordic norm 75 mm så är 22 design Axl den stabilaste, Voilé Switchback den lättaste och 7TM tour den enda med utlösningsfunktion. BDs bindningar är också populära, av nån anledning.

Om du ska byta system helt till "nya" NTN så kan du antingen skaffa Rottefella Freedom, eller dom lättare TTS-bindningarna. Med NTN-pjäxorna har lästerna gjorts om helt, nu är plötsligt Scarpa bredast. Ur led är tiden.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...