Ny utrustning

Hej,
Året 2012 börjar och det är dags för mig att skaffa ny utrustning. Jag letar först och främst begagnad utrustning. Någon som känner till en bra hemsida inriktat mot telemark??

Jag har nu kört med salomon skidor (169 m och 80 cm i midian) och en rottefella bidning. Jag tänkte köpa bredare skidor men ganska lätta för att kunna gå på tur. Och en bra bidning som jag kan gå på tur med. Några förslag?

Tack / Hälsningar
Gott nytt år;)
Maxime
 
Jag kör på Voilé Switchback och gillar den skarpt.
Bättre än mina gamla G3Targa på allt.
Skidor är alltid svårt att ge råd om. Det beror så mycket på vikt, åkstil, användningsområde (geografiskt alltså) och preferenser.
De här verkar ju vara en efterföljare till Prophet 100 som jag har goda erfarenheter av. 100 är en rolig, lekig skida men då förståss på bekostnad av lite fartstabilitet.
Just nu kör jag på Atomic Coax som är lite kraftfullare än Propheten för hela berget. Ganska bra kompromiss, men fortfarande en kompromiss.
 
Året 2012 börjar och det är dags för mig att skaffa ny utrustning. Jag letar först och främst begagnad utrustning. Någon som känner till en bra hemsida inriktat mot telemark??

http://telemark.se/forums/forum/pryltorget
http://www.freeride.se/admarket/

Annars kommer man ofta löjligt billigt undan hos Sport Conrad, speciellt nu när euron är låg.

Jag har nu kört med salomon skidor (169 m och 80 cm i midian) och en rottefella bidning. Jag tänkte köpa bredare skidor men ganska lätta för att kunna gå på tur. Och en bra bidning som jag kan gå på tur med. Några förslag?

Skidor är som sagt en inte helt okomplicerad fråga. Vilket användningsområde (och vilka förhållanden inom det området) har du främst tänkt dig? Nischat eller allround? Åkteknik? O.s.v.

Ska du gå på tur underlättar det väldigt mycket om du skaffar en bindning med gåläge. Andra bindningar i den kategorin är Black Diamond O1 (halvstyv), 22Designs Axl (reglerbar men styv i grunden) och NTN (mycket stabil men också tung med begränsad steglängd).
 
Tack för tipset om ÖTC Kalle. Jag har lite grejer att kränga och där kan ju vara ett bra ställe att börja.

Ps. Tack för trevligt sällskap på nyår(för jag tror att det var du som var vid Vålåstugorna?).../Tältarn
 
Tack för alla svar. Jag ska titta vidare på bidning och skidor. Jag åker mest på topptur i Sverige men också i Alperna. Och ibland i liftsystem när man väl köper liftkort :) Får läsa på vidare på olika forum och så hittar jag säker något bra.
God fortsättning
Hälsningar /Ses i backen
Maxime
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...