Funderar på en Nikon D5000 och objektiv

Någon som har några synpunkter om kameran? Vill inte betala för mycket för en kamera som kan ta hyfsat bra djur o natur bilder.

Jag kommer förmodligen att satsa lite mer pengar på en bra objektiv typ 70-200mm, f2,8....

Vad tror ni?
 
Låter vettigt..

D5000 har samma sensor/bildkvalitet som D90 och är klassledande när det gäller kameror med APS-C sensor. Själv kör jag D90 och är jättenöjd, bra batterikapacitet och inte för tung för att släpa ut på fjället. Är säker på att D5000:s potential är högre än "hyfsat bra djur o natur bilder" bara du satsar på bra optik. Ur rent bildkvalitet hänseende finns egentligen inget skäl att betala mer för en APS-C kamera. Går du upp till tex D300s eller Canon 7D så vinner du enbart på de övriga egenskaperna, som tex vädertätning, snabbare AF, snabbare seriebildtagning mm. Den rena bildkvaliteten är väsentligen den samma. Dessutom är dessa kameror tyngre vilket enbart är en nackdel enligt mig.

Ska du uppnå ännu högre bildkvalitet så är det fullformat som gäller (typ D700 eller Canon 5d Mark II) men då blir det 4 ggr priset för en D5000.

APS-C ger dig dessutom 1.5 ggr gratis brännviddsförlängning vilket kan vara bra för en djurfotograf.

mvh
//Björn (som bara är en glad amatör men har åsikter ändå :) )
 
Senast ändrad:
Någon som har några synpunkter om kameran? Vill inte betala för mycket för en kamera som kan ta hyfsat bra djur o natur bilder.

Jag kommer förmodligen att satsa lite mer pengar på en bra objektiv typ 70-200mm, f2,8....

Vad tror ni?

D5000 är en riktigt bra kamera, dock har den en liten detalj som jag verkligen inte gillar. I sina konsumentkameror har Nikon börjat kopiera Canon t.ex och tagit bort AF-motorn från huset, detta innebär att motorn måste sitta i optiken istället, inte alla 3-partstillverkare har denna motor och inte alla Nikons egen AF-optik heller.

Det som skiljer dom olika segmenten åt är t.ex brusegenskaper på olika iso, inbyggd AF-motor eller ej. Men det som jag ser som viktigast, antalet direktknappar utanpå kameran så man slipper gå in o ändra i menyerna är väsentligt fler på dom dyrare kamerorna. Även byggkvaliten är klasser bättre. Jag personligen bytte från D80 till D300 och jag var nöjd med d80, men jag kommer inte att byta ner mig igen, eller uppåt för den delen.

En hyfsat bra startkombo skulle kunna vara följande:
Nikon D5000
Nikon AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G II
Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED
Nikon AF-S DX 35/1,8 G

+ stativ

Min egna utrustning är följande:

Nikon D300
Tamron 17-50/2,8
Tamron 70-200/2,8
Nikon 50/1,4
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...