Jotenheimen i Juni

  • Trådstartare ralphk@hem.utfors.se (Ralph)
  • Start datum

ralphk@hem.utfors.se (Ralph)

Gäst
Hej på er, jag funderar på att åka till Jotenheimen och klättra i Juni. Är det någon som
vet om det är en bra tid ? Jag kan tänka mig att snösmältningen kan ställa till problem.


mvh Ralph
 

Danne

Gäst
Tips om turer i Jotunheimen i juli?

Jag tänker också besöka Jotunheimen i sommar. Jag tar tacksamt emot förslag och tips om fina klätterturer att göra vid ett förstabesök. Mest intresserad är jag av mixade och snöturer upp till typ AD+ eller D- (eller hur nu norrmännen graderar sina alpina turer), men rena klippturer upp till 5 är också intressanta.


I föraren kan man läsa att Hurrungane är det mest alpina området så jag gissar att det är dit man vill åka. Vi har lite begränsat med tid så anmarscherna från bilväg bör inte ta mer än någon dag. Det betyder, gissar jag också, att man vill åka till Turtrgrø.


Nån som känner till något norskt klätterforum/mailinglista där man kan fråga?
 

niklas.j@mandator.se (Niklas)

Gäst
Jotunheimen/Hurrungane

Jag kan rekommendera Hurrungane där finns väldigt mycket alpina turer. Bästa sättet är mycket riktigt att ta sig till Turtagrö därifrån är det några timmar upp till en dags vandring till 'Hytta på bandet'. Det är en DNT stuga som lämpoar sig fint som 'basläger' om man vill göra flera turer i området.
Jag kan rekommnedera att köpa föraren över Jotunheimområdet som innehåller mycket information även om Hurrungane. Den går bla att köpa i Turtagrö men även att beställ, kolla in:
http://home.sol.no/~ntk/forere.html för information.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...