DIY Tarp - Hjälp

Är på gång och syr min första tarp. Provsyr en fransk hybridsöm som jag tänkt använda. När jag testar styrkan så slits tyget isär. Jag har ett silnylon tyg 30D 42g/m2. Använder en polyestertråd 100, 80# nål och syr på en Husqvarna Automatic från 60-talet. Raksöm med 4mm stynglängd.

Vad kan det bero på? Gör jag något fel?
 

Bilagor

  • 75513498_2562963330593387_6073461601996898304_n.jpg
    75513498_2562963330593387_6073461601996898304_n.jpg
    72.9 KB · Visningar: 1,210
Är på gång och syr min första tarp. Provsyr en fransk hybridsöm som jag tänkt använda. När jag testar styrkan så slits tyget isär. Jag har ett silnylon tyg 30D 42g/m2. Använder en polyestertråd 100, 80# nål och syr på en Husqvarna Automatic från 60-talet. Raksöm med 4mm stynglängd.

Vad kan det bero på? Gör jag något fel?

Varför ska du använda fransk söm????? Det är typ funkis på fickfoder och underkläder, finns inget syfte i tarp.

Använd fällsöm. Byt pressarfot till en i teflon, se över pressarfotstryck, trådspänning, öka stygnlängd och gå upp i trådtjocklek.
 
Hade tänkt använda en fransk hybrid då många använder den till detta syfte har jag sett. Lite enklare än en fällsöm/flat felled seam men stark nog. Bland annat DIY supply gear använder sig av denna. Får tänka ett varv till kanske?

Gällande stynglängd så är 4mm max på min maskin. Trådspänningen får jag se över. Pressarfotstryck kan jag inte justera tror jag...
 

Bilagor

  • Screenshot_20191028_122156.jpg
    Screenshot_20191028_122156.jpg
    11.6 KB · Visningar: 1,130
Krångla inte till det mer än nödvändigt. Sy ihop dem aviga mot aviga, 12 mm sömsmån på underlotten o 6 mm på överlotten. Vik underlotten över överlotten och sticka fast dem.

Kan du inte reglera pressarfotstryck?? Vad är det för maskin???
 
Okej. Ska provsy en fällsöm och se om det blir bättre. Hittade pressarfotstrycket, det kunde justeras manuellt! Ska pröva även med det.
 
Varför så långa stygn? Borde inte belastningen på varje stygn öka med större stygnlängt? 2,5 mm tycker jag känns mer rimligt men jag kanske tänker fel.
/Thomas

I det här falet så får du färre nålhål per längd med ökad stynglängd vilket ger högre hållfasthet. Titta på bilden så ser du hur stora hål det blir. Han har också beskrivit att tyget går sönder vid hållfastighetsprov.

Högre styngläthet ger däremot en mer elastisk söm, pga mer slak tråd (den som går genom tyglagrena och inte ligger på ytorna) per längdenhet. Men då har man mkt finare tråd o nål och helt andra egenskaper i tyget.

Ett värstingexempel är när man syr grova läderdetaljer, typ arbetsseldon för hästar, där kan stygnlängden närma sig en halvtum när man syr med 12 garns lintråd. Skulle du köra 2,5 mm skulle det inte tåla särskilt mkt belastning.

Materialet bestämmer tråden, vilket bestämmer nålen o stynglängd.
 
Är det inte skillnad mellan läder och tyg där? Syr man i tyg så är väl tanken att nålen går ner mellan tygets trådar och inte påverkar tygets hållfasthet? (D.v.s. man ska inte ha för vass nåt.)

Medans i läder så finns det inga färdiga "mellanrum", så där krävs det vass nål för att skära igenom?

Jag råkade googlade på synålar förut (var kanske i våras) och hittade mycket intressant (men hälften har jag glömt redan). Jag minns i alla fall att jag läste nåt just om problemet med vassa nålar som skär sönder tyget.
 
Titta gärna på segel och tält hur de är sydda. Trådar och sömmar är och blir starka i sig medan sömmens hål och övergången mellan enkelväv och dubbelväv etc är en brottanvisning. Långa stygn och en successiv övergång mellan många tyglager och enkelväv blir en vettig kompromiss. Tejpning av sömmar ger också en successiv övergång från stark söm till enkelväv.

Hur konstruktionen är på tält och segel är nog en hel vetenskap. Det är inte bara dukens egenskaper som spelar roll.

Vore kul om det finns bra och förenklade beskrivningar av principer för sömnad av plagg och tält att länka till.

Kanske finns det något på Utsidans parallellforum sysidan?

Thure
 
Är det inte skillnad mellan läder och tyg där? Syr man i tyg så är väl tanken att nålen går ner mellan tygets trådar och inte påverkar tygets hållfasthet? (D.v.s. man ska inte ha för vass nåt.)

Medans i läder så finns det inga färdiga "mellanrum", så där krävs det vass nål för att skära igenom?

Jag råkade googlade på synålar förut (var kanske i våras) och hittade mycket intressant (men hälften har jag glömt redan). Jag minns i alla fall att jag läste nåt just om problemet med vassa nålar som skär sönder tyget.

Både ja och nej. I det här fallet så ser du tydligt att nålen gör hål. Det handlar om materialet. Terrängen bestämmer.

Kolla t.ex. på tält 20, i grov bomullskanvas. Lååånga styng.
 
Skall du ha en läderförstärkning på tyg, enkelt, dubbelt, eller fler lager bestäm först hur lång sömlängden skall vara, sedan sporrar eller prylar du hål i läderfärstärkningen med den sömlängden innan du syr på läderförstärkningen.
Sporrar finns för olika sömlängder.
Skall du sy ihop flera lager läder, som i en knivslida eller liknande, skaffa rätt verktyg före så blir det betydligt enklare. Visst kan man improvisera med gafflar och skärpryl. Lasksöm sys med två ryndade, spetslösa nålar, klassiskt är grov vaxad linnetråd och modernare är en syntetisk tråd som inte ruttnar.
Tandy, finns på nätet, har en prima handbok i ämnet och för även verktyg.

go tur
 
Skall du ha en läderförstärkning på tyg, enkelt, dubbelt, eller fler lager bestäm först hur lång sömlängden skall vara, sedan sporrar eller prylar du hål i läderfärstärkningen med den sömlängden innan du syr på läderförstärkningen.
Sporrar finns för olika sömlängder.
Skall du sy ihop flera lager läder, som i en knivslida eller liknande, skaffa rätt verktyg före så blir det betydligt enklare. Visst kan man improvisera med gafflar och skärpryl. Lasksöm sys med två ryndade, spetslösa nålar, klassiskt är grov vaxad linnetråd och modernare är en syntetisk tråd som inte ruttnar.
Tandy, finns på nätet, har en prima handbok i ämnet och för även verktyg.

go tur

Har du ens läst tråden?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micke R. DIY - Exped Arc Tarp Gör det själv 0
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
NaturRasmus Bygga spång Gör det själv 15
olundell DIY-projekt i ull Gör det själv 18
Kimkim Kombinerad grytmysare och termos Gör det själv 0
Calexico DIY Pumppåse Thermarest Gör det själv 3
_tobbe_ Visa upp dina DIY! Gör det själv 17
Moga DIY barfota-vandringskängor? Gör det själv 10
Kavring DIY - löstagbara stånghållare Gör det själv 0
DK13 Kajaktillbehör DIY Gör det själv 38
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
ekis Hämta dagens DIY-material - Valaffisherna! Gör det själv 1
KristianMattiasson DIY crazy creek stol Gör det själv 4
Tommy1 DIY Ally kanot Gör det själv 16
fetgris DIY - Quilt for dummies Gör det själv 12
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
Kvarnträsk DIY / GDS Snöskor Gör det själv 13
peter1969 Lista över internetbutiker för DIY Gör det själv 3
Kvarnträsk DIY Wool blanket anorak Gör det själv 47
MTB DIY bloggar Gör det själv 1
tallabomba DIY-tamoj: De vanliga är överdimensionerade Gör det själv 47
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5
Kvarnträsk DIY vattentät kameraväska Gör det själv 32
Staffan Andersson Bra ritprogram för DIY Gör det själv 2
Staffan Andersson DIY på nätet... Gör det själv 0
Näpen Slå öljetter i tarp? Gör det själv 34
vandrafjäll Billig tarp Gör det själv 21
Mullemek Hur rullar jag ihop tarp-linorna? Gör det själv 27
Grönblad tarp -Kolfiberrör istället för vandringsstav Gör det själv 15
magnus ul Tarp test i Sarek 2011 Gör det själv 10
magnus ul Ray tarp i Sarek? Gör det själv 4
rplnd1 laga hål i tarp Hilleberg UL? Gör det själv 6
Piranha_paradise Tält vs Tarp Gör det själv 11
Fjällarne Tält/Tarp Gör det själv 26
millimeter Shelbys "nylon tarp fabric" Gör det själv 0
mathias Modeller på Tarp - För oss som funderar på att sy Gör det själv 10
Tommy E Fällsöm - tarp Gör det själv 12
pal2 Täta sömmar i egensydd tarp Gör det själv 10
raderad04 Tarp? Gör det själv 73
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
Piffy Hjälp... Gör det själv 12
lleberg Sy ett par byxor, hjälp en nybörjare. :) Gör det själv 24
flanell hjälp, vad är detta?? Gör det själv 15
kanis skacklar till pulka, hjälp med infästning Gör det själv 1
peter1959 Aluminiumköksbygge, hjälp med viktminskning ! Gör det själv 24
MBac Symaskinstrubbel! Hjälp, nån? Gör det själv 9
Haddock Hjälp med symaskin önskas Gör det själv 9
Jonathan HJÄLP ! "quick-attach tensionlock" Gör det själv 5
Malin Hjälp för nötta skor Gör det själv 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...