Blixtlåsproblem, TN Laser Comp

Sen ett tag har jag problem med mitt Laser Competition. Blixtlåset i tältdörren spricker när jag drar ned det. Det kan spricka varsomhelst, genast, i mitten, långt ned och emellanåt fungerar det. En lösning som fungerat ett tag nu är att först dra ned den nedre dragskon i botten, sen den övre och därpå åter dra upp dennna. Men det kinkar och kärvar och jag märker att blixlåset är, "ur fas". Dvs. fler fria taggar på ena sidan högst upp, tvärtom på den andra.

Jag vet inte vad det kan vara som kärvar, och det här känns lite för osäkert för att ta med tältet på nästa tur. Jag har plockat fram mitt Akto som tar mer plats, känns rymligare och lättare att sätta upp, men som också väger kanske 7 hg mer och skrymmer betydligt mer. Laser Comp är så mycket smidigare att handha sen man packat ihop det på morgonen. Vore synd att kassera det.

Jag har använt det 137 nätter sen 2014, mitt Akto 341 nätter 2000-2013
och det verkar ännu tämligen fräscht.

Nån som har idéer om vad problemen med mitt Laser Comp kan bero på?

Eftersom jag är i slutet av mitt vandringsliv (fyller 75 om 3 veckor) har jag inte lust att köpa nytt.
 
Matolja har jag inte hemma, men väl cykelolja. Jag har lyckats få blixtlåset i fas, vad jag kan se, men problemet kvarstår. Det verkar ju som att det är helt knutet till den nedre dragskon, så kanske det är ngt som fastnat i den, eller om något är slitet. Det får nog bli Akto på nästa tur. Kanske kan offra en matportion (det blir ju ändå en hel del proviantering)
 
Gör om våldsynkroniseringen och kläm ihop dragskon med tång lite på båda sidor - lite bara.

Annars har du tappat nån tand där.nånstans
 
Jag har gett upp och kommer nu att använda mitt Akto på kommande tur. Det väger 6 hg mer än mitt Laser Comp och tar därtill mer plats både på säcken och på marken vilket kan vara ett problem i knöligare terräng. Men det har hängt med i 340 nätter (14 somrar) och visar inga påtagliga krämpor; det känns väldigt robust.

Blixtlåset till Laser Comp är verkligen klent och jag har läst redogörelser för ännu kortare livslängd än i mitt fall. En skribent hade varit hos en sömmerska som aldrig sett ngt klenare. Jag har f ö försökt hitta reservblixtlås till Laser Comp på diverse sajter, men misslyckats.

Jag var hos en skräddare idag och frågade om han kunde sy i nytt blixtlås. Han hade blixtlås i metervara, men ett crux är att tält kräver dragskor med dubbla tungor (eller vad det kan heta) eftersom de ska hanteras både inifrån och utifrån och han hade bara enkla. En variant var dock en dragsko med en tunga som kunde föras runt så att den (kanske) skulle gå att hantera från båda hållen. Få se vad jag tar mig till längre fram i höst. Längst ned är f ö ett treuddigt gaffelspänne där en av uddarna redan nån av de första dagarna gick av. Kan vara dags att
samtidigt byta ut det - jag har ett par vantar som hålls ihop av ett sådant spänne.
 
Kan tipsa om att man kan även smörja blixtlås med stearinljus - parafinet/stearinet luktar nog inte lika illa som matolja om det härsknar. Kladdar dessutom mindre.

Till min torrdräkt har jag en särskild "vallaklump" för smörjning som är till för just den typen av blixtlås.

/Patrik
 
Tack. När jag försöker kolla de där tre svenska affärerna (i Spanien, Tjeckien och Ukraina enligt kartan) gäckas jag hela tiden. Har det blivit omodernt med epost och hemsidor?
 
Ändra till Sweden på denna sidan https://www.terra-nova.co.uk/store_finder/

Då får du upp tre butiker som säljer Terra Nova, kontakta någon av dessa och fråga hur du ska göra.

Annars kan man kontakta Terra Nova i England, men det verkat bli dyrt med frakt och reparationskostnad. https://www.terra-nova.co.uk/p/customer-services/tent-repair/

Jag provade att kontakta de där tre butikerna. I ett fall hade de upphört och telfonnumret hade redan övertagits av ett annat företag (men när jag ringde såpåstod hitta.se ngt annat). I de övriga kammade jag noll.

Jag har mejlat terra-nova, men inte fått svar än. Att byta blixtlås kostar 30 pund + frakt båda hållen, förstås. Och de varnar att det tar tid, flera veckor. Ett nytt yttertält kostar 192 pund, men det tar emot. Vid 75 års ålder ibser jag att min framtid i friluftslivet är kort.

Det finns reparationssatser på webben men jag har inte lyckats utröna vad de består av och vad de gör för nytta.
 
Finns ju lösa löpare att köpa. Kanske fixar problemet relativt enkelt.

https://pluus.se/shop/laga-blixtlaas-dragkedja-324243p.html

Thure

Svårt att se av beskrivningen vilken nytta de gör. De löpare som avbildas har vad jag kan se endast enkla kläppar.


Igår försökte jag sätta upp tältet. Jag la då märke till att blixtlåset kärvade på ett visst ställe, och då var det lätt att se att en av tänderna var skev. Men spricker gör det ungefär var som helst när jag drar ned den nedre löparen.Och att dra ned, och sen upp, den övre funkar inte alltid.

Det är faktiskt ett väldigt klent blixtlås.
 
Att löpare slits och glappar är den överlägset vanligaste orsaken till problem med blixtlås.

Möjligen kan du få hjälp av någon lokal skomakare kapellmakare/ skräddare?

Ett nytt yttertält är dyrt men kanske behövs efter 137 nätter? Har du tur kanske du hittar ett bättre begagnat.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...