Jerven Fjällduk

King size

Hej ! Jag har Jerven king size och använder den som på bilden vilket fungerar bra för mig och finska armén! Jervens idé verkar lite så där, då är det nog bättre att köpa ett riktigt tält.
// Gustav
 

Bilagor

  • _vyr_1291jerven-bag-king-size-bushcraftshop-cz-03.jpg
    _vyr_1291jerven-bag-king-size-bushcraftshop-cz-03.jpg
    117.7 KB · Visningar: 2,106
Berätta

Hej ! Jag har Jerven king size och använder den som på bilden vilket fungerar bra för mig och finska armén! Jervens idé verkar lite så där, då är det nog bättre att köpa ett riktigt tält.
// Gustav

Hur funkar din uppsättning? Har du stängt i bakkanten? Hur blir det när det regnar mycket?

Jervens måste ge en hel del kondens.
 
Bild på Stormmattan!

Stormmattan används när det är snö för att få tältet tätt mot marken, i vissa fall kan man lägga stenar på mattan för att tältet inte skall blåsa iväg.
// Gustav
 

Bilagor

  • Smatta.jpg
    Smatta.jpg
    63 KB · Visningar: 1,615
I teorin är en poncho som blir tält utmärkt. Men när det regnar vid lägerslagningen och brytningen blir det en helt annan sak.

go tur
 
Rep

Hej ! Jag har Jerven king size och använder den som på bilden vilket fungerar bra för mig och finska armén! Jervens idé verkar lite så där, då är det nog bättre att köpa ett riktigt tält.
// Gustav

Att norska armen har Fjällduk har jag fattat men att även finska ha var nytt för mig. Sedan att sätta upp med rep måste ge bättre yta men kan tänka mig det rinner vatten efter repet.
 
Ryggåstält är vindkänsliga. Uppsättningen verkar bökig i förhållande till det lilla skyddet som erbjuds. Vad är tanken med det, ska det gömma en jägare? Lägga stenar mot tältduken är inte så smart. När vinden ruskar ett tält så är det stor risk att väven slits kraftigt om vinden får tältväven att ruska mot stenen. Jämför med en segelduk som ska beslås snarast efter man tagit in ett eller flera rev.
Om man ändå vill ha ett slags tältfunktion är det inte bättre med ett riktigt tält? Vill man minimera kondens så är det ett tält med dubbla vävar som gäller.
Vill man ändå ha skydd utan ett vanligt tält så förefaller en vanlig tarp vara enklare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Goliat Temp på sovsäck och Jerven säck Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.