Medboende och/eller klätter- samt skidintresserade i Chamonix

Som rubriken antyder så är det här inlägget för dig som är intresserad av att klättra och åka skidor i Chamonix. Och för den som skulle vilja flytta dit (eller som redan bor där) och som funderar på delat boende i någon form. Det ena utesluter inte det andra så skriv gärna även om du bara är intresserad av ett utav ämnena. Tips och kommentarer i övrigt kring detta är såklart också varmt välkommet.


Kort och gott, jag planerar att flytta till Chamonix. Jag kommer ta med mig den del av mitt arbete som jag kan göra på distans mot Sverige. Jag är intresserad av alperna i stort men tänker, som såklart många andra före mig, att Chamonix med omnejd har mycket att erbjuda - så varför inte.

Jag tittar på lite olika möjligheter: bo i eller utanför Chamonix, bo själv eller tillsammans med andra osv. Såvida jag inte hyr någon kontorsplats (vilket jag antagligen skippar då kontor inte är min grej egentligen) så kommer jag arbeta en del från bostaden. Så en tanke är alltså att hyra något med lite större och trevligare gemensamhetsytor som kan delas med andra. Om boendet skulle visa sig finnas utanför snarare än i centrala Chamonix så kan det också kanske vara läge att dela på en bil i något slags arrangemang.

Tanken är att kombinera den lugna bostaden/arbetsplatsen med förhoppningsvis ett högre tempo på berget. Allt på snö, klippa och is är intressant. Även om jag hoppas kunna utvecklas som framförallt klättrare men även skidåkare så är inte fokus på att alltid göra de svåraste turerna.

Med den korta bakgrunden så hoppas jag att de som är intresserade och har liknande planer (eller har erfarenhet av att bo i Chamonix sedan tidigare) skriver, kommenterar och tipsar. Eller hör av sig på annat sätt via meddelande här på sidan. Även om planerna att flytta till Chamonix har funnits ett tag så har jag precis börjat kika på hur det kan lösas rent praktiskt. Så jag är öppen för alla förslag och det skulle vara kul att höra hur andra resonerar kring sina eventuella flyttar till alperna.

För visst är det fler än jag som planerar att vara i cham ett tag framöver?
 
Hej!
När planerar du att åka ner och över hur lång tid?
Hur ser din klättererfarenhet ut?

Jag åker ner 5e dec och stannar ett år ungefär. Topptur och is är prio.
 
Hej!
När planerar du att åka ner och över hur lång tid?
Hur ser din klättererfarenhet ut?

Jag åker ner 5e dec och stannar ett år ungefär. Topptur och is är prio.

Jag har inte satt något definitivt datum för avfärd ännu. Det beror lite på hur jag löser boendesituationen. Om det blir mer temporärt i ett första skede eller om jag försöker hitta det rätta stället på en gång. Vet inte heller över hur lång tid jag bosätter mig men gissningsvis mer än ett år.

Jag har klättrat i lite olika form sedan -98. Is började jag klättra för några år sedan. Har kört några vändor till Chamonix tidigare. I huvudsak på somrarna.

Kul att du kommer iväg. Har du siktet inställt på några specifika turer?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...