"Tyst" tält på max 3kg

Efter 15 säsongers användning är det nu dags att pensionera mitt Nallo 2 GT. Tältet ger jag 5/5 i betyg på kombinationen av vikt/utrymme, hållbarhet, enkelhet i uppsättning, vattentäthet och kondensfrihet.

MEN. Tältet har en svaghet som för mig är viktig -tältet skakar och duken fladdrar på tok för mycket redan i måttlig blåst. Och det beror inte på dålig uppsättningsteknik.
I min tältkollektion har jag även (eller har haft) ett Anjan 2, Soulo, Tarra och några budgettält.
Anjan är underbart lätt, men är än värre än Nallot ljudmässigt.
Soulot var jag övertygad om skulle innebära en ljudmässig förbättring då det är självstagande, har mindre dukyta och tre korsande stänger. Men vid en uppslagning bredvid Nallot i 5-6 m/s visade det sig förvånande nog också vara än värre.
Tarrat däremot är helt underbart att sova i vid blåst då det både är tyst och superstabilt. Det har dock nackdelen att vara onödigt tungt för solovandringar i fjällen.

Med den bakgrunden önskar jag tips om tält att titta närmare på.
Kraven är att det får väga max 3kg, ha gott om utrymme för en person med packning, vara tåligt, klara kondens bra (alla enkeldukstält går väl därmed tyvärr bort?), vara lätt för en person att sätta upp i kraftig vind och upplevas hyfsat tyst i vindar på 10 m/s.
Märket på tillverkaren spelar ingen roll och inte priset heller.

Tre tält jag sneglar på:

* Hilleberg Nammatj 2. Tunneltält . Är den tjockare dukväven tillräcklig för att göra tältet väsentligen tystare än de i Red och Yellow label serierna?
* Exped Venus II Extreme. Kupoltält. Sägs vara tyst och ha flera fiffiga lösningar. Men går det lätt för en person att sätta upp i kraftig blåst? Har läst att alla stänger måste i före man kan sätta fast det med markpinnar och att stångkanaler gått sönder efter en tids användning.
* Helsport Reinsfjell 2. Kupoltält. Verkar välgjort och får bra recensioner. Har dock varken hört bu eller bä gällande ljudnivå.

Finns det andra modeller som kan tänkas klara kriterierna?
Tips och tankar mottages tacksamt.

Obs! Att man kan använda hörselpluggar är jag medveten om men vill kunna sova utan.
 
Hej,

Jag har Nammatj 2. Jag har aldrig sovit i Nallo, så kan inte göra en jämförelse. Jag kan däremot säga att Nammatj låter när det blåser. Personligen tycker jag det är mysigt, men vid hård blåst låter det rejält. Tror tyvärr alla tunneltält väsnas en hel del, då det är mycket duk som är relativt slak - i jämförelse med stenhårda knivliknande kupoltält (Tarra, Jannu). Även mitt Enan låter en hel del, men även det tältet har ju stora ytor som vinden kan få tag i.
 
Thomas

Med dina krav på ett tålt som kräver stormstyrka, maximal tystnad efter förutsättningarna och enkelhet i uppsättning finns bara HB Tarra.
Styrkan är oslagbar. Komforten är maximal. Tyvärr får du bära lite mer vikt. Den vikten är priset du betalar för komforten och säkerheten.
 
Senast ändrad:
Tarra är bäst!

Med dina krav på ett tålt som kräver stormstyrka, maximal tystnad efter förutsättningarna och enkelhet i uppsättning finns bara HB Tarra.
Styrkan är oslagbar. Komforten är maximal. Tyvärr får du bära lite mer vikt. Den vikten är priset du betalar för komforten och säkerheten.

Jag har ett Tarra och det är jag otroligt nöjd med, lätt och snabbt att sätta upp, inte minst i skärgården, maximal komfort trots liten yta. Kort sagt det perfekta tältet när jag paddlar kajak. när jag vandrar i skogslandet föredrar jag Nallo pga vikt och att det där är lättare att spänna upp tältet så det funkar även med tunnel
 
Med dina krav på ett tålt som kräver stormstyrka, maximal tystnad efter förutsättningarna och enkelhet i uppsättning finns bara HB Tarra.
Styrkan är oslagbar. Komforten är maximal. Tyvärr får du bära lite mer vikt. Den vikten är priset du betalar för komforten och säkerheten.

Fast det behöver inte vara maximal fladderfrihet, det räcker med ett mellanting mellan Nallo och Tarra. Att tältet låter om det blåser kuling får väl accepteras då det sällan blåser så mycket.
Det är främst vindar i hastigheten 5 - 10 m/s som det behöver klara utan att fladdra.
Om det bara vore en liten viktskillnad mellan dessa två tält skulle jag alltid ta med mig Tarra´t på fjällvandring. Men det är ju mer än 60% tyngre än mitt Nallo GT vilket gör att det alltid blir kvar hemma i garderoben.

Det sägs att kvalitativa enkelväggstält är betydligt tystare än dubbelväggstält. Är man onödigt fukträdd om man utesluter hela den kategorin på grund av kondensen?
 
Jag köpte för några år sedan ett Fjällräven Akka Dome 2 och förutom att jag är nöjd med själva tältet så har jag flera gånger förvånats över hur tyst (inget fladder) tältet är även när vindarna drar sig över 10 m/s och uppåt. Samtliga linor omsorgsfullt spända. Sambon reagerade och på det när vi prövade det första gången i lite mer vind.
Jag vet inte hur eller varför men tältet är mycket tyst och det är jag tacksam för såklart. Tror vikten är 3,3 kg ca.


..tapatalk for iOS
 
Jag har hört att ju stummare material som stormlinorna är gjorda av, desto tystare blir tältet vid hård vind. Jag vet inte om det är sant, men du skulle ju kunna pröva nya linor av t ex dyneema och se om det blir skillnad?
 
Styva bågar, hög förspänning...

Hejsan,

Som redan konstaterats är bra kupoltält klart tystare i vind, vilken framför allt beror på att duken är som ett trumskinn för att använda en gammal liknelse.

Så för att få ett tunneltält att bli så tyst som möjligt gäller det att få duken så spännd som möjligt. Detta är viktigare än tjockleken på duken, även om även den givetvis spelar roll.

Den svaga länken i princip alla tunneltält är bågarna som inte är tillräckligt styva. Har själv ett HB Anjan och har sovit ett par veckor i Nammatj och även om Nammatj är tystare är det fortfarande ganska mycket oväsen. Framför allt om vinden kommer lite från sidan.

Det tystaste tunneltält jag sovit i är Stephensons tält (http://warmlite.com/tents/tents-technical/), vilket primärt beror på att de har egentillverkade förkrökta bågar som har typ dubbla diametern jämfört med de som man t.ex hittar i Nammatj. Nu har Stephensons tält andra små svagheter, hållbarheten är t.ex inte i Hilleberg klass, men om man köper till deras "inner diagonal stabilizer" så hår det verkligen att spänna upp tältet så det är i princip lika mycket trumskinn som HB Tarra eller Savio (som jag själ äger).

Så i brist på bättre får jag nog föreslå Stephensons tält. Det är i alla fall både lätt och tyst. Ett litet tips är dock att kolla om det går att få deras tält med en lite tjockare bottenväv. I grundutförandet använder de samma väv i tältbotten och yttertyg = blir lätt hål i stenig Skandinavisk terräng.

/ Stefan
 
Du kan ta en titt på Exped Polaris. Lite annorlunda tält med grymt bra ventilation, ventiler i båda ändar plus två "strut"-ventiler på sidorna (ger också sikt åt alla håll. Tror det står pall för vilken vind som helst och är verkligen tyst. Du får räkna med att det är lite kallare än tält med ytter-/innertält.
 
Det har ju kommit fram en hel del bra synpunkter och tips här så det tackar jag för. Akka Dome hade varit intressant om det var lättare, men min absoluta smärtgräns är 3kg på sommarturerna. Annars vet jag hur det blir när man ska packa grejorna: man snålar och knusslar med vikt och volym på småprylarna och lyckas just hålla det på en rimlig nivå. Och sedan kommer man till tältvalet där man å ena sidan har ett stort och tungt tält och å andra sidan har ett par små och lätta. Då blir det väldigt lätt att man tar det lättare och tänker att "det får duga".

Stephenson verkar intressant. Men, man vill ju inte gärna att det ska vara slutkört redan efter ett par vandringar..

Exped Polaris ser ju superstabilt ut. Men då var det ju det där med kondensen i enkelväggiga tält under regniga turer i skandinavien.
Deras modell Venus torde väl vara lämpligare för det ändamålet och i Extreme-versionen väger den just under 3 kg. Känns just nu som bästa valet. Och att ta två ingångar är ju ingen nackdel då den ena alltid borde vara i läsida vilket är bra när man ska laga mat vid blåst.
 
Riktigt så illa är det inte 😄

Hejsan,

Uttrykte mig nog lite dåligt. För visst håller Stephensons tält mer än ett par turer. Skulle sätta hållbarheten i samma klass som t.ex Helsports Ultralight tält. Dvs, man får räkna med att laga lite småhål i botten ibland, men inte värre än så.

Däremot har Stephensons tält andra små egenheter som man antingen gillar eller ogillar.

Det som de flesta som jag haft med mig på tur reagerat på är att tälten saknar absid. Personligen ser jag både fördelar och nackdelar med det konceptet. Det blir t.ex klart mindre kondens utan absid, men å andra sidan är det mer riskabelt att laga mat i tältet. Så om man tillhör kategorin som älskar absid är det fel val 😏

En annan egenhet är att inner och yttertält är ihopsydda, dvs man kan inte ta loss innertältet som på t.ex Hillebergs tält. Största nackdelen med detta är att ventilationen går direkt in i innertältet. På ett Hilleberg/Helsport tält går det att stänga ventilationen till innertält, men ha ytterventilationen öppen, så man får en luftström mellan inner och yttertält som för bort fukt. I Stephensons tält kan det bli lite dragit.

Men som sagt var, tyst och stabilt är det.

/ Stefan
 
En (lite tråkig) lösning kan vara att skaffa ett kupoltält där man sätter upp innertältet först, och sen spänner över yttertältet efteråt. Jobbigare, och sämre ifall det regnar när man sätter upp det, men jag upplever såna tält som tystare, eftersom man kan spänna duken hårt utanpå ytterältet, så att säga.
Har två såna tält från Mountain Hardwear. Särskilt mitt Trango 2 är tyst som en viskning! (Och tyvärr tyngre än i din kravspec, 4 komma någonting, men kanske värt att kika på liknande modeller?)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.