Kajakolycka på Ånnsjön

Det låter inte rimligt att man ska kunna få mindre ansvar genom att ha mindre insyn? "Vi låter bli att ha koll på vad de gör så slipper vi vara ansvariga för det"?

Har man delegerat ett ansvar till någon annan person så tar denne också helt eller delvis över konsekvenserna av felaktiga och dåliga beslut. Detta förutsätter dock att delegeringen har varit tydlig och att den som fått överta ansvaret rimligen kan anser vara kompetent nog för uppgiften. Finns en massa oklarheter om ansvarsfördelning, roller, kompetens mm. bör det däremot falla mer på arbetsgivaren än på den enskilde.

Annars kommer ju alltid högsta chefen fullt ut bära ansvaret för varenda enskild medarbetares misstag och det håller ju inte heller.
 
Det låter inte rimligt att man ska kunna få mindre ansvar genom att ha mindre insyn? "Vi låter bli att ha koll på vad de gör så slipper vi vara ansvariga för det"?

Lite tillspetsat och elakt sagt så verkar det ju som att det var precis vad LL försökte. Så flummiga verkar förberedelserna och implementeringen enligt min uppfattning. LL hade ändå positionen med bästa förutsättningar till att ha koll på läget och styra verksamheten. Även de bäst gjorda planerna är bristfälliga och under implementeringen kan situationer uppstå där man inte blint kan följa ett på distans förutbestämt mönster, allting kan inte vara förutbestämt och kompletterande beslut måste fattas på plats. Då bär den högsta ledaren på plats ett ansvar. Att försöka föra ansvaret bort från verksamheten är att krångla till det.

Det man kunde spekulera om är ifall arbetsgivaren borde under förberedelserna ha insett att fel person blivit LL.

Sen är ju inte problemet när man får en uppgift som man känner att den överstiger ens kompetens, utan när man får en uppgift där man på grund av bristande kunskaper eller erfarenhet inte förstår att den överstiger ens kompetens.

Javisst oförstånd är ett problem. Det "4623" tog upp och som jag kommenterade handlade om att inte våga säga ifrån, vilket också är ett problem (med rätta lösningar som man tyvärr inte alltid inser i rätt ögonblick).
 
Lite tillspetsat och elakt sagt så verkar det ju som att det var precis vad LL försökte. Så flummiga verkar förberedelserna och implementeringen enligt min uppfattning.

Jag syftade ju på uppdragsgivare kontra uppdragstagare.

Precis som Erik3 säger så är det upp till den som delegerar ansvar till någon att se till att den som får ansvaret är kompetent nog.

Titta t.ex. på vargolyckan i Kolmårdens djurpark, där det var chefen som fälldes. Vad är den stora skillnaden mellan den olyckan och den här?
 
Jag tycker att vi straffar allt och alla med lämpligt hårda straff och inför stränga tvingande regler med licenser, pass obligatoriska kurser som tvingar alla till underkastelse och en lämplig summa betalas på mitt konto-nr av någon anledning. Bra dessutom om vi kan straffa alla led och ev ansvariga, så mina akademiska kompisar har något att pyssla med.

Ett litet mysigt straff piggar alltid upp och får allt ogjort samt hindrar effektivt nya oväder från att uppstå igen samt förhindrar effektivt folk från att komma ut i naturen och sticka sig på vassa barr samt trampa på kottar och djurskit. Och om någon nödvändigtvis vill ut i naturen igen så har jag svindyr bra utrustning att sälja som jag har märkt med "Ank"-märkning.

(så kallad ironisk humor) Naturligtvis olämpligt att skoja i en tragedi, men i bland så hjälper det lite att få ur sig frustration. Tankarna går naturligtvis till alla drabbade och hoppas det kommer lite goda insikter ur detta tråkiga och att inta allt för många blir lidande, för jag begriper inte varför fler skall bli drabbade i efterhand då skadan redan är skedd.
 
Precis som Erik3 säger så är det upp till den som delegerar ansvar till någon att se till att den som får ansvaret är kompetent nog.
Jo, fast det är ju också upp till arbetstagaren att själv bedöma vad man är kompetent att göra. Få chefer är ju experter på allt deras verksamheter sysslar med, så om någon påstår sig kunna nåt, och visar kvalifikationer som styrker vad de säger bortom rimligt tvivel (i de fall kvalifikationer kan väntas) så borde ju ansvaret att bedöma sin egen kompetens därefter ligga på arbetstagaren.

Kort sagt, om du anställer nån som kirurg som inte kan visa upp en läkarexamen så kan du antagligen åka dit, men att anställa nån med militär bakgrund och diverse friluftserfarenhet som lägerledare... tja, det låter ju spontant rimligt.

Annars slutar det ju med att endast högsta chefen kan hållas till svars för något alls (eller kanske snarare ägaren? (eller gud i händelse att sådan existerar?)), för snubben som delegerade ansvaret till den som misslyckades hade ju uppenbarligen inte nog kompetens för att göra sitt jobb, och då gjorde ju den som gav *den* personen rätt att delegera fel... Och så vidare, och så vidare...

Dessutom finner jag tanken på att man skulle bli helt ansvarsbefriad bara för att man är anställd lite kränkande.
 
Jo, fast det är ju också upp till arbetstagaren att själv bedöma vad man är kompetent att göra.
Men om arbetstagaren inte är tillräckligt kompetens kan denne kanske inte avgöra det på ett bra sätt?

Det är ju där haken ligger. Uppdragsgivaren ska inte kunna slippa ansvar genom att dumpa det på nån som inte förstår att denna inte är kompetent nog att klara det. Det är den som ger någon ett uppdrag som har ansvaret för att säkerställa att den som får uppdraget har rätt kompetens för det.

Om uppdragsgivaren bara tar uppdragstagaren på orden ("Javisst, det fixar jag, det är lugnt") så anser i alla fall jag att uppdragsgivaren inte har fullgjort sina skyldigheter.
 
Vad händer om någon snubblar och bryter benet under en brännbollsmatch? Ska vi då anmäla och åtala den som anordnat aktiviteten?

Man kan dra sådant här hur långt som helst, personligen tycker jag att det är trist att föräldrar idag hellre anmäler läger och skolor än att fokusera på att lära och dela med sig av sunt förnuft och kunskap.
Men visst, det är lättare att skuldbelägga någon annan.

Tyvärr slår det nog mot friluftsverksamhet och ideellt arbete.
 
Vad händer om någon snubblar och bryter benet under en brännbollsmatch? Ska vi då anmäla och åtala den som anordnat aktiviteten?
Om inte konsekvenserna varit så allvarliga hade det nog aldrig blivit en fällande dom. Vi pratar om 3 ungdomar som nästan miste livet. 2 har bestående men och kan inte leva ett normalt liv.

Kanske var det LL ovilja att ta på sig ansvaret för det inträffade som fick föräldrar och domstol att tända till.
 
Ja, det som inträffat är fruktansvärt, speciellt för ungdomarna och deras anhöriga.

Men att anmäla någon för en olycka känns väldigt mycket som en konsekvens av vår tid. Jag ska säga att jag inte läst materialet som många av er har, men trots bristande säkerhetsgenomgång är jag övertygad om att det som hände var en olycka, ej något LL avsedde.

Olyckan berodde säkert på olyckliga omständigheter, dåliga förberedelser, dåligt väder och vem vet, kanske också pga dåligt omdöme bland de drabbade? Alla har vi väl varit odödliga tonåringar?

Ligger allt ansvar alltid på ledaren? Oberoende av hur deltagare agerar? Detta är mer en generell fråga än kopplad till denns specifika händelse, där domstol trots allt konstaterat att LL var ansvarig.

Tillbaka till brännbollen. Jag har faktiskt bestående men (väldigt små dock, bara lite värk då och då) från en olycka när jag var barn och fick ett brännbollsrack över handleden på en tur med skolan. Mina föräldrar anmälde varken skolan eller det barn som drämde till mig (av misstag).
 
Brännbollen är en riktigt dåligt analogi. Jag tror de flesta är medvetna om riskerna med t.ex fotboll, brännboll och liknande. Man kan bryta ben och liknande, men bara i extrema undantagsfall är det livshotande.

Ifrågavarande olycka var ju betydligt allvarligare. Tre ungdomar miste nästan livet, och de överlevande har bestående men. Säkerhetsplaneringen var klart bristfällig och lägerledaren var ansvarig, något som nu även bekräftats juridiskt. Att ännu skuldbelägga föräldrar som eventuellt anmälde saken är helt onödigt. Ett fall som detta bör definitivt undersökas, om inte annat för att göra saker bättre i framtiden.

Oron över att detta kanske leder till skärpt lagstiftning/kutym och därigenom kan drabba frivilligarbete är säkert befogad. Fall som detta pekar ju på klara brister i hur saker gjorts hittills.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Ännu en dödlig kajakolycka Paddling allmänt 29
salgo60 Kajakolycka Siknäsfjärden Paddling allmänt 4
Nullan Kajakolycka Paddling allmänt 23
lamini Kajakolycka! Paddling allmänt 2
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.