Kajakolycka på Ånnsjön

Men delar av Ånnsjön är väldigt grund, knä/midjedjup. Det kanske ledaren visste om men inte eleverna? Och ledaren har tagit för givet att eleverna står på botten om de kapsejsar?

Det stämmer. Jag har förvisso bara ögnat genom förundersökningen, men det anges att deltagarna skulle bottna längs den tänkta banan. Även anges det ringa djupet i kombination med många grynnor och sjunkna trädstammar skulle ställa till problem för en följebåt och därför var följekanoter bättre.

De tre konfirmander som räddades var sist ute på banan och genade via Oxholmen för att ta en kontroll. På väg från ön ökade vinden och de orkade inte paddla in till land utan drev en bit innan de välte.
En av pojkarna uppger att de träffade en ledarkanot på banans bortre del som uppmanat dem paddla nära land. Oxholmen var en del av banan, men en ö några hundra meter ut från land.
 
Men, och ett stort men, ingen säkerhetsgenomgång verkar det som, ingen info om att man kunde bottna. Slarv, oerfarenhet, naivitet, jag vet inte. men jag antar det kommer belysas under rättegången.
 
Det stämmer. Jag har förvisso bara ögnat genom förundersökningen, men det anges att deltagarna skulle bottna längs den tänkta banan. Även anges det ringa djupet i kombination med många grynnor och sjunkna trädstammar skulle ställa till problem för en följebåt och därför var följekanoter bättre.

De tre konfirmander som räddades var sist ute på banan och genade via Oxholmen för att ta en kontroll. På väg från ön ökade vinden och de orkade inte paddla in till land utan drev en bit innan de välte.
En av pojkarna uppger att de träffade en ledarkanot på banans bortre del som uppmanat dem paddla nära land. Oxholmen var en del av banan, men en ö några hundra meter ut från land.

Räcker det med uppmaning om att paddla nära land om man inte definierar vad man avser med nära?

Oxholmen kan anses vara nära land och vägen dit kan anses vara nära land, men beroende på ruttval, omständigheter och rimligen tänkbara scenarion kan den anses vara för långt ute. Eftersom man uttryckligen nämnde att punkterna längs rutten kan tas i valfri ordning så borde man absolut också ha beaktat alla tänkbara genvägar mellan punkterna och beaktat hela det området inklusive felmarginaler som verksamhetsområde. Hade man velat begränsa verksamhetsområdet hadde man kunnat sätta upp andra regler t.ex. beträffande ruttval och i vilken ordning de olika punkterna besöks.

Kan man lämna deltagarna utan uppsikt?

Framför allt då ungdomar var inblandade och vattnet var kallt borde arrangörerna ha sett till att hela verksamhetsområdet var kontinuerligt under uppsikt genom att placera ut följekanoterna på strategiska ställen längs rutten och dessa borde ha varit utrustade så att de effektivt kan kommunicera sinsemellan och hjälpa ifall någon välter. Det verkar ju inte som om det var brist på hjälpledare under lägret, men var det rätt att de utvalda som närvarade vid paddlingen deltog i tävlingen i stället för att uttryckligen övervaka den?

Jag har också bara ögnat genom förundersökningsprotokollen men jag fick en uppfattning om att arrangörerna var dåligt informerade och dåligt förberedda, likaså deltagarna som dessutom upplevde ett visst tryck att delta så att kanske alla som hade tvivel inte vågade säga ifrån och avstå från aktiviteten. Inte menar jag att alla arrangörer ska vara toppskolade och alla deltagare ska gå kurs före aktiviteten, någonstans måste man ju kunna börja, men aktiviteten i sig ska anpassas till övervakarnas och deltagarnas förmågor. Ju mindre förberedelser, handledning, instruktioner och utrustning desto anspråkslösare aktivitet - men nu verkade balansen mellan dessa faktorer tynga fel.

Vädret före aktiviteten kom igång beskrevs som varierande och långt från det optimala. Även om man uppskattade vädret vid startpunkten som acceptabelt för stunden och inväntade bättre väder borde man på basen av tidigare observationer varit förberedd även på snabba förändringar mot det sämre.

Borde man helt ha avstått från verksamheten vet jag inte, men man borde ha anpassat de planer man hade till rådande omständigheter, insett riskerna och strukit punkter från banan så att alla hålls på grunda vatten nära land så att de kunde var som helst snabbt avbryta verksamheten utan att bli strandsatta t.ex. på en holme utan hjälp eller skydd.

Det lutar nog mot fällande dom, men vart på skalan man landar vågar jag inte spekulera.
 
Jag tror inte det blir en fällande dom mot enskilda ledare. Det blir i såna fall en fällande dom mot organisationen som höll i det hela.

En ledare kan inte göras ansvarig för att inte ha fått tillräcklig utbildning eller information från sin "arbetsgivare", det är "arbetsgivarens" ansvar.
 
Räcker det med uppmaning om att paddla nära land om man inte definierar vad man avser med nära?

Någon form av känsla vad som är nära land för en kanot i kallt vatten tror jag alla har. För mig är nära land så nära att jag ligger 2-5 meter utanför eventuella hinder som vass, trädstammar, grynnor etc. Givetvis vill jag ha tillräckligt med vatten under kölen för att inte slå paddeln i botten.
Vad tycker du själv är nära land om du vet att du måste simma med en vattenfylld kanadensare i kallt vatten?

Att ledarna inte visste vart deltagarna befann sig var ett problem. Några ledare borde haft till uppgift att hålla koll på de tävlande.
 
Jag simmade ca 10m i 4-5graders vatten med tjock täckjacka o flytväst när jag var 12 och välte med kanot i älven, vet inte om jag hade orkat det dubbla avståndet.
 
Någon form av känsla vad som är nära land för en kanot i kallt vatten tror jag alla har. För mig är nära land så nära att jag ligger 2-5 meter utanför eventuella hinder som vass, trädstammar, grynnor etc. Givetvis vill jag ha tillräckligt med vatten under kölen för att inte slå paddeln i botten.
Vad tycker du själv är nära land om du vet att du måste simma med en vattenfylld kanadensare i kallt vatten?

Att ledarna inte visste vart deltagarna befann sig var ett problem. Några ledare borde haft till uppgift att hålla koll på de tävlande.

Problemet är att vad som är nära varierar stort beroende på omständigheterna. Hur en grupp tonåringar uppskattar tryggt avstånd kan ha väldigt stor spridning.

Personligen, med erfarenhet av kajakpaddling och vinterbad och kombination av dessa så går min max. gräns för närvatten vid ca 50 meter från den absoluta strandlinjen som jag kan stiga upp på. Detta ifall min klädsel inte består av våt- eller torrdräkt och vattnet samt luften är ovan om fryspunkt men under 10 grader, ingen is och jag inte behöver beakta vind eller vågor. Då kommer jag att klara av att ta mig i land men jag kommer att vara rejält frusen och stel. Är jag färdigt frusen, trött och hungrig så minskar avståndet. Vattenfyllda kanadensare har jag ingen erfarenhet av så på samma avstånd under samma omständigheter skulle jag omedelbart överge den i stället för att försöka ta den i land, ingen makt i världen kan tvinga mig till att släpa på den om inte jag kommer upp i den och kan paddla vidare. En liten packpåse med minimalt ombyte och telefon skulle jag försöka se till att jag får med mig i ändan på ett snöre. Lägg till vind och vågor så blir avståndet avsevärt kortare och vid dåligt väder blir avståndet negativt.
 
Upplägget verkar ha varit alldeles för riskabelt. Ingen backup ingen bedömning av konfirmanderna paddlingsförmåga.

Många verkar ha fattat felaktiga beslut. Men lägerledaren borde med sin bakgrund kunnat förstå konsekvenserna och stoppat paddlingen på sjön samma dag.

Thure
 
Problemet är att vad som är nära varierar stort beroende på omständigheterna. Hur en grupp tonåringar uppskattar tryggt avstånd kan ha väldigt stor spridning.

Personligen, med erfarenhet av kajakpaddling och vinterbad och kombination av dessa så går min max. gräns för närvatten vid ca 50 meter från den absoluta strandlinjen som jag kan stiga upp på.

Och eftersom du är mer erfaren än tonåringarna så har du antagligen ett mer realistiskt uppskattat säkert avstånd till stranden, och paddlar närmare land.

screenshot_799.png


http://www.avaresearch.com/files/UnskilledAndUnawareOfIt.pdf
 
Det här var med på "Svenska hjältar-galan" igår. De visade en film om själva räddningen. Hela galan finns på TV4 play men kräver ett registrerat konto för att se. Delen från själva galan finns på Aftonbladet, men det innehåller som sagt inte filmen om själva händelsen
 
Idag kom domen. Saxat från Attunda tingsrätts sajt:

Tingsrätten konstaterade inledningsvis att det är bevisat att konfirmanderna orsakats sådana skador som i och för sig kan föranleda straffansvar. Därefter prövade tingsrätten om genomförandet av kanotaktiviteten innefattat ett otillåtet risktagande. Konfirmanderna hade ringa erfarenhet av paddling. Kanotaktiviteten genomfördes utan föregående säkerhetsgenomgång och det fanns ingen följebåt. Kanotisterna hade inte tillgång till våt-eller torrdräkt. Även om lägerledaren vidtagit vissa säkerhetsåtgärder, såsom att planera sträckan utmed strandremsan samt att kontrollera väderförhållandena på en vädertjänst, så får säkerhetsåtgärderna anses vara så bristfälliga, utifrån de rådande temperatur- och väderförhållandena, att genomförandet av kanotaktiviteten innefattar ett otillåtet risktagande. Antingen skulle en följebåt ha funnits tillgänglig för att komma till undsättning vid eventuell olycka eller skulle konfirmanderna ha försetts med våt- eller torrdräkter. Risktagandet har varit sådant att lägerledaren kan klandras för det. Tingsrätten ansåg det också bevisat att konfirmanderna orsakats skadorna till följd av lägerledarens beslut att genomföra kanotaktiviteten. Även om lägerledaren haft överordnade som han rapporterade till, har han varit den yttersta ansvarige på plats. Den interna ansvarsfördelningen i församlingen har inte varit helt tydlig men ansvaret för genomförande av aktiviteten får anses ligga på lägerledaren.

Rätten finner att lägerledaren ska dömas till dagsböter 70 å 180 kronor samt betala skadestånd med 10.000 kronor till den målsägande som begärt det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Ännu en dödlig kajakolycka Paddling allmänt 29
salgo60 Kajakolycka Siknäsfjärden Paddling allmänt 4
Nullan Kajakolycka Paddling allmänt 23
lamini Kajakolycka! Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...