Kajak o VHF

Har en handburen VHF och jag ser inte varför den INTE skulle få följa med. Bara väderprognoser och möjlighet att anropa yrkessjöfartygen är anledning nog.
 
Har alltid VHF:en med mig när jag är ute och paddlar. Den kombinerat med SPOT, PLB, Nödraket & Nödbloss samt torrdräkt kan jag känna mig betydligt säkrare när jag beger mig ut på tur själv. Samt det är alltid kul att höra lite radiotrafik när man tuffar på i sin ensamhet.
 

Bilagor

  • G0010044.jpg
    G0010044.jpg
    34.7 KB · Visningar: 667
Här är en vettig friluftstelefon med mycket goda omdömen.
Finns i några varianter.

Inbyggd komradio med vettiga specifikationer , den kan väljas som VHF eller UHF på komradiosidan.
1W räcker ganska bra som marin VHF ute i det fria.Räckviddskillnaden mellan 1W och 5W är inte 5 gånger utan kanske 40%-60% så den siffran behöver man inte stirra sig apatisk på.

Dom som inte håller till ute på havet kan välja UHF varianten och köra PMR/SRBR som är vanligare som landradio.

För både land/hav bruk är VHF varianten ok , finns kanaler runt 155mhz för PMR bruk också
som marin L1/L2 och några jaktkanaler

http://www.mobil.se/tester/produkttester/test-runbo-q5?nodePage=0
http://www.ssa.se/test-runbo-q5-mobiltelefon-med-inbyggd-tranceiver/
 
Mobil är bättre när det gäller att ringa än VHF (bättre ljudkvalitet bättre täckning billigare etc).

När det gäller att lyssna på väderprognoser så funkar det lika bra med mobil men lyssnar man på VHF:en så har uteffekten ingen betydelse för lyssningen.

Så telefonen med walkietalkie/VHF-funktion ovan verkar intressant speciellt om man är flera i en grupp som har samma funktionalitet.

Thure
 
Har funderat på att skaffa VHF.
Jag paddlar oftast ensam och även triviala händelser kan snabbt bli värre när man är själv.
En VHF kräver ett certifikat och viss kunskap. Helst bör den väl användas regelbundet också så man håller sig van med handhavandet. För mig blev valet en PLB istället för VHF.
Jo man kan ju ha båda men jag satsade på mobiltelefon i första hand och har alltid med mig 2st (med olika operatörer). Och så blev det en kompletterande PLB som sagt.

Men kommer insikten om ett verkligt behov av en VHF, så blir det väl ett köp. De är ju verkligen inte dyra.
Just nu känns det inte motiverat i alla fall.
Jag har prioriterat bort nödraketer också men kan inte riktigt motivera det med annat än att ficklampor, 2 st mobiler och PLB borde räcka för mina färdvanor.

mvh thomas
 
tycker det är dax att påpeka det uppenbara: Mobiltelefon är kommunikation "1 till 1" medan VHF är "många till många".
Är man bland många andra båtar med VHF så hör ju alla i närheten och både kan och är dessutom skyldiga att hjälpa till vid allvarlig nöd. Att trycka på sändknappen med kanal 16 förinställt är nog också enklare än att låsa upp knapplås och slå 112 på en mobil om man hamnat i vattnet - givet att båda prylarna är vattentåliga.

Men jag har inte någon VHF, utan bara mobil men överväger en handhållen fr bruk både i fritidsbåt och kajak även om jag i princip bara rör mig inom mobiltäckning/inomskärs på havet.

/Patrik
 
tycker det är dax att påpeka det uppenbara: Mobiltelefon är kommunikation "1 till 1" medan VHF är "många till många".
Är man bland många andra båtar med VHF så hör ju alla i närheten och både kan och är dessutom skyldiga att hjälpa till vid allvarlig nöd. Att trycka på sändknappen med kanal 16 förinställt är nog också enklare än att låsa upp knapplås och slå 112 på en mobil om man hamnat i vattnet - givet att båda prylarna är vattentåliga./Patrik

Tycker jag var ett bra påpekande.

Undrar samtidigt hur många båtar med VHF (påslagen) som gissningsvis kan finnas i närheten nuförtiden...

mvh thomas
 
Så här tänkte jag ang min VHF

Har så klart med mobilen med extra batteripackar. Dessutom en SPOT. I somras valde jag att skaffa VHF. Det var efter ett studiebesök på en av SSRS båtar som jag insåg VHF har några fördelar. Listar mina anledningar:


- VHFen är pejlbar av SAR-enheterna direkt. Det är inte mobilen.
- SAR-enheterna kan kommunicera direkt med mig när dem är i eftersöksområdet.
- Min VHF har Gps och DCS. Det innebär att jag med ett knapptryck skickar iväg ett nödmeddelande med min identitet och min position. Detta dyker upp på skärmarna hos alla SAR-enheter.
- Yrkesfartyg som ligger längs kusten har lättare att höra mitt nödanrop och kan då göra ett MayDay-Relay på detta till MRCC.

Nackdelen är räckvidden på en handburen VHF, främst på grund av den låga placeringen. Radiohorisonten, dvs den maximala räckvidden är 2,2*roten ur Antennhöjden. Som tur är ligger kustradiostationernas masthöjd på runt 100 meter, samt SAR-helikopterns flyghöjd gör att jag nog når fram ;-). Eller så larmar jag via 112 och sedan sköter sambandet senare via VHF.

VHFen är en ICOM IC-91D
 
Senast ändrad:
Många fritidsbåtar har VHF men om den är påslagen är en annan femma. Yrkestrafik är om jag minns rätt skyldiga att ha passning på kanal 16 http://sv.wikipedia.org/wiki/Kanal_16

Thure

Jag har en gång haft förmånen att åka med hamnbolagets bogserbåt (Bore) från Västerås till Stockholm, närmare bestämt Nockeby (som ligger nära Bromma flygplats som diskuteras väldigt just nu bland politiker) för att ”hämta” den flytande lyftkranen Lodbrok. Enligt Wikipedia är Lodbrok 41,6 m lång och 16,5 m bred.

Hela tiden hade han som körde (en sjökapten) bogserbåten hade han VHFen på och hade många samtal med lotsarna i Södertälje vilka möten vi skulle ha och var vi skulle mötas (det var i januari och den brutna isrännan är inte så bred och har många svängar).

I synnerhet när ”vi” på hemvägen hade Lodbrok på släp så beordrade lotsarna i Södertälje dom fartyg vi mötte att som skulle möta "oss" på vissa ställen för ”Bore har Lodbrok på släp.

Dessutom var det i början sådan dimma, att utan radar hade sjökaptenen inte lämnat kajen i Västerås.

Utan att vara kaxig hade jag nog kunnat köra Bore till Nockeby för det var bara att styra i den öppna delen av farleden som blev ett stäck på radarskärmen (men det hade nog var olagligt).

Däremot så kräves det en del tanke och planering när ”vi” hade Lodbrok på släp. Förutom att Lodbrok är bred är den så gott som helt plan i fören vilket inte gör den så lättsvängd som ”släp” även om Lodbrok nog har en liten motor, och ratt och roder

Jag har inte koll på vilka handelsfartyg som har lotsplikt på Mälaren men lotsarna i Södertälje hade koll på alla fartyg som fanns i Mälaren.

Jag har för övrigt sedan den resan med Bore kommit på att det bra att ha VHF:en med på skridskoturer på Mälaren ifall man vill/kan passera en igenfrusen fartygsränna /vilket inträffar om än sällan). Då kan man ropa upp lotsarna i Södertälje och fråga om något fartyg kommer att bryta sönder isen inom N timmar, så man vet om det kommer att gå att komma tillbaka till ”rätt” sida av fartygsrännan.

För dom som inte är långfärdsskridskoåkare och åker på Mälaren, så är det så att det går en fartygsränna från Stockholm till Västerås/Köping och från Södertälje till Västerås /Köping som nästan alltid gör att man får bestämma sig om man ska hålla sig norr eller söder om fartygsrännan. på västra Mälaren finns bara broar vid Kvicksund (även bro för järnvägen) och Hjulsta (där för övrigt Polisen för ett tag sedan beordrade broöppning i försök att stoppa några tjuvar. Men tjuvarna körde igenom bommen och ner i vattnet. Tjuvarna dog och jag tror någon polis blev åtalad, men hur det gick med åtalet vet jag inte).

Nu har jag inte min VHF framme och kommer inte ihåg vilken kanal lotsarna i Södertälje använder, men hemma i bostaden kan jag höra allt vad lotsarna i Södertälje i säger, men det är sällan jag hör vad fartygen säger till lotsarna.

Nu blev det mycket trådurspårning

Per
 
Om jag inte minns fel släpptes passningskravet på Ch16 för handelsfartyg 2005. Men jag kanske minns fel, hittar tvetydiga träffar om detta vid en googling.

VHF är bra av alla de skäl som nämns ovan, men en handapparat är inte att lita på till om man vill komma i kontakt med en kustradiostation i Stockholms skärgård. Ganska ofta problem när man är i ytterskärgården med detta. Däremot helt OK för att ropa upp båtar/fartyg i närheten. Har själv haft VHF i flera år och ska byta upp mig till en 25 W-station i kajaken.

Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.