Letar efter ny torrdräkt

Rea-djävulen

En sömnlös natt drabbades jag av rea-djävulen. Kunde inte sova så jag började surfa på nätet istället. Hamnade av någon outgrundlig anledning på Kajaktivs hemsida. Utförsäljningen på Kokatats prylar hade utökats - från 20% till 40% rabatt. Innan jag egentligen fattat det ligger en bekräftelse på en beställning i eposten....Hur fasen gick det här till?

Röd Kokatat Meridian i gtex - världens dyraste tomtedräkt.

Väldigt skön. Tajtare än Gul men ändå väldigt bra rörlighet. Bra finish. Släpper igenom ånga klart bättre också, var svalare igår när jag paddlade. Helt tät. Membransockar.
Följden kan bli att jag kommer ha mer kläder under dräkten. Tjockare sockar behöver jag, det var kallt med bara ett tunna strumpor och neoprenskor efter en timmes rollande.

Hade jag inte köpt den här dräkten så hade det blivit en Meridian i Hydrus eller T3. Har faktiskt en liten fundering på om inte plastdragkedja faktiskt kan vara skönare. Har kännt på en torrtop i Hydrus, materialet känns ungefär getxmaterialet. Andning, vattentäthet vet jag inget om.

Thureb. Fladendräkten tycker jag verkar dyr. För 10 kkr finns det massor av bra dräkter. För 6 kkr tycker jag också det är dyrt, bl a är det latexsockar. Fast ånggenomsläppligheten är rätt bra, 9,000 g/m2/24h (EN31092) mot t ex 5000 på Palmdräkter.
 
Kanske inte har tagit mig vatten över huvudet, men i midjan... Köpte byxor och jacka från YAK istället för heldräkt. Har inte testat än, men kanske det blir en tur i morgon.
Jag är sällan ute mer än någon timme åt gången, och har aldrig plurrat hittils. Men jag har testat hur kallt 11 grader är. Våtdräkt räckte, men handskarna jag hade värmde inte ett dugg och jädrans vad kallt det blev. Det värker in i benmärgen!
Torrbyxorna har inga sockor, bara latexmuddar. Det får bli 3mm neoprensockor så länge. Hittade också jättesköna 3mm neoprenvantar. Att jag blir blöt om händer och fötter gör mig inget så länge jag inte börjar frysa. Frågan är bara hur tätt det blir mellan byxor och jacka. Det är väl samma sak där, lite läckage gör inte så mycket bara jag inte blir kall. OM jag skulle råka plurra...
 
Den konstellationen skulle jag aldrig lita på, hur länge man är ute är ointressant, det viktiga är hur länge man ligger i vattnet och hur kallt vattnet är. I den bästa av världar så rollar man bara, i motsatsen får man simma en km. bland isflaken med kajaken på släp och jag vet vilka kläder jag I-N-T-E skulle lita ett skit på, men alla gör naturligtvis som dom vill.
 
Hm.. Simma en km mellan isflak lär jag aldrig råka ut för. Så långt bort från land är jag aldrig och här är det antingen öppet eller helfryset. Paddlar i mindre insjö eller älv.

Är snuvig och lätt febrig idag, annars hade jag redan varit ute och paddlat och badat. Men man kanske ska ta en liten tur och försöka "promenadpaddla" lite lungt. Testa läckaget lär man ju iallafall kunna göra.
 
Jadu, då är det skillnad. Jag paddlar en hel del på havet och när sjöarna är tillfrusna så återstår bara havet. En km där jag sista biten fick kryssa fram runt isflaken är testad "bara-för-att" och det funkade, men var svettigt värre. När jag börjar bli kall så hoppar jag i och simmar mig varm.
 
Har följt tråden m intresse. För min del så väljer jag mellan följande "lite dyrare" dräkter:
Palm Element: http://www.wetsuitoutlet.co.uk/2013...h-free-underfleece-aquamist-aw141-p-7086.html

Eller Kokatat Meridian: http://kajaktiv.se/product/255-kokatat-gore-tex-womens-meridian-dry-suit.html

Vad tycker ni? Nån som har provat modellerna (dam eller herr spelar ingen roll) o har åsikter.

Har haft en Meridian i nästan tre år och kan inte annat säga än att den har varit hur bra som helst. Bekväm, andas hyggligt, torr och känns som en dräkt av väldigt hög kvalité, men med det priset så kan man ju inte begära annat heller. Min började nyss läcka något vid midjan och det visade sig vara gore-tex-lamineringen som släppt. Kokatat skickar en ny dräkt. Kundservice, kallar vi det och det är delvis det vi betalar för när vi lägger +10' för en torris.

/Måns
 
Ingen paddling idag, men en badtur med kläderna. Håller inte tätt i midjan. Byxorna håller att vada med, men som sagt, sen läcker det in. Jackan känns bra. Blev inte blöt på överkroppen trotts enkel halstätning. Den höll så mycket luft kvar att man flöt som en kork. Trotts en enkel huva var det stor skillnad att doppa skallen mot när jag badade med våtdräkten häromdagen. Ingen chockkänsla. Men det blev kallt åt benen. Hade ett tunt funktionsunderställ och kanske det räcker med att byta det not ett i ull, men det bästa vore om det inte rann in vatten. Ska nog kolla efter en enklare heldräkt iallafall. Jackan och byxorna är nog jättebra annars, fö själva paddlandet. Man lär inte bli blöt av stänk, regn eller i/urklivning på lite grundare vatten.
 
Har haft en Meridian i nästan tre år och kan inte annat säga än att den har varit hur bra som helst. Bekväm, andas hyggligt, torr och känns som en dräkt av väldigt hög kvalité, men med det priset så kan man ju inte begära annat heller. Min började nyss läcka något vid midjan och det visade sig vara gore-tex-lamineringen som släppt. Kokatat skickar en ny dräkt. Kundservice, kallar vi det och det är delvis det vi betalar för när vi lägger +10' för en torris.

/Måns

Tja du har ju betalt för minst två dräkter...

mvh thomas
 
Tja du har ju betalt för minst två dräkter...

mvh thomas

Ska jag var lite petig har jag inte det, det kan löna sig att vara lite omkring sig. Köpte på rea på nätet, leveransadress till bekant i NY, frakt hem av en annan bekant. Bra pris, ingen tull, ingen frakt. Men håller med om att 13' för en torris är i mesta laget.

/Måns
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Martin på Elsa H efter mkt funderande blev det en i trä Paddling allmänt 10
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
PEUN Mår illa/yr efter rollar Paddling allmänt 18
NorthernLight Höftproblem efter långpaddling Paddling allmänt 13
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
losvahmaldav Topptur efter Hårkan !?? Paddling allmänt 0
danhaa Skarvar borta efter skövling Paddling allmänt 24
annie Kajak efter cykel! Paddling allmänt 7
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
tcj Modifiera torrdräkt Paddling allmänt 10
hs Torrdräkt och flytväst? Paddling allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.