Handleden?

Bara för att vara anti mot föregående talare vill jag upplysa om att min spade är 228 trots min blygsammalängd på 172.

Du är nog stark du.

Min förståelse av paddellängdens inverkan är att man kommer kortare per paddeltag med en kortare paddel. I så fall motsvarar en kortare paddel en lättare växel för att tex jämföra med cykling. För att slippa mjölksyra bör jag som motionär alltså ha en kortare paddel än racingeliten eftersom jag är svagare än de. På den tiden eliten körde med plattpaddlar har jag för mig att de hade runt 222 cm långa paddlar. Teorin stämmer bra med min erfarenhet att jag trivs bra med plattpaddlar på 216 cm och kortare. På den tiden jag hade ett dåligt isätt med stora luftvirvlar runt bladen som gjorde att bladen slirade mer kunde jag dra längre paddlar.

Vänliga hälsningar, Klas
 
Du är nog stark du.

Min förståelse av paddellängdens inverkan är att man kommer kortare per paddeltag med en kortare paddel. I så fall motsvarar en kortare paddel en lättare växel för att tex jämföra med cykling. För att slippa mjölksyra bör jag som motionär alltså ha en kortare paddel än racingeliten eftersom jag är svagare än de. På den tiden eliten körde med plattpaddlar har jag för mig att de hade runt 222 cm långa paddlar. Teorin stämmer bra med min erfarenhet att jag trivs bra med plattpaddlar på 216 cm och kortare. På den tiden jag hade ett dåligt isätt med stora luftvirvlar runt bladen som gjorde att bladen slirade mer kunde jag dra längre paddlar.

Vänliga hälsningar, Klas

Nja åldern börjar krypa på och som sagt det handlar ju om bladyta teknik och vilken kajak man sitter i också. Det känns häller inte så viktigt längre att bevisa något för någon, men kanske gjorde det en gång i världen då jag i min enfalld trodde att ens värde byggde på vad jag pressterade. Jag ville ju så gärna få ett erkännade från min far och farfar och övriga att jag var god nog att axla mitt arv. Nu med åren har jag insett att våra fysiska kroppar bara är våra tillfälliga jorddräkter och att det fins andra värden i livet, men jag skall inte brodera mer om detta här och nu då det inte direkt berör ämnet.

Och angående virvlar i vattnet för de som är lite mer öppna så vore det kul om denna kunskap kunde tillämpas till att göra ännu mer fantastiska kajak och paddelkonstruktioner:

http://www.whitetv.se/sv/mind-control-mk-ultra/579.html (OBS känsligt för trångsynta människor)

Funderat lite på detta då jag observerat tex knölvalens fenor.

Kåre
 
Du är nog stark du.

Känner en viss ironi i inlägget men svarar ändå...

Att ha paddelns längd som ett mått på styrka är lite väl enkelt. Jag trivs bra med min 196cm långa paddel även om personbästa en gång i tiden var 200kg i bänkpress. De vikter jag hanterar idag är betydligt mer blygsamma men nog tror jag både draget och påskjutet skulle kunna hantera lite mer hävstång....;)

Det handlar givetvis om farkost, bladstorlek och teknik men framför allt vad man vill med sin paddling. Kåre har många gånger skrivit om hur han älskar att glida fram i kajaken och njuta av naturen och havet. Tror personligen inte så många njuter av naturen genom bråttompaddling och jaga tider med blodsmak i munnen (men som all annan träning ger det en annan tillfredsställelse). Se hellre Kåre som tjuren Ferdinand som luktar på blommorna i lugn och ro...då får man ett större förståelse för hur han ser på paddling och väljer utrustning...och det är inget fel att njuta av paddlingen genom att glida fram...

Hälsningar av Leif som vågat vägra tidtagning och mätning av distanser sen många år tillbaka.
 
@K9FORCE: Väldigt intressant, jag fick ytterligare ett antal "aha" när jag läste
ditt svar. Ska givetvis provas :)
 
Citius, Altius, Fortius

Några inlägg i tråden har gjort mig förvånad eftersom jag i ursprungsfrågan försökte vara tydlig med att det gällde motionspaddling, fart, DKM+, smärta och min bristfälliga teknik som hindrade mig att nå dit jag ville.

Jag försöker paddla fort och länge med de prylar jag har för att jag tycker om det. Vid andra tillfällen använder jag en annan kajak och bara glider fram för att jag tycker om det också.

Ena gången mäter jag tid, fart och distans, men inte den andra. Ibland är jag ute och löptränar, andra gånger i bergen och vandrar. Ibland tävlar jag utifrån mina förutsättnignar, ibland läser jag en bok. Jag njuter av allt, men på olika sätt och jag lägger ingen värdering i om det ena eller andra ger större njutning.
 
Känner en viss ironi i inlägget men svarar ändå...

Det handlar givetvis om farkost, bladstorlek och teknik men framför allt vad man vill med sin paddling. Kåre har många gånger skrivit om hur han älskar att glida fram i kajaken och njuta av naturen och havet. Tror personligen inte så många njuter av naturen genom bråttompaddling och jaga tider med blodsmak i munnen (men som all annan träning ger det en annan tillfredsställelse). Se hellre Kåre som tjuren Ferdinand som luktar på blommorna i lugn och ro...då får man ett större förståelse för hur han ser på paddling och väljer utrustning...och det är inget fel att njuta av paddlingen genom att glida fram...

Hälsningar av Leif som vågat vägra tidtagning och mätning av distanser sen många år tillbaka.

"Alla känner apan och apan känner ingen"

Jag testade att paddla mellan bojjar en gång när jag var en plutt och jag vred mig som en orm i olust. Detta var absolut inget för mig då många så noga iaktog mina färdigheter känndes det som(har för övrigt inget mot dem som gillar detta). Där efter paddlade jag ganska sporadiskt på egenhand och med andra medans andra idrotter framför allt basket var mitt huvudintresse. Sedan rasade psyket på mig en smula som de flesta i den åldern och mitt idrottande tog sig tämligen maniska uttryck. Likt en anorektiker blev jag själv min värsta fiende och var periodvis ganska manisk/deppig vilket kanske inte riktigt gått ur mig. Detta gav så småningom insikter om ditt och datt. Framför allt så blev kajakandet en väg ut ur dimman och den inre stressen. Jag fick en ventil där jag kunde vara i fred för en stund och försjunka i djupa tankar och ladda om inför mentala prövningar.

Jag är väl knappast ensam om detta men mina erfarenheter kanske kan hjälpa att lyfta någon som går en liknande väg så därför predikar jag som jag gör.

Förlåt Buzztr men även mentala skador behöver ibland läkas och vem är inte lite knas på något sätt eller vem faan kan säga att han/hon /hen alltid har "alla idianer i kanoten".

/Kåre
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.