Att tänka på om man paddlar själv?

Då tycker jag du skall köpa en kajakbok och paddelsällskap att träna med. Tyvärr finns det väldigt lite bra svenska handböcker men engelska finns det en hel hög av...de engelska är dessutom bra mycket billigare.

Tips på svensk bok:
Kajak-allt du behöver veta om havspaddling
Skriven av Stefan Jönsson och Håkan Jernehov

En annan bok som jag skulle vilja rekommendera är "Kajakhandboken" av Staffan Petersson, Calazo förlag.

Och en lampa jag tycker har en bra kombination av kort mast, smidig fastsättning, och flexibel så att den inte hindrar för mycket i ett eventuellt nödläge är Kayalite, http://www.kayalu.com .

Och det viktigaste rådet om man paddlar själv är egentligen att man lämnat en färdplan till någon, som kan slå larm om man inte är tillbaka i tid.
 
Tror jag det står i Eddan...

Ju mer man paddlar destå mer lär man sig känna sina egna gränser. Lär känna dem och vet när du passerar gränsen så är du på den säkra sidan. Paddlar man ensam så krävs att man har lite större marginaler.

Tänk igenóm vad som kan hända i förväg och planera hur du skall agera så minskas riskerna. Lite säkerhetsprylar kan också var bra att ha (typ visselpipa, pump, flottör).

En erfarenhet jag har är att om man väljer att paddla i tidig gryning så är det ofta spegelblankt och ingen konkurrerande båttrafik. Nackdelen är att det kan vara dimma men det är sånt man får ta :)

Paddlar själv både i grupp och solo och båda formerna har sina fördelar. Framförallt slipper solopaddlaren kompromissa om färdvägarna. Men båda sätten har sin tjusning.

Så paddla på bara, men tänk efter före så går det säkert bra.

Vänligen//Dag

+1

Paddlar själv ensam ganska ofta. Det viktigaste att ha med sig är hjärnan, vettet och självkännedomen. Kunskapen att läsa sjön, att välja den säkraste vägen genom skärgården, att avstå en överfart och välja en annan väg. När jag är ute ensam handlar mycket om koncentrationen om att ständigt bedöma förhållanden, vind vågor strömmar, och vilken väg som är säkrast. Sen gäller det att ha goda marginaler. Att paddla ensam gör en klart mer begränsad än om man är flera. Å andra sidan finns det fördelar som att man rår om sig själv, kan slöa en halv dag om man känner för det, äter när man vill osv.

Torrdräkt har redan nämnts. Den höjer säkerheten drastiskt i kallt vatten. Sen handlar det om att tänka: Vad gör jag om... Några väl genomtänkta handlingsmönster och lösningar. Om det "värsta" händer att jag skulle förlora allt och flyta iland har jag det mest nödvändiga i flytvästen: Visselpipa, kompass, vattentät telefon, kniv, förstaförband, tändstickor/eldstål, lite mat och vatten. Man kan klara sig något dygn och kalla på hjälp. Det skulle nog gå att ringa efter hjälp i vattnet och överleva till helikoptern kommer.
 
+1

Paddlar själv ensam ganska ofta. Det viktigaste att ha med sig är hjärnan, vettet och självkännedomen. Kunskapen att läsa sjön, att välja den säkraste vägen genom skärgården, att avstå en överfart och välja en annan väg..
Exakt, jag gör likadant. Jag resonerar såhär med mig själv att "ingen vet var jag är, ingen kommer att hämta mig om det skiter sig för då är jag garanterat i radioskugga och ingen ser mig när jag paddlar" och agerar därifrån och på så sätt läggs ribban ett par pinnhål längre ner istället för höjs. Sen att jag har AIS förändrar ingenting för teknik kan strula.
 
Ska definitivt göra en vimpel, de kör ibland som idioter med fören högt i luften, man syns ju rätt mycket sämre ensam än när man är några stycken.

Olagliga lampor har jag inget intresse av, kom på att det ju i princip är ljust dygnet runt på sommarhalvåret så lär inte behöva någon lampa, skulle jag mot nu vilja åka ut när det är lite skummt ute kanske man kan ta med gamla dykarlampan att ha om någon båt inte verkar uppmärksamma en.


Då tycker jag du skall köpa en kajakbok och paddelsällskap att träna med. Tyvärr finns det väldigt lite bra svenska handböcker men engelska finns det en hel hög av...de engelska är dessutom bra mycket billigare.

Tips på svensk bok:
Kajak-allt du behöver veta om havspaddling
Skriven av Stefan Jönsson och Håkan Jernehov

Nu vill jag dock paddla utan sällskap, med har jag paddlat endel tidigare. Men ska kolla om de har någon bok på biblioteket att låna.
 
Nu vill jag dock paddla utan sällskap, med har jag paddlat endel tidigare. Men ska kolla om de har någon bok på biblioteket att låna.

Tänkte mer på att teknikträning är roligare och blir effektivare om man är två. Då kan en se vad den andra gör och ge feedback. Paddla kan du göra själv ändå.

Jag har inte läst den andra kajakboken som var uppe tidigare i tråden då jag numera mest läser brittiska böcker då det gäller paddling (finns handböcker med lite högre nivå av dem) men Calazo förlag har gett ut många bra böcker så jag tror den kan vara något för dej.
 
En grej som man kan ha med sig som inte direkt är relaterad till paddling i sig men.... Även om man bara är ute på en dagstur kan det vara lämpligt att plocka med sig en termos med varmt vatten och en/två portioner frystorkat. Har man tippat i och blivit nedkyld är det dunder att få i sig något varmt.
 
Detta har varit uppe flera gånger tidigare i forumet. Cykelvimplar syns inte på sjön. Bäst syns färgglada paddelblad.

Egentligen har du rätt, färgglada paddlar syns bättre.

Men gör man en vimpel/flagga själv, så gör man den lite större och gärna på lite högre mast, min är nog nästan 2 meter och svajar vilt. Jag sydde dessutom in en blompinne som "spirbom" och valde lysorange färg på tyget.
Jag trampar min kajak, så mestadels är det ingen paddel som viftar och syns. Då satsade jag på att förbättra cykelvimpelidén så gott det gick. Och visst blev det betydligt bättre än köpeprylarna.

Vimpeln/flaggan syns även om man vilar paddeln. Funkar också bra inom en paddelgrupp.
Så ta det lite lugnt med att såga cykelvimpeln helt...;)

Vill man synas är det tillåtet att göra allt man kan.
Alla vill uppenbarligen inte synas, typ en svart grönlandskajak med oljad grönlandspaddel och låg paddelföring är inte särskilt lätt att upptäcka.

thomas
 
Senast ändrad:
Du Mats, det skiter både jag och kustbevakning m.fl. i om det är fara för kollision och fara för liv och lem.

(Ja jag har tagit upp det med både polis och andra och dom håller med mig, hellre fel färg och synas i en krissituation än bli nermejad.)

Jag har tidigare hft symapti för flera av dina åsikter men nu är jag starkt emot vad du säger och det är av den enkla anledningen att om du tänker lite större än "bara jag" -bara "inte jag" blir överkörd så använder "bara jag" blåljus.
Om alla små kajaker och små båtar börjar felanvända blåsljus som du så urholkas värdet av blåljus och folk kommer att strunta i blåljus - det är ju bara en lite kajak som inte vill bli överkörd - nrä det is jälva verket kanske är en brådskande sjöamulanstransport eller sjöräddning på väg till ett brinnande fartyg. Jag hoppas ditt felanvändande av blåljus upphör och om inte att det beivras som det lagbrott det är. den polis/kustbeavakare som säger "använd du blåljus du" borde få påpekat att de begår tjänstefel - de kan itne uppmana/OKa lagbrott.

Det finns rimligen lampor som gör att du syns bra och är inom lagens ramar - du som är så uppfinningsrik kan säkert hitta på någon finurlig lösning.

Samhällen bygger på att regler som är bäst för alla - inte för en enskild.

/Patrik, med stor respekt för blåljus
 
Samhällen bygger på att regler som är bäst för alla - inte för en enskild.

/Patrik, med stor respekt för blåljus

Det har du rätt i.
Men det kommer alltid att finnas de som gör som dom vill och det kommer alltid att finnas vän av ordning.

Om jag hade tillgång till ett blåljus och trodde stenhårt på det, så skulle jag definitivt använda det i ett trängt läge. Hellre beivrad och åtalad än överkörd, massakrerad och bortkörd till slutförvaring.

Blåljus ska ju rädda liv och det gör det väl även i Teknikerns fall. Jag tror inte det blir något växande problem med användning av blåljus i kajaker. Det blir Teknikern och möjligen några enstaka till.

Det är inte så mycket att argumentera om egentligen.

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
avslutad130206 Ny med kajak i midsommar - Vad tänka på? Paddling allmänt 10
Joakim Ambrosson Viktigt att tänka på..? Paddling allmänt 7
losvahmaldav Att tänka på vid en längre kanottur !?? Paddling allmänt 11
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Punkrocker Nybörjarkajak - vad bör jag tänka på? Paddling allmänt 6
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.