Att tänka på om man paddlar själv?

Jag få nog ber ngn att filma när jag packa min kajak för en flerdagars tur :)
Men den där messengerbag följer inte med packad såklart, bara med till stranden och lämnas sen i bilen - var bara för att förtydliga att jag kan få med mina grejer i en liten väska och slipper ta med så mkt.
 
Kurs känns lite utslutet då det inte finns ekonomi till sådant.

Upp i kajaken kommer jag från vattnet, eller i alla fall i lugnt vatten, har inte prövat i svårare förhållanden men ska träna lite mer så det går lite fortare. Borde väll lära mig eskimåvändning men tycker det är lite obehagligt.
Men visselpipa, ombyte och kanske flottör alltså. Samt vattentät påse till mobiltelefonen så den kan komma med.

Det låter ju jätte mysigt att paddla i gryning, skymning. Använder ni något lyse eller så för att synas bättre för alla båtar? Tycker det är rätt obehagligt även under dagen, känns som om man syns så dåligt trots att kajaken är röd, så att man vill ha en flagga eller nåt bakpå...
 
Jag kör med navisafe lampor.
http://addnature.com/search_new.asp...,all,0,search,1&mvfDept=&mvfGender=&mvfSizes=

Samt en suction mount. Själva lampan flyter och fästs med en magnet så det går att sätta den på huvudet ovanpå en keps eller huva. Sen även en cykel/pannlampa som jag sätter på när jag kommer närmre land och vill se. Den är dock inte vattentät så den räknar jag med förlora om jag skulle välta då.

Fördelen med att paddla på udda tider är att man är själv. Så brukar inte vara något egentligt behov av att synas.

Jag själv har en väldigt annorlunda dygnsrytm när jag paddlar. Brukar se till att ha tältet nedpackat oftast kring 06.00 äter väl lunch vid 11 oftast (ibland fikapauser/sightseeing på land under tiden). Om det blåser på som fan så brukar jag vila på land några timmar. Dock så brukar jag i den mån det går paddla. Sen hittat en lägerplats vid 17/18:00.

Det är väl standardutförandet, men om man hittat någon fin plats och vädret är bra så brukar vi vänta med att paddla tills efter lunch och då paddlar man in mot kvällskvisten innan man slår ner tältet.

Om det är en tur på 7 dagar kan det bli 1-2 natt paddling om man känner för det :) Det är riktigt mystiskt.
 
Jag har fast runtomlysande lanterna sitter i masttoppen då min kajak kan seglas och under den har jag blåljus, samma som sitter på utryckningsfordon som jag kan tända vid ev. fara eller kollisionsrisk och jag kan lova att DÅ syns jag rejält. När jag är utom farleder och det bara är jag på vattnet så har jag lanternan släckt. Som backup har jag min dykarlampa som alltid ligger i sidofacket och under däck en pannlampa med rött ljus för navigation i okända vatten där det behövs sjökort samt när jag slår läger. Ingen bildförstärkare än, men det är på gång. :)
 
Jag gillar också Navisafe.

Annan länk med bättre pris:

http://www.stockholmkajak.se/tillbehor/teknik/navisafe-navi-light-360

Dagtid kan man också ha en vimpel:

http://www.svima.se/sv/product/324/SVIMA-flaggan

En sådan kan man göra själv (lite större kanske).

Sen finns det bra fluoriserande färger som självhäftande ark att klippa till och sätta på paddelbladen. Syns mycket bra.

thomas

Den här kan också rekommenderas:

http://www.yakattack.us/Products/Products.html

/Mats
 
Kurs känns lite utslutet då det inte finns ekonomi till sådant.

Då tycker jag du skall köpa en kajakbok och paddelsällskap att träna med. Tyvärr finns det väldigt lite bra svenska handböcker men engelska finns det en hel hög av...de engelska är dessutom bra mycket billigare.

Tips på svensk bok:
Kajak-allt du behöver veta om havspaddling
Skriven av Stefan Jönsson och Håkan Jernehov
 
... blåljus, samma som sitter på utryckningsfordon som jag kan tända vid ev. fara eller kollisionsrisk och jag kan lova att DÅ syns jag rejält.

Som flera här på Utsidan har kommenterat i en tidigare tråd där Teknikern var aktiv så är blåljus förbjudet att använda inte bara för paddlare utan för alla andra fartyg också, exkluderat de som är "under brådskande tjänsteutövning". Sjövägsreglerna är tydliga på den punkten. Det enda undantag som finns är:

Andra svenska fartyg än de som anges i avsnitt 5.1 får inom Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon visa ett eller flera blå, runtlysande blixtljus endast om Transportstyrelsen medger tillstånd.

http://www.notisum.se/KBVLag/TSFA9044.pdf.

/Mats
 
Du Mats, det skiter både jag och kustbevakning m.fl. i om det är fara för kollision och fara för liv och lem.

(Ja jag har tagit upp det med både polis och andra och dom håller med mig, hellre fel färg och synas i en krissituation än bli nermejad.)
 
Du Mats, det skiter både jag och kustbevakning m.fl. i om det är fara för kollision och fara för liv och lem.

(Ja jag har tagit upp det med både polis och andra och dom håller med mig, hellre fel färg och synas i en krissituation än bli nermejad.)

Jaja, vi känner alla dina argumentationmetoder sedan denna tråd...

Men det finns inget skäl att sprida dessa dumheter vidare till nya medlemmar härinne.

/Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
avslutad130206 Ny med kajak i midsommar - Vad tänka på? Paddling allmänt 10
Joakim Ambrosson Viktigt att tänka på..? Paddling allmänt 7
losvahmaldav Att tänka på vid en längre kanottur !?? Paddling allmänt 11
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Punkrocker Nybörjarkajak - vad bör jag tänka på? Paddling allmänt 6
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...