Vad är en havskajak?

Allvarligt talat, vem bryr sig egentligen? Hade det funnits ett enkelt sätt att definiera havskajak skulle definitionen redan finnas. Finns det egentligen ett behov att hitta en definition?
Kan vi inte bara sticka ut och paddla istället?

Ja! lite mer fokus på paddling och upplevelserna hade varit kul, fast då blir det nog tomt och tyst här ;)
Här i alla fall en bild från södra regionerna, men den är ungefär en vecka gammal, nu är det på väg att bli småkvalmigt.
istunneln-660x477.jpg
 
Hav och kust

En del argument här börjar bli lite udda. För det engelska "sea" översätts med "hav" enligt alla mina lexikon. Så "seakayak" blir "havskajak" i direkt översättning. "Ocean" översätts till svenska med just ocean, eller världshav.

Och havet går ända in till land i det svenska språket. Begreppet kust kan även inkludera en del av havet, det som är närmast land, men det är fortfarande också en del av havet.

Den engelska versionen av Wikipedia förklarar begreppet "sea kayak" med "touring kayak", vilket kan ge en viss vägledning om hur ordet används där.
 
Tyvärr så ligger isen tjock på Edsviken, och just nu kan jag inte ta mig till öppet vatten. Så paddla är inget alternativ till att utreda havskajakens ursprung.

Jag kan efter att ha läst lite i tråden förstå att en "riktig havskajak" är designad av en engelsman, den har rak köllinje och fikalucka. Den är felstavad och felöversatt. Den ser ut som en NDK Explorer. Ingen vet vad en havskajak är och den är en myt, påhittad i huvudstaden för att förnedra VKV.

Något "krig" har tydligen pågått (gått mig förbi) och man plåstrar fortfarande om krigskadorna i Västervik. Vissa uttalanden om VKV's kajaker är restnoteringar från detta "krig" som visserligen är slut men inte glömt.

Jag tänker fortsättningsvis hålla mig till uppfattningen att havskajak är en myt och bullshit.
Om det inte kommer in mer tunga fakta...;)

thomas

PS till K-Anka: Hur kan vattentäta skott inte vara en säkerhetsfråga? Förklara gärna för en okunnig. DS
 
Jag kan efter att ha läst lite i tråden förstå att en "riktig havskajak" är designad av en engelsman, den har rak köllinje och fikalucka. Den är felstavad och felöversatt. Den ser ut som en NDK Explorer. Ingen vet vad en havskajak är och den är en myt, påhittad i huvudstaden för att förnedra VKV.

Något "krig" har tydligen pågått (gått mig förbi) och man plåstrar fortfarande om krigskadorna i Västervik. Vissa uttalanden om VKV's kajaker är restnoteringar från detta "krig" som visserligen är slut men inte glömt.

Mycket bra sammanfattning! Nu tycker jag det är dags att sjösätta så ses vi på havet. Vissa av er lider tydligen av hårt vatten ännu och blir abstinensen för stor så kan jag meddela att här på Åland ligger isarna hårda i öst och norr samtidigt som vattnet ligger öppet i väst och syd. Välkomna!
 
En massa text...
/Kåre

Nästan varje gång jag läser ett inlägg av dig Kåre, så hör jag "Nää, ja ä inte bitter" i bakhuvudet. Synd att du ser det som att alla som inte paddlar VKV är ute efter er...

En havskajak borde väl rimligtvis kunna vara vilken kajak som helst som med säkerhet kan framföras på just hav, även om det är kustnära.
 
Tyvärr så ligger isen tjock på Edsviken, och just nu kan jag inte ta mig till öppet vatten. Så paddla är inget alternativ till att utreda havskajakens ursprung.

Jag kan efter att ha läst lite i tråden förstå att en "riktig havskajak" är designad av en engelsman, den har rak köllinje och fikalucka. Den är felstavad och felöversatt. Den ser ut som en NDK Explorer. Ingen vet vad en havskajak är och den är en myt, påhittad i huvudstaden för att förnedra VKV.

Något "krig" har tydligen pågått (gått mig förbi) och man plåstrar fortfarande om krigskadorna i Västervik. Vissa uttalanden om VKV's kajaker är restnoteringar från detta "krig" som visserligen är slut men inte glömt.

Jag tänker fortsättningsvis hålla mig till uppfattningen att havskajak är en myt och bullshit.
Om det inte kommer in mer tunga fakta...;)

thomas

PS till K-Anka: Hur kan vattentäta skott inte vara en säkerhetsfråga? Förklara gärna för en okunnig. DS

Hahaha så himla bra!


K-Anka - jag har aldrig träffat dig personligen och kan tänker mig att du är en ganska roligt klick men här i forumet beter du dig ganska konstig. Att kalla alla som inte paddlar en vkv kajak för apor som inte har vett att tänker själv låter inte som ngn bra affärside kan jag tycker.
 
Sammanfattning

Vedertagna begrepp är kajak, kanot, liten respektive stor sittbrunn, tvärgående respektive längsgående skott, roder, fast respektive reglerbar skädda.

Havskajak som ord dök upp ca 1980 när Erling Bengtsson med företaget Svima i Solna började importera brittiska glasfiberkajaker lämpade för landning på stränder på buken. Erling utvecklade den reglerbara skäddan.

För att beteckna den traditionella skandinaviska kajaken med stor sittbrunn började några använda ordet skärgårdskajak men det ordet är lika luddigt som havskajak.

Kajak lämpad för längre paddlingar över hav är en annan diskussion egentligen.

Personliga preferenser:
Jag försöker undvika begreppet havskajak. Liten respektive stor sittbrunn roder och andra konstruktionsvarianter lämpar sig olika bra för paddling i olika miljöer. Vid långgrunda stränder i Halland föredrar jag kajaker utan roder och utan reglerbar skädda. Skall jag paddla långt vill jag ha roder och i skärgård gärna stor sittbrunn.

Thure
 
Det där var ett bra inlägg thureb! Klargörande.
Jag håller med dig, ordet havskajak tänker jag också undvika.
Myt, marknadsförning och bullshit.

thomas
 
Enligt engelska Wikipedia:

"A sea kayak or touring kayak is a kayak developed for the sport of paddling on open waters of lakes, bays, and the ocean. Sea kayaks are seaworthy small boats with a covered deck and the ability to incorporate a spraydeck. They trade off the maneuverability of whitewater kayaks for higher cruising speed, cargo capacity, ease of straight-line paddling, and comfort for long journeys.

"Sea kayaks are used around the world for marine (sea) journeys from a few hours to many weeks, as they can accommodate one to three paddlers together with room for camping gear, food, water, and other supplies."
 
Med den

definitionen i engenlska wikipedia inkluderas det mesta i kajakväg som paddlas i Sverige undantagandes små forskajaker och små surfkajaker utan packutrymmen.

Uppenbarligen mycket vidare än det begrepp "brittisk havskajak" som introducerades av Erling Bengtsson.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...