Ska en instruktör/ledare kunna rolla?

Enligt min syn att se det använder du den gamla logiken från 1930-talet att det är säkrast att sitta utan säkerhetsbälte i en öppen bil i en olycka för då kommer man kastas ur och klara sig... :p

:)

Nja, inte riktigt, kanske. Men vi får "agree to disagree", helt enkelt.

/Mats
 
Jag pratade om remmar och säkerhetsbälte på en waveski (SOT för surfning) INTE surfski (SOT för racing i surfsjö)

Nej du länkade faktiskt till en Bullet från Custom Kayaks som är en ren surfski.
Waveski har jag inte ens nämnt.

Min poäng var att det är inte särskilt många som tycker det är lätt att rolla.

Dom som tycker det är lätt, är väldigt aktiva, gruppen innehåller alla instruktörer/ledare.
Du meldert, tillhör denna grupp.
Detta att det är svårt att rolla må vara en myt, men bara ur ert perspektiv.

Vi är ganska många som,
beroende på att vi sitter i svårrollade kajaker,
sådana vi trillar ur,
vi har svårigheter att lära oss,
vi har svårigheter att få tillfälle till övning,
vi tillhör gruppen med mental blockering till att lära oss,
aldrig kommer ha en "säker" roll.

Detta är faktiskt ingen myt.

thomas
 
Utan att kunna rolla ordentligt så tror jag det är svårt att inse hur LITE kraft och ansträngning som faktiskt krävs för att rolla när man är van och sitter i en lämplig kajak.

Jag tror du har fel. De flesta förstår nog mycket väl hur lätt något kan vara om man investerar mycket träningstid i det.

Problemet är att de flesta långfärdspaddlare jag möter inte verkar vara intresserade av att investera den tiden i att lära sig rolla. Den begränsade tid de kan avsätta till paddling vill de helt enkelt ut och njuta av naturen.

För att maximera säkerheten måste jag som ledare möta kurs- och turdeltagare på deras villkor. Det innebär att jag behöver kunna erbjuda en räddningsteknik som den genomsnittlige deltagaren kan lära sig tillräckligt bra på en kväll (samt en repetition i kallvatten om de nu vill paddla i kallt vatten).

Ännu ett skäl att erbjuda våra kurs- och turdeltagare en lättlärd räddningsteknik är att de utgör rekryteringsbasen för framtida ledare. Om vi sätter ribban för högt får vi inga nya ledare vilket blir säkerhetsmässigt kontraproduktivt.

Sedan har jag inget emot att erbjuda så många som möjligt vidare förkovran.

Vänligen, Klas
 
Svar till Trikåmannen från Ingvar:

Små sittbrunnar är de som är så små att man inte kan sitta på sitsen och dra ombord benen.
Spara tid genom att ha minst 1st ponton förberedd uppblåst på akterdäcket redo att montera med ett handgrepp. Har man också en förlängningsarm till den är det inte svårare att klättra upp i kajaken än att alla jag visat brukar klara det på första försöket. Själv har jag lyckats ta mig ombord på halvminuten.

Slår man runt av utmattning finns inte längre någon räddningsteknik, men sätter man på pontonerna i tid kan man slippa tillämpa någon.

Bernt Forsell kunde rida ut en tyfon i Kinesiska sjön med pontonerna monterade, när han rundade Borneo. En tyfon där 2000 människor blev offer.

Mvh Ingvar
 
Vad menar vi egentligen med alla begrepp vi använder i tråden?

Jag tror att mycket av de skilda åsikterna i denna fråga beror på att vi har helt olika definitioner i några grundläggande begrepp. Jag har iaf själv svårt att säga vad jag anser är lämpliga och säkra självräddningsmetoder utan att veta vad ni menar med följande begrepp.

Ytterskärgård: Jag antar att vi alla menar samma sak här. Öppet hav i anslutning till paddlaren från minst ett håll, något som tex gör att vågorna skulle bli 1 m eller lite mer och tidvis brytande om vindstyrkan låg mellan 8-10 m/s från det öppna havet.

Hårt väder/hård vind som ni ändå anser som normalt paddelbart: Vindstyrkor upp till 5 m/s? upp till 10 m/s? upp till 15 m/s? upp till 20 m/s? mer?
"Hård vind" är för övrigt ett begrepp för vindstyrka på land och motsvarar begreppen "Styv kuling" och "Hård kuling" till sjöss, dvs vindstyrkor mellan 13,9-20,7 m/s.

Normalt paddelbar våghöjd, rolig våghöjd att paddla i: Våghöjd upp till 0,5 m? upp till 1 m? upp till 1,5 m? upp till 2 m? upp till 2,5 m? upp till 3 m? mer?
Detta hänger ju till stor del ihop med vindhastigheten om vi pratar om öppet hav från det håll det blåser (dvs något vi kan få i ytterskärgård) men vid lämplig bottentopografi och dyning så kan vi ju få höga vågor utan att det blåser.

Acceptabel vattentemperatur för paddling: allt över 0 grader? allt över 5 grader? allt över 10 grader? allt över 15 grader? allt över 20 grader?
Ni som inte använder roll som självräddningsteknik, utan räknar med att ligga i vatten upp till en minut innan ni kommer upp, hur är ni klädda när ni paddlar?


Kanske borde startat en ny tråd för detta men mitt svar på ursprungsfrågan och vad jag anser vara lämpliga kajaker för paddling i ytterskärgårdsmiljö beror ju på min definition av dessa begrepp. Detsamma gäller säker för er andra. Jag tror dessutom att det skulle bli mycket enklare att förstå och acceptera varandras argument om vi förstod vad alla menade med ovanstående begrepp.
 
Själv tror jag att det mesta redan skrivits i den här tråden, så den som är öppen för andras argument har redan haft goda möjligheter att omvärdera sin syn, och den som inte gjort det, kommer inte att göra det vad som än skrivs här.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
jamo Sommarlöfte - Rollen ska sitta Paddling allmänt 37
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
UmeåAnna Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell? Paddling allmänt 33
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
popunonkok Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.