Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort?

Braveheart std och LV

Hur stor skillnad är det mellan standardmodellen och LV? Vid vilken storlek/vikt bör man välja den ena eller den andra?
 
Braveheart VS Braveheart LV

Braveheart har ett angivet viktspann på 60-90 kg, Braveheart LV fungerar från 50-80 kg. Braveheart LV är 2 cm lägre och har något mer rocker. Skott och pedaler sitter närmare än på Braveheart. Det är tveksamt om man kan vara längre än 175 cm i Braveheart LV.

Braveheart fungerar bra upp till en längd på ungefär 190 cm är du längre så prova ordentligt.

Beufort är lite klurigare men mitt uppskattat viktspan är 80-110 kg. jag kan ha fel på några kg hit eller dit.

Ligger du på max rekomenderad vikt passar kajaken endast för dagsturer eller möjligtvis för enstaka övernattningar.

Valet beror på hur mycket packning du ska ta också. Väger du 80 kg i Braveheart LV finns det inte plats för mycket packning. Då väljer du hellre Braveheart. Väger du upp till 75 kg fungerar Braveheart LV bra.
 
Braveheart std och LV

Jag provsatt en Braveheart på Tjäröfestivalen 2011. Är 1,75/75 med korta ben. Både jag och han från Connos kajak tyckte att std såg stor ut då. Ganska vanligt för mig. Tror det beror på mina korta ben.

Minns att det på något sätt kändes befriande när jag kände skottet med tåspetsarna i en pilgrim exp :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.