Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort?

Då får jag väl hia mig i mitt giddrande och vara lite mer seriös. Vi har ju även talibankajaker i sortimentet. Nämligen Seabird Qanik och några till:

http://www.seabirddesigns.com/kayaks.html

Nu är jag ute på hal is då jag korsar mitt intresse och min yrkesroll, men det verkar ju vara OK med att rolla i denna tråd då jag även kan konstatera att andra säljare och intressen fins representerade.

Seabird har ettt helt gäng med nya modeller och vi funderar just på om det är någon idé att ta hem någon av de nya talibankajakerna som Thomasson och Scott snickrat på.

Så kika ögona böj och bestäm dig snart.

/Kåre (säljare på VKV) ;-)
 
ta hem och ta hem, åtminstone i år har de ju haft rätt mkt knås med att skicka kajaker.
Den ena jag beställde fick jag avbeställa efter 6månaders väntetid. Fick då olika förklaringar till förseningar hela tiden och en del av de kändes rätt påhittad, så att jag till slut bara ledsnade på de helt.
En kajak jag hade av de hade massvis med problem som delar som släppte (hela skedda-wireförning till exempel - vart en trevligt överraskning när skeddan plötsligen dinglade under kajaken med 12m/s vind och vågor i ryggen) den var otät på precis alla ställen (och då var det en av årets modeller som tydligen skulle var bättre än åren innan) och materialkänslan var så dåligt att man trodde hela gelcoat skulle släppar så fort man bara tog på den (okej nu överdriver jag lite men jag fick laga upp en hel del som tex luftinslutningar i gelcoat som sprack upp osv)
Standard fråga jag fick när jag träffade på andra med en seabird var "är din tät?"

Jag tycker att det är väldigt synd då kajakerna i sig är väldigt sköna och Thomasson har ritad riktig fina kajaker som alla enligt sina egenskaper presterar fint.
Trevliga säljare som bli lidande då de få missnöjda kunder utan att de kan styra det.
Med den kvalitet som jag sett hittills skulle jag inte rekommendera de då de andas den så kallade "china kvalitet" rakt igenom. (det gäller dock inte plastkajakerna som jag har förstått)
 
Jo på tal om knas så har vi haft, så mycket strul med just skedda kajakerna från Seabird med läckage och regalage, så att vi lessnat på att fixa i efterhand. Dock är det ju fördel att ha tillgång till utrustning för att åtgärda strulet, vilket inte alla hemmafixare kanske har.

Som sagt finish är topp och jag hoppas verkligen de har tagit till sig av den kritik, som vi och andra framfört inför kommande leveranser.

Just leveranstider har varit ett annat bekymmer då det inte har haltat med utveckling av modeller men med förmågan att kunna leverera och just därför bör man vara ute i tid om det skall bli något till sommaren och de som kommer genom oss tar vi en grundlig titt på och åtgärdar de ev skavanker som hittas och naturligtvis hjälper vi till att fixa de kajaker som vi missat läckor mm. på.

Men som sagt trots div strul så får man mycket kajak för pengarna.

/K
 
jo visst kan man fixa alla dessa problem som konsument eller säljare men det ska ju inte riktig vara meningen.
Ska man fixa problem som uppstår måste man ju alltid torkar kajaken innan, fixa till den och sedan låter allt härda osv = massa tid utan kajaken. Bli lite som man sa till Jaguar förr i tiden. "bäst att ha två, en kör man med så länge den andra är på verkstan"


Jag vill egentligen inte pratar allt för dåligt om Seabird då de har sina fördelar såklart men när TS efterfråga en kvalitets Kajak och räknar upp fina märken som Skim och Tiderrace osv tycker jag inte att Seabird riktig passar in.

Att föreslå en kajak kan jag dock inte riktig göra då jag själv är mest inne på grönlandsmodeller och har bara paddlat rätt korta sträckor med en del av de kajaker som har räknats upp (är van med min Ivalu och tycker att allt som är större bara är stor och tung)
Arrow Play kan jag dock rekommendera rent efter kvalitén då de är riktig fin byggda, bra passform på allt, använda materialen håller en hög klass och de verkar röra sig fint i vattnet när jag har tittat på folk med dessa.
Även Braveheart har jag fått en bra känsla av rent kvalitativ. Jag tycker bara att kajaken i sig är rätt ful men det är en ren smaksak ;)
Xcite är lite samma som play, den har jag bara suttit i i bassängen där den har känts okej men mkt mer än sittpositionen kan jag knappt uttrycker mig över. känts lite "gammaldags" fast just den modellen jag satt i har också ngr år på nacken.

mitt val skulle står mellan just play och xcite i det här fallet.
 
Jo självklart skall det inte vara meningen att kunderna skall behöva mecka hemma och visst är det så att det stora flertalet slipper, men för varje drabbad enskild kan det vara nog så trist och vissa kanske ser lite mellan fingrarna med småpill då priset är lågt.

Detta är just problemet som uppstår när man förlägger produktion till långtbortistan. Språkförbistringar och distanser samt mellanhänder som kan strula.

Len på Seabird är väldigt engagerad på plats och jobbar hårt på att höja kvallitén och det är nog en förutsättning för att lyckas. Jag misstänker att de inte är de enda som förlagt sin produktion annonstädes och fler tillverkare och säljare brottas med samma problematik.

I mina ögon i allafall så ligger Seabird kvallitetsmässigt på samma nivå om inte högre, som de flesta märken på marknaden med den skillnaden att prislappen är lägre än de flesta. Dvs gummiluckor, plast fotstöd etc. Just av förra årets leverans var det strul med skeddakajakerna, men i övrigt vad gäller roderkajakerna och plastkajakerna så har det fungerat hyfsat.

Men visst är det lite skillnad på ditt och datt i kvallité. Och det kanske inte är så lätt för kund att avgöra detta. Prislappen är definitivt ingen säker markör av kvallité och var kajaken produceras kanske inte heller framgår till 100% alla gånger samt ursprungslandet kanske heller inte är en garranti för att varan är felfri. Fast det är ju klart att det är lättare att komma hit och sparka mig på pungen än att åka till långtbortistan om man nu känner sig lite putt.

Kajakerna som nämnts tidigare i tråden har jag ju inte så mycket erfarenhet av också vill jag inte stöta mig mer än nödvändigt i rollen som säljare och tillverkare med mina konkurrenter och kollegor, men det kan vara lite lajbans att retas med dem.

/Kåre
 
Kajaktester och erfarenheter

Det här med tester och erfarenheter på kajaker är otroligt subjektivt. Omdömet beror till stor del på recenscentens tidigare erfarenheter av kajaker, paddlingsstil, personliga preferenser mm. Efter att ha själv letat ny kajak i somras/höstas var de recensioner jag hade mest nytta av de där man jämför flera kajaker under liknande förhållanden:

Ett sånt test för Cetus, tror för Rockpool Alaw /Bach också finns här:
seakayakphoto.blogspot.com
Skickar inte någon länk just nu, det är något på den hemsidan som får webläsaren att hänga sig hela tiden...

Qaniken har liten sittbrunn. Har just gått från liten till stor sittbrunn, aldrig att jag byter tillbaka. Oväntat trögpaddlad var den också.
 
Svar till Fuchs från Ingvar:

Det är inte så illa med Seabird-kvalité, som det verkar på din insändare.

Reklamationerna för 2012 ligger till oss på bara 2% samtliga gäller skeddakajaker.
Det märks att Len har tagit tag i detta med kvalité.
Också vi har lärt oss var vi skall söka efter defekter.
De kajaker vi levererat vågar vi beteckna som kvalitétskajaker, efter vår noggranna genomgång.

Nu skall erkännas att vi i fråga om kompositekajakerna bara tar hem av de vacuminjeserade, då vi misstänker att de handupplagda kan ge problem. Formarna är ju inte precis optimerade för handuppläggning.

Nästan alla skeddakajaker vi fått hem har haft mer eller mindre läckage, men vi har utarbetat en teknik att hitta läckor som vi gärna delar med oss av.

Med skeddan infälld tejpar vi en folie över skedda-öppningen. Sedan har vi en akterlucka som vi limmat fast en slang i. Via slangen suger vi nu fram ett undertryck i akterskottet. Visuellt kan man då se om folien sugs in i boxen. Då är den läck.

För att finna var läckan sitter vänder vi kajaken upp och ned och fyller skeddaboxen med vatten. Genom att nu blåsa i slangen och samtidigt titta i boxen, kan man se var det bubblar fram luft. Notera dessa ställen. Töm ur vattnet och låt boxen torka ordentligt, varefter man tätar med topcoat från insidan. Det går ganska lätt med en elementpensel. Gör sedan om testet med plastfolien för att konstatera att den blivit tät.

Alla skedda kajaker utom Blackpearl går bra att åtgärda på detta sätt, men BP är så trånga att man inte kommer åt från kajakens insida. Man måste täta från utsidan, vilket kan vara mycket besvärligt.

Seabird är nu väl medvetna om problemet och det bör vara löst till 2013.

Betrf plastversionerna har vi inte haft några reklamationer de senaste 2-åren, men på dessa lägger vi upp till 2 arbetstimmar på varje kajak för att VKV-anpassa dem. Detta gynnar den fina statistiken. Här kan ni läsa vad vi gör på plastkajakerna:

http://www.vitudden.com/news_se.php

Hälsningar Ingvar VD VKV
 
vad bra att det tas tag i problemen och dessa bli åtgärdade!

i mitt fall var det som sagt många problem och den var även otät på andra ställen än bara skeddan. där var det dock värst.

Men som sagt, bra att Seabird har lyssnat och ändrat saker och ting.
Med tanken på hur trevliga många av deras kajaker är på sjön är det trevligt att läsa sånt!
 
Så här blir det:

Jag vill inte vara utan kajak när säsongen börjar så jag har beställt den kajak jag gillar bäst av alla jag provat.

Den fyller mina behov och jag trivs i den. Förhoppningsvis kommer jag att vara nöjd med den även i framtiden. Sen kan det förstås så småningom bli aktuellt med en mindre och lekfullare kajak som komplement. Kanske en i plast...

Tack för alla svar och gott nytt kajakår till er alla!
 

Bilagor

  • CetusMV.jpg
    CetusMV.jpg
    24.4 KB · Visningar: 924
Den fyller mina behov och jag trivs i den. Förhoppningsvis kommer jag att vara nöjd med den även i framtiden. Sen kan det förstås så småningom bli aktuellt med en mindre och lekfullare kajak som komplement.

Grattis! Det är en bra kajak, hoppas du blir nöjd!

Sen finns det en formel hur många kajaker som är optimalt för var och en.

S-1=X (skilsmässa-1=optimalt antal);)
 
Jag vill inte vara utan kajak när säsongen börjar så jag har beställt den kajak jag gillar bäst av alla jag provat.

Den fyller mina behov och jag trivs i den. Förhoppningsvis kommer jag att vara nöjd med den även i framtiden. Sen kan det förstås så småningom bli aktuellt med en mindre och lekfullare kajak som komplement. Kanske en i plast...

Tack för alla svar och gott nytt kajakår till er alla!

Grattis! En kajak även jag gillar mycket. Sen kommer du såklart snart inse att det inte räcker med en kajak, du behöver självklart flera...
 
Beufort och Braveheart

Som återförsäljare har jag provpaddlat samtliga av Skims modeller. Skillnaden i storlek mellan Braveheart och Beufort är större än man först tror.

Beuforten ligger betydligt högre i vattnetän Braveheart om man packar dem lika tungt och går bäst när den är lite mer packad eller med tyngre paddlare än Braveheart. Många lite tyngre paddlare föredrar Beuforten och de lättare paddlarna föredrar Bravehearten när de får provpaddla båda kajakerna.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...