Underställ under torrdräkt?

Impregnerar du ett goretexplagg så upphör fuktvandringen och du kan ha förstört plagget för all framtid. Impregneringen täpper till membranet. En torrdräkt behöver på sin höjd spolas av i färskvatten nån gång om man använder den på västkusten.
 
Impregnerar du ett goretexplagg så upphör fuktvandringen och du kan ha förstört plagget för all framtid. Impregneringen täpper till membranet. En torrdräkt behöver på sin höjd spolas av i färskvatten nån gång om man använder den på västkusten.
Sköljmedel gör det ja, men på andra *tex-plagg har jag läst att de ska impregneras för att vattnet ska pärla sig så att de ska "andas" bra. Jag har inte haft torrdräkt så länge så jag vet inte vad som förstör eller funkar i längden.
 
Jag hittade den youtube-snutt jag tänkte på. Experimentet börjar vid 6:20. Killen är inte anställd av Goretex och han är snowboardåkare. Han är lite pratig men experimentet, om det nu är korrekt redovisat, visar att fuktvandringen fungerar utmärkt fast (eller därför att??) utsidan är helt blöt (nedsänkt i vatten). Detta hade i alla fall inte jag väntat mig. Det som Teknikern säger stöds av denna youtube-snutt.

http://www.youtube.com/watch?v=KSN5TydZIiU

Nej jag tror inte alls på impregnering av torrdräkt.

thomas
 
Jag hittade den youtube-snutt jag tänkte på. Experimentet börjar vid 6:20. Killen är inte anställd av Goretex och han är snowboardåkare. Han är lite pratig men experimentet, om det nu är korrekt redovisat, visar att fuktvandringen fungerar utmärkt fast (eller därför att??) utsidan är helt blöt (nedsänkt i vatten). Detta hade i alla fall inte jag väntat mig. Det som Teknikern säger stöds av denna youtube-snutt.

http://www.youtube.com/watch?v=KSN5TydZIiU

Nej jag tror inte alls på impregnering av torrdräkt.

thomas
Intressant, men det visade att membranet funkar även om det är blött på utsidan. Sedan kan man ju klyva hårstrån och fundera på om blött yttertyg ökar eller minskar möjligheten för vattenångan att komma ut. Jag får testa hemma och andas ut genom torrisen torr och blöt och bild mej en uppfattning.
Den andra fördelen Teknikerna pekade på stämmer, att det kyler bättre om yttertyget är blött. Men det kan vara både fördel och nackdel.
 
Sitter du först i en bastu med en andas-torris och underställ samt gör en massa armhävningar och annat = blöter ner dig inifrån och sen lägger dig på botten av en bassäng så torkar du inifrån fast du ligger på flera meters djup. En bekant har gjort just det med Bares andas-dykartorris som han var "testpilot" på innan den hamnade ute på marknaden och den är även i stretchmaterial.


Man ska ju klä sig för vattentemperaturen och vad kan då vara lämpligare än att ha ett för tjockt underställ och kompensera det genom att blöta ner torrisen utifrån innan man kliver i kajaken?
 
Mycket intressanta länkar och youtube video. Men det här är HELT NYTT för mig. Har jag då gjort fel tidigare när jag har tvättat goretexplagg och sedan impregnerat utsidan som "alla" säger att man skall göra för att få tillbaka den pärlande ytan och att andningsfunktionen skall återställas på topp? Och "alla" i det här fallet innefattar när jag tänker efter personal på friluftsbutiker.

Att göra efter deras (tillverkarens rekommendationer) är ju också mycket enklare och lättare.
 
Har jag då gjort fel tidigare när jag har tvättat goretexplagg och sedan impregnerat utsidan som "alla" säger att man skall göra för att få tillbaka den pärlande ytan och att andningsfunktionen skall återställas på topp?

Nja alltså jag har inte så mycket erfarenhet av Gortex-plagg men jag följer med visst intresse när man här på utsidan debatterar regnkläder med andas-funktion. Den verkar finnas ett visst missnöje med både andasfunktionen och regntätheten. Efter ett antal timmar i ösregn håller en regnjacka inte tätt längre. Har själv en jolle-smock som jag inte tycker är så tät utifrån som jag vill att den ska vara. Efter en stund är den rejält blöt på utsidan och läcker igenom. DEN ska kanske impregneras. Men då kanske den tappar andas-funktionen, det vet jag inte.

Men torrdräkt är ju en annan sak. Den ÄR tät utifrån och tål vattentryck också. Har jag badat med den är den blöt. Sen hur mycket den andas och framförallt under vilka förutsättningar den andas bäst är ju det vi diskuterar här. Det verkar finnas lite olika uppfattningar om hur det egentligen fungerar.

När jag såg youtube-snutten blev jag förvånad. Men Teknikern bekräftar ju detta. Och jag tror han har rätt.

thomas
 
Kalla det teori, hypotes eller vad ni vill men jag köper inte att "andasfunktionen" förbättras under vattenytan... visst kan den fungera, men inte direkt förbättras utan snarare försämras. Vattnet leder ju nog bättre bort värmen (och får en att sluta svettas) men jag påstår att plagget andas nog bättre som torrt om man åstadkommer samma värmebortföring som under vattenytan med andra metoder (t.ex. temperatur och vindavkylning). Temperatur och tryckskillnaderna avgör vilken riktning vattnet (vattenångan) tar genom membranet, membranet som sådant har ingen avigsida utan den fungerar lika i båda riktningarna. (Alltså har du ett plagg med blött yttertyg som t.ex. solen värmer på kan du få vattenångan att gå in i dräkten.)
 
Saxat från http://media.community.gore-tex.com/page/dwr-the-truth.html


"The Role of DWR
All performance outerwear fabrics have a durable water repellent (DWR) finish, applied at time of manufacture of the fabric in the textile plant. This invisible finish on the outer face of the fabric causes water to bead up and roll off rather than being absorbed into the fabric. The maintenance of the DWR is critical to the performance of waterproof / breathable fabrics.

When DWR is diminished (see causes below), “wet-out” occurs. Rain no longer beads up and rolls off, but saturates the fabric - which turns a darker color and cools that part of the garment. The cooling of the fabric causes moisture (your sweat) to condense on the warmer inside of the fabric. This feels cold and clammy to the wearer (since wet clothing draws heat away from your body 23 times faster than air). Many people misinterpret this collection of moisture on the inside of a jacket as the fabric leaking. In addition, wet-out makes the garment heavier and impairs breathability."

Enligt Gore andas tyget sämre när det är blött (även om det fortfarande andas). Sen kan man ju som Teknikern anse att det är en fördel att använda avdunstningseffekten från det blöta tyget att hålla sig sval. Själv föredrar jag motsatsen, att inte kylas ner av ett tyg som blivit blött, s.k. "wet out",

Vidare kan vi konstatera att antingen har Gore eller Teknikern fel. Den som klickar på länken kan där läsa om vikten av att återimpregnera plagget d.v.s. tvärtemot vad Teknikern säger, att man skulle ha förstört det för all framtid genom att göra så.

Mina teoretiska kunskaper kring fuktvandring är ytterst begränsande men de praktiska erfarenheter jag har av membranplagg, impregnering och "wet out" stämmer till punkt och pricka med vad man kan läsa på Gores sida. Jag väljer alltså även fortsättningsvis att inte följa Teknikerns råd utan håller mig till samma rutin som jag hittills följt, den som också bekräftas på Gores site.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
manlan Underställ under våtdräkt Paddling allmänt 7
delfinen De finska paddlingsbanden under säsongen 2018 Paddling allmänt 0
mekare Kajak under 15 kg Paddling allmänt 14
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
avslutat_17_06_20 fiskeutrustning under paddeltur i Nord Norge? Paddling allmänt 12
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
Mats Bengtsson Erfarenhetsbaserad klädsel under torrdräkt Paddling allmänt 13
North shore Repor under vattenlinjen Paddling allmänt 3
Iguanodon Kläder under torrdräkten ? Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur ofta justeras skäddan under färd.... Paddling allmänt 20
Arbogot 2 kanotplatser sökes i Stockholm under V429-430 Paddling allmänt 0
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Jag vill hyra din kajak under några sommarmånader... Paddling allmänt 0
mielo Sugen på att tävla även under vintern..? Paddling allmänt 0
kajakmannen Vattenkonsumption under en 3-4 dagars tur???? Paddling allmänt 3
MrP Torrdräkt för kajakpaddling? Paddling allmänt 4
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Kaffekopp Läckande torrdräkt Paddling allmänt 4
Peterspeed Palm Bora Torrdräkt Paddling allmänt 2
hejpådig UL Torrdräkt för Packrafting i fjällen? Paddling allmänt 7
friluftaren Torrdräkt hobieshop? Paddling allmänt 0
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Torrdräkt Paddling allmänt 24
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
pelle.k Ursuit torrdräkt Paddling allmänt 5
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
khmd Torrt i torrdräkt? Paddling allmänt 12
Veon Nya muddar på torrdräkt Paddling allmänt 6
utesälen Passform torrdräkt Paddling allmänt 4
L.A. Torrdräkt, fluor och miljö Paddling allmänt 3
Trikåmannen Letar efter ny torrdräkt Paddling allmänt 79
manlan Torrdräkt - normalt slitage? Paddling allmänt 11
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Lgm Byte av sockar på torrdräkt Paddling allmänt 1
avslutat_17_06_20 Reparation/byte av latexmuddar torrdräkt Paddling allmänt 6
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 14
Lgm Torrdräkt Paddling allmänt 7
arild rolla med torrdräkt Paddling allmänt 9
Anders V muddar på torrdräkt Paddling allmänt 18
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.