"familjetält" (4)??

Hej,

Har sen 10 år tillbaka ett Hilleberg Namatj 3.

Vi har i princip haft tältuppehåll i 7 år (två barn). Men nu så börjar vi fundera på att inte längre bo på fjällstation med dagsturer utan använda tält igen, antingen som basläger eller kortare turer. Vi är lite trötta på Storlulvån, Grövelsjön, Dolomiterna och sugna på lite mer "off the track" så att säga.

Jag har kikat på Nallo 4 GT, men priset är lite avskräckande. Samtidigt vet jag att Hilleberg gör bra tält. Den känslan i sig är ju värt en del faktiskt, speciellt nu när man har barn.

Tex, så kostar ett Bergans Compact light 4 halva priset och man undrar ju hur och varför det kan vara så?

Kort o gott, tips på 4 personers tält mottages varmt!

mvh Peter.
 
Jag kör med ett Golite Shangri-la 5, med utmärkt plats för två vuxna och två barn. Den höga höjden gör det mycket trevligt och rymligt inuti. Vikt 2,7 kg med nätinnertält och extra stormlinor och tältpinnar.

P9100898.jpg


Trots en del rapporter om att det ska klara vind mycket bra, skulle det dock inte vara mitt första val för kalfjället
 
Utvandraren:

Håller med, det verkar vara kalasmysigt. Men just nu är vi ute efter ett tält som ska klara lite tuffare tag (typ kalfjäll). Men framöver så kanske det skulle vara ett alternativ att ha nått liknande också. Tack för tipset!

Danisko:

Oj, det var ett bra pris. Tack för det tipset!

mvh Peter.
 
Tack för alla tips. Nu ska fundera och jämföra lite (om det nu går på nätet egentligen).

En grej som är lite retligt med Namatj tältet är att det är aningen för kort för mig. Fötterna trycker upp innertältet (sluttande) eftersom jag är 187 men kanske mest för att jag har 47/48'or :)

mvh Peter.
 
Jag kör med ett Golite Shangri-la 5, med utmärkt plats för två vuxna och två barn. Den höga höjden gör det mycket trevligt och rymligt inuti. Vikt 2,7 kg med nätinnertält och extra stormlinor och tältpinnar.

P9100898.jpg


Trots en del rapporter om att det ska klara vind mycket bra, skulle det dock inte vara mitt första val för kalfjället

Säljs det här tältet någonstans i Sverige eller måste man ta det på internet?
 
Jag kör med ett Golite Shangri-la 5, med utmärkt plats för två vuxna och två barn. Den höga höjden gör det mycket trevligt och rymligt inuti. Vikt 2,7 kg med nätinnertält och extra stormlinor och tältpinnar.

Trots en del rapporter om att det ska klara vind mycket bra, skulle det dock inte vara mitt första val för kalfjället

Ser ju grymt ut! Det blir nog nått liknande i framtiden när behov finns :)

Det finns på golite.com för motsvarande 1770 kr, + frakt + 25% moms, hur mycket frakten är på får man maila och fråga om :)
 
Senast ändrad:
Tjena.
Jag och min sambo har 4 barn; från 1 år till snart 7 år. Vi har börjat med två tält och en tarp istället för ett tält. Efter mycket forskande och tänkande kom vi fram till att det var det lättaste alternativet samt att vi får mest utrymme (tarpen funkar som vardagsrum/kök/matsal). Men viktigast av allt är att det blir mindre kondens på det sättet. 4 pers, varav två lite äldre barn, i ett tält kommer att bidra till väldigt mycket kondens som kommer att hamna på sovsäckarna.
För vår del är ju barnen så små att vi klarar oss med två ultralätta tvåmanstält, än så länge. Den totala vikten på allt sammanlagt hamnar på under 3,5 kg.
Hoppas jag bidrog med lite hjälp.
 
Vi valde att köpa Marmot Limestone 4P (två vuxna och två barn 4år,6år).
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTLIMESTONE4P

Anledningen främst att det andas otroligt bra, väger inte mer än 5kg, har stå-höjd (nåja, 150cm iallafall) och Marmot har aldrig gjort mig besviken hittills :)

Hade tidigare modell "tunneltält" och det kommer vi inte att köpa igen då begränsningen i rymd/höjd inne gör det tråkigt tycker vi.

Marmot tältet kan användas utan yttertält om det är varmt och ingen nederbörd. Yttertältet drar man över på 30sek om det behövs.

Det alternativ jag skulle fundera på är Golite Shangri-la 5 eller Bergans Wiglo
http://www.outdoorexperten.se/p-16969-bergans-wiglo-lt4.aspx

Lycka till :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.