Kajakhållare

klart roder är bättre än skädda.
eller är det nån som föredrar gipsade armar framför rörliga ogipsade??????
....eller ben då.
jäääääääla skiiiiiiiit vilken bra jämförelse : )
 
Förmodligen

avses att vederbörande känner sig handikappad utan roder i kajak.

Tänkte fylla på med en frågeställning mera i linje med trådstarten:

Bilar som konstruerats under 2000-talet har ofta ett välvt tak så att tre efter varandra sittande lastbågar hamnar i olika plan.

Funderar på att sätta på tre lastbågar efter varandra på vår VW Caddy för ökad stabilitet och minskad punktlast på kajakskroven. Men då måste jag kompensera för takets bågform. (Vi har en bil tillverkad 2011 med sex gängade fästpunkter för lasthållare nedsänkta i taket alltså inga rails).

Thure
 
avses att vederbörande känner sig handikappad utan roder i kajak.

Tänkte fylla på med en frågeställning mera i linje med trådstarten:

Bilar som konstruerats under 2000-talet har ofta ett välvt tak så att tre efter varandra sittande lastbågar hamnar i olika plan.

Funderar på att sätta på tre lastbågar efter varandra på vår VW Caddy för ökad stabilitet och minskad punktlast på kajakskroven. Men då måste jag kompensera för takets bågform. (Vi har en bil tillverkad 2011 med sex gängade fästpunkter för lasthållare nedsänkta i taket alltså inga rails).

Thure

Om du vill ha flera bågar för att öka fästytan mot taket är det såklart svårt, men vill du minska belastningen på kajaken kan du lägga en aluminiumstege mellan takräcket och kajaken. Det är vanligt när de fraktar K4:eek:r.
 
Inte illa för en förstagångstråd..

Sedär, det blev ju ett par svar tillslut! Förvisso handlade kanske inte majoriteten om det jag faktiskt frågade om, men det spelar inte så stor roll, lärde mig mycket av att läsa det här också!

Det lutar åt att det blir ett par Thule Hydro Glide för att bära fram kajaken när den är på landbacken!
 
reflexväst + diodcykelbakljus

Batteridrivna cykellysen är smidiga till lång taklast.

Jag använder en reflexväst som flagga - kostar nog 20 SEK i valfri lågprisbutik. Har naturliga öglor att knyta i och fladdrar bra - rörliga föremål syns bättre än fasta.
I mörker kompletterad med ett cykelbaklyse av diodmodell i ett snöre - har desutom fördelen att det också rör sig och således syns ännu tydligare än en fastsatt lampa.

Som kör 2 kajaker i taget på en BMW 325i touring med rails, men skulle viktmässigt klara 3 normala havsakajaker inom 75 kg. Infästning fram i bogserögla och bak i drakkroken och i 2 remmar per kajak runt nerom 2 lastbågar.

/Patrik
 
men skulle viktmässigt klara 3 normala havsakajaker inom 75 kg.

3 normala havskajaker blir ofta nog ganska tajt på 75kg. Viktangivelserna för kajaker brukar vara rätt optimistiska, mätta "skrovfärdiga" utan luckor och däcksutrustning... så 25-30kg får man ofta räkna med för glasfiber- och polyetenkajaker. Dessutom ska takställningens vikt (5-6kg) och kajakställningarnas vikt (3kg?) räknas med i maxvikten. Eventuellt några paddlar till och plötsligt är man uppe i ca 90kg...
 
Lös kajak på biltaket

På väg hem från jobbet idag, E4-N strax söder om Jönköping kom jag ikapp en svart bil med en svart Nelo tävlingskajak på taket. Det såg tveksamt ut redan bakifrån. Han hade takräcken med skumplaströr, inga vaggor och inga rep i för eller akter och ganska kort mellan bågarna. När jag kört om och tittade i backspegeln såg jag hur kajaken viftade, fören måste ha pendlat inom en radie på 15-20 cm i lodriktning och 30-40cm i sidled. Kajaken satt alltså rejelt snett på taket och pendlade så att den ögonblicket efter satt diagonalt åt andra hållet.
Jag gick ut på vägrenen och släppte om honom, samt ett gäng bilar innan han kom ikapp. När han körde om tutade jag och pekade först uppåt och försökte sedan visa kajakens rörelse med armen. Efteråt helljusblinkade jag intensivt, körde om honom och upprepade tutandet och viftningarna.
Han tittade på mig med tom blick och svängde INTE av vid nästa avfart.
Förstod han inte eller brydde han sig inte?
En Nelo är väl inte speciellt billig. De rörelsena bör slita hårt på skrovet. Tappar han den lär den gå sönder, inte heller kul för den som ligger bakom och får den i vindrutan. Böter, samvete, säkert indraget körkort. Om någon gjort så mot mig hade jag stannat så fort som möjligt och sett över bilen efter fel. Lös taklast, lös last på släpet, lysen som lossnat och hänger i kablarna, dörr eller lucka som inte är helt stängd, något som hänger ut och är klämt i en dörr. Ja vad som helst, jag hade varit säker på att något varit fel och så fort som möjligt försökt ta reda på vad.

I mitten på nittiotalet jobbade jag på ett litet lager (Enda anställda) och körde även deras budbil. I södra delrana av Norrköping eller Linköping, minns inte vilket, helljusblinkade jag åt en bil. Så fort vägen tillät körde jag om och prejade in henne. Hon stannade bakom mig, men satt kvar i bilen. Jag gick förbi förarplatsen och bort till bakluckan och hämtade hennes handväska som stod rakt över förarplatsen när jag påbörjade jakten. Sedan gick jag tillbaka och höll upp den vid sidorutan. Hon vevade ner rutan, slet åt sig väskan och körde snabbt upp rutan igen. Vad jag minns sade hon inget, men hon skakade ordentligt. Hon stod kvar på vägrenen så länge jag såg henne i backspegeln, stackarn måste ha blivit totalt skräckslagen.
 
avses att vederbörande känner sig handikappad utan roder i kajak.

Tänkte fylla på med en frågeställning mera i linje med trådstarten:

Bilar som konstruerats under 2000-talet har ofta ett välvt tak så att tre efter varandra sittande lastbågar hamnar i olika plan.

Funderar på att sätta på tre lastbågar efter varandra på vår VW Caddy för ökad stabilitet och minskad punktlast på kajakskroven. Men då måste jag kompensera för takets bågform. (Vi har en bil tillverkad 2011 med sex gängade fästpunkter för lasthållare nedsänkta i taket alltså inga rails).

Thure

Mer stoppning på de lägre lastbågarna - jag har "rörisolering" av typen uppslitsat rörformigt tjockt liggunderlag (cellplast) och flera lager sådan t ex fäst med buntband torde väl kunna kompensera för lastbåga i olika höjd. Spänn sedan fast spännremmarna med fingertoppskänsla så inte uppbygganden faller fram eller bak så du åter har nivåskillnad.

Kan det vara något?

/Patrik, med rails och två lastbågar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.