Paddling från Öland till Gotland

lilla karlsö är inte förbjudet.
har fått svar redan.

det är 500m skyddad vattenzon runt ön. angöring endast på östra sidan vid bryggan. för att röra sej på ön måste man hänga på en rundvandring. om man övernattar OCH följer en rundvandring så får man efter det gå på egen hand på ön.

svårare än så är det inte.

fan va alla verkar vara negativa!!!
nu ska jag ut å paddla. hurra : )

ps. häng på thomas!!

Menar du att jag ska haenga poe en tripp till Karlsoerna??
Jo suget finns...

thomas
 
Om du tränar på rätt sätt fram till sommaren och har tur med vädret så är det genomförbart men inte att rekommendera. Det är för mycket som kan gå fel på en så lång tripp. Kanske du ska fundera på roddbåt istället som Natasha Mårder och Tove Kotzé gjorde?
En VagaBond är självlänsande som en surfski (utan blöta hälar...), har täta stuvar som en havskajak och är möjlig att vända rätt själv om den mot förmodan skulle tippa. Du kan också fixa både nr1 och nr2 ombord utan speciell akrobatik ;-)
Läs mer: http://www.row.nu/home/rodd/

Hur är tungt är det att ro en sån där då? Är det nån skillnad från att ro en gammal träeka vid torpet.
VIlken fart kommer kan man hålla under normala förhållande? 46 kg eka blir nog jobbigt i längden och sen är det ju trist att man sitter åt "fel håll" .
 
Hur är tungt är det att ro en sån där då? Är det nån skillnad från att ro en gammal träeka vid torpet.
VIlken fart kommer kan man hålla under normala förhållande? 46 kg eka blir nog jobbigt i längden och sen är det ju trist att man sitter åt "fel håll" .

Svar 1: inte
Svar 2: ja
Svar 3: som en havskajak

Skämt åsido så gå in på länken jag tipsade om och läs de olika berättelser som finns via den sidan. Jag har bara testat i vindstilla på slätvatten men har stor erfarenhet av träekor och det är inte jämförbart samma vecka ;-)

Har du möjlighet så åk till Allt för sjön i Älvsjö om ett par veckor och prata med Wim. Han ordnar sen så du får testa när det blir öppet vatten.

Baklänges eller framåt? Ja - kanoten har en klar fördel om man vill slingra sig längs stränderna inne i skärgården men här handlade det om att paddla/ro 10-15 timmar rak kurs. Att ro baklänges har en klar fördel för då ser du kölvattnet och ser direkt om du börjar svänga utan att stirra på en liten kompass hela tiden. Är det mycket vind och vågor fungerar det inte men jag tror ändå att roddbåten har en fördel. Det finns en orsak till att bara ett par stycken har paddlat över atlanten medan flera hundra har rott över. Avståndet till Gotland är oerhört mycket kortare men tiden det tar utan att kunna kliva ur kanoten är i alla fall alldeles för lång för mig.
 
självklart kommer det att vara arschlet som får lida mest om det blir en tur. men det visar sej om det kommer att funka, efter någre långa testturer.
och nej, jag vill inte ro istf paddla! ska man ha nåt bekvämare så får det väl bli en hobie. då kan man ju röra sej lite mer : )

jag tror att antingen ror man eller så paddlar man. dom som ror tror att man älltid är blöt i en kajak, vilket jag anser är helt fel. jag byter i stort sett alltid bara jacka och dojjor när jag byter från bil till kajak. efteråt byter jag jacka och skor igen och är oftast helt torr. så paddling är en torr sport. även i vågor.

jag impulsköpte ju en roddbåt. eller 2 va det visst : ) och så lånade jag en 3:dje. men för mej kändes det helt fel. jag gillar inte att inte se vart jag är på väg. jag gillar inte att behöva ha minst 6 meters bredd där jag vill ta mej fram. jag gillade inte att det va jävligt vingligt. jag gillade inte att man sitter utsatt för väder och vind, istället för väderskyddat och ombonat som i en isolerad kajak. det värsta va att båten tar så stor plast på bredden eftersom årorna sticker ut så mycket. snackar man med såna som ror så pratar dom som om dom paddlat en del åxå. men när man frågar så har dom bara testat nån gång. så som sagt så tror jag att antingen är man en roddtyp eller en paddlartyp. inte både och.
sen funkar ju inte paddlingsreflexerna som sitter i ryggmärgen när man börjar vingla med en roddbåt å ska ta emot med årorna. då börjar man vrida årorna och tror att man har en paddel i handen. sen är jag helt övertygad om att man enklare hanterar en kajak i riktigt skitväder än en roddbåt.
nä fy fan! rodd, dä va inget för mej!

men man lär sej på misstagen : )
 
jag vill inte ro istf paddla! ska man ha nåt bekvämare så får det väl bli en hobie. då kan man ju röra sej lite mer : )

Ja det är riktigt, speciellt om man har en Hobie Adventure Island, då kan säkert röra sig betydligt mer. Men jag tror inte man paddlar så mycket med en sån. Det blir nog mest segling och trampa när det är bleke. Jag är sugen på en sån... Tack vare att den är en trimaran tar den ju lite mer segel och då går det lite fortare också. Man kan lätt ta bort sidoskroven och använda den som en vanlig en-skrovs kajak (som man också helst trampar).

jag tror att antingen ror man eller så paddlar man. dom som ror tror att man älltid är blöt i en kajak, vilket jag anser är helt fel. jag byter i stort sett alltid bara jacka och dojjor när jag byter från bil till kajak. efteråt byter jag jacka och skor igen och är oftast helt torr. så paddling är en torr sport. även i vågor.

Nej inte en Hobie Adventure och knappast en Adventure Island. Det blir BLÖTT så fort det är vågor och vind. Adventure Island tuffar på rätt bra och har en tendens att dyka med fören (inte så att den går runt framlänges som katamaraner) när det börjar gå fort i vågor. Det blir knappast någon torr färd, men det verkar kul...(finns många rullar på Youtube)

Jag har tittat på Vagabonden och för mig skulle det funka med en sån roddbåt. Men jag har ju inte provat än. Man borde väl kunna sätta en klyka i aktern och vricka den i trånga vatten.

thomas
 
jag skulle kunna tänka mej en hottad adventure island, med sidoskrov och rigg från tandemversionen : )
som gammal seglardåre har man ju ganska stora krav på seglingsegenskaperna.
men då får man ju lite mer tryck igrejorna och lite mer som håller emot åt sidan. då jävlar : )
fast det blir lite dyrt att köpa 2 för att plocka ihop en som blir som man vill ha den.
 
men va faaan då......

fick svar från destination gotland nyss.
dom vägrar ta med kajakerna på färjan med motiveringen att dom inte vill ha nåt lösgods ombord.
å hur enkelt är det att få nån okänd att ta dom på biltaket???
jävla krångel!!!!
å paddla tillbaka vill jag inte. ena hållet räcker för då kan man alla fall ha koll på vädret så man vet att det funkar när man ska iväg. annars kommer man väl aldrig hem.

har blivit liggande på gotlan nästan en vecka pga av åt helvete för mkt vind från fel håll när man ska segla hem. med kajak är man ju ännu mer beroende av rätt vind.
ska man behöva köpa sej en gotlandkörd 240 med takräcke för att ta sej hem?
fan!!!
 
Hemtransport

Hyr en bil och köp ett takräcke det gjorde jag då jag paddla till Sikeå. Tog 10 timmar hem och kostade några tusen....

Kolla vad blåbandet paddlarna gör... har för mig att det brukar gå att köpa transport med något transportföretag

http://www.havspaddlarnasblaband.se/e/virtakari.html
"När man kommit till Virtakari återstår att också ta sig hem igen. Har man inte ordnat sin hemtransport kan man behöva viss hjälp. VL Transport (Vesa) har hjälpt många av paddlarna. Hämtat kajak och utrustning vid Virtakari där dom landat och sedan agerat enligt överenskommelse"
 
Konstigt att de resonerar så på rederiet. Cyklar går ju hur bra som helst att ta med så varför inte en kajak? Märkligt tycker jag.

Hugg tag i en långtradarchaffis och fråga om du får slänga in kajaken i lastbilen under överfarten. Bjud honom på käk och en öl så kanske det går :)
 
Paddla till Gotland först, tappa inte fokus!

Klart ni får komma på båten :)
Måste det gå så går det.
Men, man kan ju vara glad, diplomatisk och artig, det hjälper... Alltid!

A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...