Paddling från Öland till Gotland

det lär väl visa sej hur seriöst det hela är, så småningom.......

vi bestämde oss i går kväll och har efter 20 timmars planering hunnit så här långt:
har kollat med en kompis i oskarshamn å hos honom kan vi dumpa bilen. färja går från oskarshamn till byxelkrok kl 08 och kl 14 dagligen mellan 15/6 och 12/8. kostar 100 spänn/person + nåt för kajakerna. så är det för brådis för att hinna paddla över till öland när lämplig väderlek infinner sej, då tar man färjan. det lär ju bli så att när man ser att rätt väder är på g så är det bara att fixa sem å dra direkt.
sen paddling fr byxelkrok till lämpligt ställe för avfärd. håller vädret i sej och verkar bli som utlovat så drar man på kvällen. annars är det vila till nästa kväll som gäller. för dagpaddling i stekande sol, det kommer det INTE att bli. nej fy fan!
sen kommer man till lilla karlsö på morgonen och kollar in ön och vilar. sen drar man över till gotland på kvällen om vädret tillåter. annars får man väl stanna kvar och bo på vandrarhemmet. sen paddling till upp till visby och så tar man färjan till oskarshamn å lastar skiten på bilen å kör hem. seriösare kan det inte bli : )
å det räcker att paddla åt ena hållet. det är en kul grej att bara ha gjort det innan man blir för gammal och skrotfärdig. det är åxå kul att ha nåt mål för året.
förra årets mål att slänga i båten på ostkusten, segla runt till västkusten, åka hem och jobba en vecka å sen åka tillbax med trailer, segla 2 veckor på västkusten. sen ta upp där å köra landvägen hem. det sket sej. jag seglade watski 2 star på våren och det va så in i helskotta tråkigt, så jag tappade helt lusten att segla. så båten blev aldrig klar och kom inte i sjön. så det sket sej med det hela.
det är mycket möjligt att det här inte blir av heller. men i nuläget är det en helt seriössatsning. sen får vi se hur det blir om rätt väder infinner sej och man hittar nån vikarie på jobbet så man kan dra direkt, och om man då känner sej redo för en så lång paddlig. man lär ju få lite träsmak : )
så från våran sida är det helt seriöst.
hur trådskaparen tänker vet jag inte. men tack för inspirationen å en kul ide i alla fall
 
Jag håller på dig alla gånger. Ni är ju två som garderar varandra. Visst finns det risker men olyckor kan hända alla. Ovana som vana paddlare.

Kötta på !
 
tack tack : )

det farligaste med resan lär väl vara bilfärden till och från oskarshamn.

nu har jag mailat frågor ang lilla karlsö-besöket åxå. förberedelserna är i full gång. bara 4 månader kvar : )

ska maila och kolla om det är okej att ta med kajakerna på gotlandsfärjan åxå.
 
Ja, det kan vara svårt med ironi i skriftlig form, men jag bedömer inte denna tråd som seriös, och då får den svar där efter.

Från forumreglerna för Utsidan:

"Ironi fungerar ytterst dåligt i skrivet sammanhang, så därför bör ironi i största möjliga mån undvikas. Vill du vara ironisk kan det vara nödvändigt att markera med detta med någon form av smileys eller text (ironisk) för att klargöra. "

Vissa inlägg kanske inte är så allvarligt menade men det finns gott om bra synpunkter, synd att sabba det allmänna intrycket menar jag.

Thure
 
sen kommer man till lilla karlsö på morgonen och kollar in ön och vilar. sen drar man över till gotland på kvällen om vädret tillåter.

En klubbkompis råkade ut för åtal för att paddlat för nära fågelskyddsområdena vid Karlsöarna när han paddlade från Gotland till Öland. Det blev en ganska dyr historia.

Kontrollera hur nära du får gå och vart du får gå in för landstigning.
 
Träna paddling och inte gym – du har ingen nytta av fel muskler och får härdade handflator och teknik på köpet.

Vänta tills vattnet är som varmast – då kan du ligga många timmar i vattnet om allt skiter sig.
Vatten skall du ha så att du kan blåsa förbi öarna och hamna någon annanstans (har för mig jag hade med 20 liter). Om du välter så beror det kanske på att förhållandena är svåra – under de förhållanden kan du inte räkna med att komma upp igen. Du får kanske helt enkelt vänta tills du blåser i land. Välj därför vindriktning så du verkligen blåser i land.

22 år är ungt. Hjärnan är färdig först vid 25 och det brukar ofta dröja några år till innan man inser att man är dödlig.

Överhuvudtaget – gör en what-if-analys. Dvs räkna ut vad som kan gå snett och se till att du har en plan och utrustning för att hantera det. Tex skall du inte räkna med att någon kommer att kunna hjälpa dig. Två är säkrare än en – så länge ni inte invaggar er i säkerhet pga ni är två. Planera som om den andre inte fanns.

Jag är väl medveten om att jag inte är odödlig men som jag skrivit innan så ska man inte fokusera alltför mycket på riskerna. Att tänka för mycket leder oftast till att man inte genomför det. Ett exempel på detta är när jag och en kompis skulle hoppa från 20 meter ner i vattnet. Jag gick upp och hoppade nästintill med en gång utan att tänka på riskerna alltför mycket medan min kompis stod lite längre. Ju längre han väntade och tänkte på riskerna, desto svårare var det för honom att ta steget utför plattformen.
 
Här är ett alternativ som också är bra träning för längre turer tillsammans med en massa erfarna och mindre erfarna paddlare. Denna tur är en av förberedelseturerna som jag skall göra inför mitt paddeläventyr 2013 http://www.paddla.se/orustrunt/

www.pagaj.n.nu

... eller varför inte paddla Dalslands Kanotmaraton+
Det är 55 kilometer med tre lyft på vägen där man får sträcka på benen, massera rumpan, äta och numra 1&2...
http://www.vastsverige.com/sv/dalslandkanotmaraton/
 
Det finns ett ordspråk.....

Jag är väl medveten om att jag inte är odödlig men som jag skrivit innan så ska man inte fokusera alltför mycket på riskerna. Att tänka för mycket leder oftast till att man inte genomför det. Ett exempel på detta är när jag och en kompis skulle hoppa från 20 meter ner i vattnet. Jag gick upp och hoppade nästintill med en gång utan att tänka på riskerna alltför mycket medan min kompis stod lite längre. Ju längre han väntade och tänkte på riskerna, desto svårare var det för honom att ta steget utför plattformen.

...som säger ungefär så här: Det finns modiga äventyrare och det finns gamla äventyrare - men det finns inga modiga OCH gamla äventyrare.

Det viktigaste är inte att hoppa - det är att hoppa OCH kunna tänka tillbaka på det. Helt enkelt - det viktiga är inte att nå toppen - det är att nå toppen och ta sig ned helskinnad (läs gärna Göran Kropps bok och kom ihåg att han inte är i livet). Visst var det så att du hade lättare att hoppa än kompisen, men utgången hade blivit annorlunda om the shit had hit the fan. Jämför med Skinnarmo tex, han gör äventyren, men han förbereder minutiöst och försöker eliminera alla risker han kan hitta.

Det du gör är att avstå från att förutse, förbereda för och/eller undvika/minimera riskerna. Du litar på turen - inget annat. Det innebär att du antingen måste sluta i tid eller bli en siffra i statistiken. Mitt råd är därför att avsluta innan du börjar, alternativt vänta tills du har rätt tankesätt.
 
lilla karlsö är inte förbjudet.
har fått svar redan.

det är 500m skyddad vattenzon runt ön. angöring endast på östra sidan vid bryggan. för att röra sej på ön måste man hänga på en rundvandring. om man övernattar OCH följer en rundvandring så får man efter det gå på egen hand på ön.

svårare än så är det inte.

fan va alla verkar vara negativa!!!
nu ska jag ut å paddla. hurra : )

ps. häng på thomas!!
 
Tycker dryga 20 åren är en ganska bra ålder för att börja planera äventyr. TS kommer vara 25-26 år vid ett eventuellt försök och kanske 30 för mer extrema saker. Sen börjar kroppen ge upp. Att man ska skippa styrketräning är i de flesta (alla?) fall rent skitsnack. I de flesta idrotter styrketränar seriösa utövare för att få ut mer. Kan inte tänka mig att paddling skulle vara ett undantag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.