Paddling från Öland till Gotland

Tjenare!

Jag fick för någon dag sedan en briljant idé om att paddla kajak från Öland till Gotland. Anledningen till detta är ganska självklar, jag vill se om jag har det som krävs för att paddla denna sträcka.
Erfarenheten jag har utav paddling är i princip noll. Jag har inte paddlat mer än någon enstaka gång och jag förstår att jag behöver träna väldigt mycket för att uppnå styrka och teknik för att klara ta mig över Östersjön.

Jag tänkte fråga er med lite erfarenhet utav paddling om vilka chanser jag har att klara mig över och hur lång tid ni tror det tar för att komma över? Jag har kollat på karta och det är ungefär 5 mil och under sommarmånaderna har man gott om soltimmar då solen går upp tidigt och ner sent och gör att man har gott om tid på sig.

Hur är det med plats i en kajak? Jag tänkte om det finns plats för ryggsäck med mat, dryck, kläder och övrig materiell i kajaken?
Vad händer om man tippar? Fylls hela kajaken med vatten och sjunker eller finns det, i brist på vettigare ord, lufttankar i kajaken som gör att den har flytkraft att hålla sig kvar på yten?

Jag vill gärna veta vad ni tänker och tror om vågorna och vinden ute på Östersjön.

Kom gärna med tips på vad man bör ta med sig mera än mat och kläder. Flytväst är självklart!

Tack på förhand
 
inget för mig

Jag har paddlat aktivt i ca 20 år
jag tillbringar merparten av min sommarledighet på Öland
och jag tycker Gotland är underbart

Men jag har inte ens funderat på att på att paddla Öland - Gotland


Ok lite utmaningar kan man ju uppskatta ibland, men i så fall tar jag kajaken och paddlar längs Ölands Kust, tex 30 km till Borgholm, Ibland utan landstopp, men ibland är det en njutning att gå iland och äta ngt gott njuta av solnedgång etc

men med planering - träning - goda råd - bra utrustning så går det givetvis att paddla Öland Gotland, men om det är ett nybörjar projekt vet jag inte, det är ju några riskmoment, sjukdom-utrustningsproblem-väder mm ganska radikalt större om man är ensampaddlare

om du inte har vad som krävs vad gör du då?
jonas
 
Föreslår

att du läser gamla trådar t ex med sökning på Gotska Sandön.

Jag tror att det finns en gammal tråd med beskrivning av den paddling du tänker dig men hittar den inte nu. Torde vara genomförbart rätt dag men kräver en hel del mentalt och fysiskt. Om du kappsejsar p g a vågor och eller dålig teknik har du små chanser att klara upp situationen om du är ensam även om du har vattentäta skott pump flottörer etc.

Thure
 
Jag är väl medveten om att det finns ett flertal riskmoment som kan uppstå när man är ute på havet. Det gäller att man väljer rätt dag då det är vindstilla och helst molnigt för att minska riskerna för att välta pga. vågor och minska risken för vätskebrist och solsting. En del av tjusningen med denna resa är att det finns risker och att resan kommer vara extremt krävande fysiskt men även psykiskt då man kommer till en tid där man inte har något riktmärke att gå efter och kommer förmodligen kännas som att man står still. En sak man kan göra för att minimera riskerna är att kontakta Sjöräddningen innan man beger sig av så de vet att man är ute på havet. Jag funderar lite på nödpistol också, får vem som helst äga en sån eller kan man låna en utifall det går åt helvete?
 
Nybörjare.

Jag blir lite förskräckt när jag läser detta inlägg. Se till att du förankrar dig i verkligheten innan du börjar tänka på ett sådant projekt. Hoppas du tänker om och inte utsätter sjöräddnigen för en helt onödig insats. Det finns många erfarna människor som har gjort liknade färdr där du kan få erfarenheter.
 
Moheda1: Du var tydligen helt inställd på att jag inte kommer klara det. Jag vet att det kommer bli tufft men jag tänker inte bara kasta mig ut på en resa mellan Öland och Gotland som första färd. Jag kommer givetvis testa att paddla någon långdistans nära kusten först. Man måste väl för fan ta lite risker här i livet och inte vara en kärring?
 
Om du tränar på rätt sätt fram till sommaren och har tur med vädret så är det genomförbart men inte att rekommendera. Det är för mycket som kan gå fel på en så lång tripp. Kanske du ska fundera på roddbåt istället som Natasha Mårder och Tove Kotzé gjorde?
En VagaBond är självlänsande som en surfski (utan blöta hälar...), har täta stuvar som en havskajak och är möjlig att vända rätt själv om den mot förmodan skulle tippa. Du kan också fixa både nr1 och nr2 ombord utan speciell akrobatik ;-)
Läs mer: http://www.row.nu/home/rodd/
 
Det känns ju något mer ansträngande att ro med roddbåt över Östersjön eller vad säger du? Är det så himla svårt att vända en kajak när man tippat? :S Det låter på folk som om man måste ha rott sedan man var 2 år för att hantera en jävla kajak.
 
Man behöver inte vara en kärring för att vara förnuftig.
Som du sa så paddla långa distanser längs kusten, så fattar du vad vi menar.
Alltså vi som tycker att det låter dumdristigt.
Hade du haft den erfarenheten som behövs så hade den här tråden inte funnits.
Men ge inte upp för det, se till och bli erfaren bara.
 
Mina tankar (kan också lockas av idén...)

1. Jag har seglat till gotland ett par gånger. Du SER kanske 10 båtar på hela överfarten under högsäsong- inte mer så det där med visuell hjälp i form av nödpistol ger kanske inte så mycket.

2. Mobiltelefon fungerar bara en mkt liten del av sträckan. VHF vet jag inte om det fungerar när du är å nära vattenytan som i en kajak - men det är i alla fall en måste att ha med.

3. Köp in ett par filmer med info om säkerhet i hårt vatten - de gånger jag har seglar över har vindhastigheten varierat rätt mycket under överfarten så det finns alltid en risk att det blåser upp. Dessutom kan svall från färjor o annat välta dig. DE ser dig inte i en kajak. Förslag på filmer Sea kayak safety och rough water handling.

4. Se till att öva flottöruppgång och andra räddningstekniker i tuffare vatten - med hjälp av människor som kan göra dessa räddningstekniker..

5. Jag har aldrig testat, inte heller sett i verkligheten VKV's protonräddningssystem (tanken tilltalar mig inte alls) - men för en sån här resa kanske det vore något.

6. Det där med att orka paddla 5 mil - det är inga större problem för de flesta att träna upp en teknik o fysik så de orkar det.

7. Fundera på vilken "procentsats att lyckas" som är OK för dig. Med tanke på att konsekvensen av att "inte klara" ett sådant här projekt mycket väl kan vara att du omkommer så skulle jag vilja ha extremt goda marginaler - inte "
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.