2 mans tält?

Jag har ett oanvänt tadploe 23 från xxl som jag ska lämna tillbaka vilken dag som helst. Det var inte sitthöjd i tältet o jag tyckte att det var alldeles för tungt. Tyckte inte att konstruktionen såg särskilt bra ut heller. såg ut som att det är stor risk att yttertältet ligger mot innertältet.
 
Jag har ett oanvänt tadploe 23 från xxl som jag ska lämna tillbaka vilken dag som helst. Det var inte sitthöjd i tältet o jag tyckte att det var alldeles för tungt. Tyckte inte att konstruktionen såg särskilt bra ut heller. såg ut som att det är stor risk att yttertältet ligger mot innertältet.

Okej tack för det tipset i alla fall. Då ska jag inte välja det. Det är ju värdelöst. VIlket ska du välja istället?
Fler tips?
 
Okej tack för det tipset i alla fall. Då ska jag inte välja det. Det är ju värdelöst. VIlket ska du välja istället?
Fler tips?

Everest tältet, det är lättast. Har ingen aning om det är bra eller inte dock.

Glöm inte att kolla om det är sitthöjd i tältet. Det tycker jag att du ska ha om det nu ska vara ett två manstält (varför ett tvåmans?).

Jag skulle köpa ett Hilleberg Staika om jag köpte ett nytt tält för cykelsemester.
 
Everest tältet, det är lättast. Har ingen aning om det är bra eller inte dock.

Glöm inte att kolla om det är sitthöjd i tältet. Det tycker jag att du ska ha om det nu ska vara ett två manstält (varför ett tvåmans?).

Jag skulle köpa ett Hilleberg Staika om jag köpte ett nytt tält för cykelsemester.

Jag är inte ensam att cykla. Kommer däremot blir ensam efter en vecka. Hilleberg Staika är för dyrt. Dessutom väger det mycket. Sitthöjd brukar ju dem flesta tälten ha. 1m borde väl räcka som sitthöjd?
 
Jag är inte ensam att cykla. Kommer däremot blir ensam efter en vecka. Hilleberg Staika är för dyrt. Dessutom väger det mycket. Sitthöjd brukar ju dem flesta tälten ha. 1m borde väl räcka som sitthöjd?

Tycker att det beror en del på resten av konstruktionen om 1 m. På everesttältet blir det ju bara en väldigt liten del av tältet som har den högsta höjden. Bättre m nån form av kupoltält om man ska sitta två i tältet tror jag.

Jag tror inte att de flesta tält har ordentlig sitthöjd, men så stor koll har jag inte på utbudet heller.
 
Tycker att det beror en del på resten av konstruktionen om 1 m. På everesttältet blir det ju bara en väldigt liten del av tältet som har den högsta höjden. Bättre m nån form av kupoltält om man ska sitta två i tältet tror jag.

Jag tror inte att de flesta tält har ordentlig sitthöjd, men så stor koll har jag inte på utbudet heller.

Okej, det blir ju mindre vikt med lägre tält.
Det kan vara skönt att sitta upp men det gör man ju inte så ofta i tält?
Här står måtten på trailstar2.
http://www.wildoutdoorlife.se/1942.asp
Vad tror du om sitthöjden på det?
Det ska vara 90 cm högt till tak. Är det tillräckligt?
 
En röst på Helsporttältet! Det är lite tungt, men har några fördelar också: 1) Ventilation, du kan få ordentlig genomströmning genom att öppna upp ytterdörren något (funkar även i regn). 2) Du kan ta ner innertältet och bre ut dig med alla prylar. 3) Ett bra fjälltält om andan faller på!
 
Tältet är en viktig plats och del i utrustningen så varför snåla?
Om det är trångt och för lågt för att kunna sitta upp så ledsnar man snart på att tälta, tänk på att det ska ge bra skydd mot väder och allt annat. Blir man fast i tältet på grund av dåligt väder så är det en klar fördel om det finns plats för matlagning m.m.

Jag har ett WBT2 och det är jag jäkligt nöjd med så det är väl värt sina 3000:-

http://northstar.se/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
Vintervilan Födelsedagspresent - vilket 1-mans tält? Bo och sova 75
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Gun-valld 2-mans tält Bo och sova 12
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
thomalin 1 mans tält Bo och sova 18
bergholm Lätt 2-mans tält Bo och sova 15
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
oloff Undvika 2-mans tält? Bo och sova 28
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Strmbrg Salewa Micra 1 1/2 mans-tält! Bo och sova 6
tierp69 Försvarets 4 Mans Tält Bo och sova 14
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
avslut0908 2 mans fjälltält Bo och sova 2
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
Mezzner Billigt och lätt 1-mans bivacktält? Bo och sova 24
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.