Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland)

Det som fungerar allra best för mig är Tuiliq från Reed med flytvästen under. Denna kombinationen håller i alla fall mig både varm och torr.
 
.
.
.
Väljer jag något av mina tunnare underställ (konstfiber eller ylle) behöver jag inte vrida ur understället för att det ska droppa och rinna då jag tar kläderna av mig, svetten droppar och rinner oundvikligt så jag brukar klä av mig i badrummet och vända torrisen avig (och sköljer den nu som då).
.
.
.

Ylle? Du tjatar om att det rinner av dig under torrdräkten och du använder ylle? Jag förutsätter att du trots ditt val vet att internet är fullt av råd att inte använda ylle under en torrdräkt för att man blir blöt och det tar lång tid att torka? Jag kan förstå om man vill ha ylle under när det är kallt (luft och vatten), men det låter som ett festligt val för en person som får värmeslag i 15 grader. Sök på "wool cooling under dry suit".

--- Mats ---

;)
 
Konstfiber eller ylle, resultatet är praktiskt taget identiskt frånsett stanken från vissa konstfiberunderställ.
 
Konstfiber eller ylle, resultatet är praktiskt taget identiskt frånsett stanken från vissa konstfiberunderställ.

Jo, att du skulle säga det var väntat. Precis som du behåller din teori att man inte kan paddla med torris i 15 plus trots att folk gör det, behåller du givetvis teorin att det plagg du använder när du blir plaskblöt inte skiljer från plagg som andra rekommenderar för att inte blir plaskblöta. En annan inställning från dig hade varit oväntad. Din teori är alltså även där att vad som sägs i forum och inlägg på internet är fel. Däremot blir du plaskblöt när du använder dem, och de torkar inte, de rinner utan att vridas ur, vilket är i linje med vad som sägs på internet som skälet till att inte använda dem under torrdräkten om det inte är kallt nog. ;)

--- Mats ---
 
Senast ändrad:
Jo, att du skulle säga det var väntat.

Ingen överraskning att du fortsättningsvis desperat förvränger mina ord. Kanske du kan sluta teoretisera om mina teorier då slutresultatet tycks gång efter gång gå åt pipan ändå och leda till påståenden från din sida som inte överensstämmer med verkligheten. Fniss.

Inte har jag påstått att man inte kan paddla med torris i +15, inte har jag heller påstått att inte isoleringslagren eller isoleringsmaterialen har någon betydelse. Vad jag påstår är, att med det paddlingstempo som jag vill paddla så rinner isoleringslagren genomblöta av svett oavsett materialval om tempen är +15. (Väljer jag däremot tillräckligt tjocka isoleringslager som klarar av att suga mer svett än jag hinner producera så rinner det inte, men slutresultatet för mig i dräkten är naturligtvis dubbelt värre pga den ökade isoleringsförmågan i plagget.) Elementärt, min käre Watson.
 
Tycker detta blivit den tråkigaste och tjatigaste tråden i mannaminne trots det allvarliga ämnet.
Det går inte att argumentera med eller mot någon som vänder och vrider på allt i obegripliga tankepiruetter.
Jag tycker datorkraften, forumutrymmet och friheten att uttrycka sig kan användas på bättre sätt.
Detta sagt med risken att själv hamna i någon konstig debatt.
 
Tycker detta blivit den tråkigaste och tjatigaste tråden i mannaminne trots det allvarliga ämnet.
Det går inte att argumentera med eller mot någon som vänder och vrider på allt i obegripliga tankepiruetter.
Jag tycker datorkraften, forumutrymmet och friheten att uttrycka sig kan användas på bättre sätt.
Detta sagt med risken att själv hamna i någon konstig debatt.

Håller med plankton till 100%..... ;)

/Janne
 
Tycker detta blivit den tråkigaste och tjatigaste tråden i mannaminne trots det allvarliga ämnet.
Det går inte att argumentera med eller mot någon som vänder och vrider på allt i obegripliga tankepiruetter.
Jag tycker datorkraften, forumutrymmet och friheten att uttrycka sig kan användas på bättre sätt.
Detta sagt med risken att själv hamna i någon konstig debatt.

+1 på det, du har 100% rätt.

--- Mats ---
 
Konstfiber eller ylle, resultatet är praktiskt taget identiskt frånsett stanken från vissa konstfiberunderställ.

Konstfiber luktar inte - det gör däremot gammal svett. Det finns några som hävdar att ylle inte luktar liksom det finns det finns material i några dyra syntetställ som håller lukt borta. Då handlar det om en kemisk reaktion vilket innebär att reagensen/katalysatorn förbrukas. Även om det då inte luktar så är det lika äckligt - tvätta er och kläderna istället ;-)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...