Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland)

Hahaha

Snygg sammanfattning av vad vi vet!
Enligt "säker källa" är vi dumma i huvudet och kommer att dö.
Men det var ju inget nytt, även om jag inte sett just denna beviskedja förut...:)
 
Kanske lyckades "teknikern" med föregående inlägg göra end of this pointless discussion.
Där slog du hammaren på spiken, eller hur man brukar säga...
 
Torrdräkten har klara begränsningar men frågan är om det finns något bättre när man ska ut i kallt vatten och är ensam (vilket kanotisten i Finland var).

Om det är fråga om ett träningspass är sällskap ett bra (enl. mitt tycke bättre) alternativ, men har man inga vänner får man nöja sig med torrdräkt. Nu har jag ingen info om varför finnen var ute.

Är vattnet 0-5 grader blir man utmattad och medvetslös på 15-30min, död på 30-90min.
Vid 5-10 grader är tiderna 30-60min och 60-180min, och vid 10-15 grader är tiderna 1-2 timmar och 1-6 timmar. Tiderna utgår ifrån att är utan skyddande kläder och att man inte ens delvis lyckas komma upp ut vattnet.

fokusera på att största faran om man släppt är att inte hinna ikapp sin kajak, inte att inte hinna ikapp sin kajak om man har torrdräkt på sig.

Det var du som fokuserade på att hinna/inte hinna ikapp kajaken, och bara för att jag nämnde det som en av många faktorer som påverkas negativt då man använder torrdräkt.

När du jämför ett alternativ där du är klädd för två timmars flytande i vatten i torris med ett annat där du närmast förordar simbyxor skall du för balansens skull också fundera på hur du mår efter två timmar i samma nollgradiga vatten i simbyxor.

I torrisen är risken större att man behöver simma en längre tid, eller att man öht hamnar i plurret. Därför är det meningslöst att göra direkta jämförelser utan att se på helheten ur ett större perspektiv.

Samma gäller din saknade formel som du trots löften om kompetens inte har kunnat/velat ge ännu. Istället motiverar du nu att du blir uttorkad i 15+ i en torris med att du blir uttorkad av att dricka saltvatten. Det är inte relaterat till en torris, det är relaterat till att dricka saltvatten, och gäller även i simbyxor. Din andra passus om vätskebrist handlar inte om risken att få vätskebrist i en torris i 15 plus, utan om vad som händer i kroppen om man har vätskebrist. Det är inte relaterat till en torris, det är relaterat till att ha vätskebrist, och gäller även i simbyxor.

Där går du fel, men sannolikt med avsikt.
1. Jag har inte lovat ge en formel
2. Saltvattendrickandet är relaterat till torrisen eftersom vätskekonsumtionen ökar markant i en torris och tar dricksvattnet slut kan man vara lockad att skarva i med saltvatten. Sannolikheten att samma sker i simbyxor är avsevärt lägre.
3. Närmast pga isoleringen och tätheten bidrar torrisen till vätskebristen och begränsar nedkylning med dubbelverkan. Simbyxor bidrar inte till vätskebrist och begränsar inte nedkylning (tvärtom, vattenstänk som simbyxorna tillåter kyler istf svett)

Det din formel skulle handla om var ju varför man inte kan ha torris i 15 plus utan att få vätsekbrist.

Jag har aldrig påstått att inte det skulle vara möjligt, men har man torris i 15+ får man kompromissa med vad man begav sig ut för. Torrisen begränsar aktiviteten.

Om det nu är så jättefarligt att dricka av Östersjöns vatten, varför är jag då inte redan död eller livsfarligt skadad?

Kanske du har så mycket extra vätska i kroppen att saltet späds ut, eller så har du druckit Östersjövatten i områden där det redan är tillräckligt utspätt.

Det är ju ingen skada om man trivs i torrdräkt hela sommaren i alla paddlingssammanhang, men att påstå att torrdräkten behövs hela sommaren är lite väl överdrivet.
 
Det var du som fokuserade på att hinna/inte hinna ikapp kajaken, och bara för att jag nämnde det som en av många faktorer som påverkas negativt då man använder torrdräkt.
.
.
.
Där går du fel, men sannolikt med avsikt.
1. Jag har inte lovat ge en formel
2. Saltvattendrickandet är relaterat till torrisen eftersom vätskekonsumtionen ökar markant i en torris och tar dricksvattnet slut kan man vara lockad att skarva i med saltvatten. Sannolikheten att samma sker i simbyxor är avsevärt lägre.
3. Närmast pga isoleringen och tätheten bidrar torrisen till vätskebristen och begränsar nedkylning med dubbelverkan. Simbyxor bidrar inte till vätskebrist och begränsar inte nedkylning (tvärtom, vattenstänk som simbyxorna tillåter kyler istf svett).

Inte "det var jag", utan "det är jag" som fortfarande för fram att det är klokare att tänka på att om man tappar kajaken så är det risk man inte hinner ikapp den, torris eller inte, hellre än att paddla i nollgradigt i simbyxor för att kunna simma ikapp tappade kajaker. ;)

Det är sant du inte lovat en formell, det du skrev var "För mig räcker det långt med egna erfarenheter, och gällande salthalter och temperaturer så är det enkel fysik och matematik det är frågan om, och kanske lite cellbiologi om man vill in på detaljer". Det har trots att du anser det går att hantera med enkel fysik och matematik inte funnits många spår i dina inlägg av logik, fysik eller matematik eller cellbiologi, det är därför jag hoppas på en formell, sådan brukar förknippas med matematik och fysik.

Det är ett ännu längre steg från formell och logik när du framhärdar i tanken att man får värmeslag i torris för att man dricker saltvatten, då skälet till att dricka saltvatten börjar från din teori att man skulle få värmeslag i torrisen och inte kan transportera vatten nog i sin kajak, vilket sedan det uttalandet ett antal personer visat sig inte ha problem med. Jag skulle säga att sannolikheten är mycket högre att en person som paddlar i simbyxor i nollgradfigt vatten gör något dumt. ;)

Nu har du dessutom utan formell fört in att torrisen bidrar genom "dubbelverkan". Där vatten som stänken på en icke-torris kyler, medan samma vatten på en torris gör vaddå? Ökar värmen? Du hade i förra inlagan kommit fram till att trots torris måste man bylta på sig för att inte frysa ihjäl snabbt, nu blir man inte ens kyld av stänkande vatten på grund av "dubbelverkan". Hur räknar du på dubbelverkan?

--- Mats ---
 
Lite OT, men ändå......jag cyklar en hel del och en sak har jag märkt , eller kanske inbillar jag mig bara, skit samma....Det går åt mycket mer vatten när man fryser som fan än när det är riktigt varmt, tycker jag. Fler med samma erfarenhet?
 
Att tappa,,,,,,,,,,

Ett sätt, billigt och funkis, att förhindra att tappa paddel och kajak är ju att binda paddeln i kajaken (skitbra när man ska iland i lite sämre förhållanden, bara att släppa paddeln) och ha ett enkelt bälte med lina i mellan sig själv och kajaken. Är man rädd för att gå till botten med kajaken om den sjunker så tar man en panikhake mellan linan och bältet, enkelt och funkis.

Sen ska man akta sig för att svamla för mycket, det slutar alltid med att man tappar ansiktet, tappar brallorna och står med rumpan bar i hörnet man just målat in sig i. :)





*väntar fortfarande på förklaringen om hur två våtdräkter packade i kajaken var tänkta att användas i kritiskt läge* :cool:
 
Lite OT, men ändå......jag cyklar en hel del och en sak har jag märkt , eller kanske inbillar jag mig bara, skit samma....Det går åt mycket mer vatten när man fryser som fan än när det är riktigt varmt, tycker jag. Fler med samma erfarenhet?

Det har jag aldrig märkt, däremot blir jag extra kissnödig om jag blir avkyld.
 
Inte "det var jag", utan "det är jag" som fortfarande för fram att det är klokare att tänka på att om man tappar kajaken så är det risk man inte hinner ikapp den, torris eller inte, hellre än att paddla i nollgradigt i simbyxor för att kunna simma ikapp tappade kajaker. ;)

Det är vi inte oense om, men min poäng var att klär man sig i torrdräkt ska man vara beredd på att vara i vattnet en längre tid eftersom det inte alls är så lätt att simma med torrdräkt som utan. Då räcker det inte med enbart t-shirt under torrisen om vattnet är kallt, och är vattnet varmt behöver man inte torrisen och kan paddla i t-shirt.. (Jag tycker jag upprepar mig själv men låt gå...)

Det är sant du inte lovat en formell, det du skrev var "För mig räcker det långt med egna erfarenheter, och gällande salthalter och temperaturer så är det enkel fysik och matematik det är frågan om, och kanske lite cellbiologi om man vill in på detaljer". Det har trots att du anser det går att hantera med enkel fysik och matematik inte funnits många spår i dina inlägg av logik, fysik eller matematik eller cellbiologi, det är därför jag hoppas på en formell, sådan brukar förknippas med matematik och fysik.

Har du inte sett logiken är det beklagligt.

Studera på cellnivå hur människan är uppbyggd så förstår du hur salt och vatten påverkar cellerna i kroppen. Gå vidare till värmelära och fundera på hur olika material leder eller isolerar värme. Dessutom finns det en hel del data om människokroppens normaltemp och vilka gränser som är livsfarliga eller som kraftigt påverkar individens möjlighet till normal motorik och tänkande. Data finns också på hur mycket spillvärme kroppen genererar under olika belastningsnivåer. Tiden är naturligtvis också en faktor. Vill man ha en formel så är dom inte så komplicerade, såna finns i massor till olika behov, men ett svar på livet, universum och allting finns inte. Jag behöver inte någon exakt formel, för funderar jag på alla faktorer som påverkar och beaktar egna erfarenheter så kommer jag relativt snabbt fram till en tilräckligt exakt approximation.

Det är ett ännu längre steg från formell och logik när du framhärdar i tanken att man får värmeslag i torris för att man dricker saltvatten, då skälet till att dricka saltvatten börjar från din teori att man skulle få värmeslag i torrisen och inte kan transportera vatten nog i sin kajak, vilket sedan det uttalandet ett antal personer visat sig inte ha problem med. Jag skulle säga att sannolikheten är mycket högre att en person som paddlar i simbyxor i nollgradfigt vatten gör något dumt. ;)

Du förvränger mina ord. Upprepning i ett nötskal: En torrdräkt behövs då vattnet är kallt, men saknar man tillräckliga torra isoleringslager fungerar inte torrdräkten som den ska i en nödsituation. Då man motionerar i en torrdräkt (och har tillräcklig isolering) får man varmt om luften är varm. Får man varmt svettas man, men isoleringlagret och den täta torrdräkten begränsar svettets kylande effekt eftersom fukten inte avdunstar från huden (det är avdunstningen som svalkar bäst). Luft i sig isolerar så värmen leds inte bort från kroppen eftersom svettet inte når torrdräktens utsida där den skulle avdunsta. Svettet dränker isoleringen on den förlorar stora delar av sin isoleringsförmåga, men eftersom ytan på torrdräkten är fortfarande torr sker ingen effektiv avdunstning eller effektiv svalkning. Svettas man kraftigt måste man dricka mycket och får man slut på dricksvatten (eller inte förstår dricka tillräckligt i tid t.ex. för att undvika kissnödighet) riskerar man få värmeslag. Är det risk för värmeslag försnabbar man processen om man dricker vatten med för hög salthalt för då torkar kropppen ytterligare. Vid gränsen till värmeslag är man inte så skarp som man borde och risken ökar att man kantrar och misslyckas med rollen. Vatten leder värme mycket bättre än luft, och då man nu flyter aningen yr i bollen (och eventuellt tappar greppet om kajaken) kyls kroppen fort eftersom kroppsvärmen leds genom svettdränkta isoleringslager till torrdräkten som i sin tur leder värmen vidare till det kalla vattnet. Capisci?

Nu har du dessutom utan formell fört in att torrisen bidrar genom "dubbelverkan". Där vatten som stänken på en icke-torris kyler, medan samma vatten på en torris gör vaddå? Ökar värmen? Du hade i förra inlagan kommit fram till att trots torris måste man bylta på sig för att inte frysa ihjäl snabbt, nu blir man inte ens kyld av stänkande vatten på grund av "dubbelverkan". Hur räknar du på dubbelverkan?

Månne inte "dubbelverkan" redan blev beskrivet. Vatten som stänker på en torris kyler inte avsevärt om isoleringslagren under torrisen är dimensionerad enligt vattentemperaturen och att isoleringslagret är torrt. Är isoleringen underdimensionerad eller blöt så kyler vattenstänken på torrisen. Det kunde du väl ha klurat ut själv? Jag har inte försökt täcka alla scenarion och faktorer som påverkar i olika situationer. Connect the dots. Tänk självständigt.

Hur roligt det än har varit att tjabbla om självklara saker så tror jag att det får räcka för denna gång, eftersom det nu närmast bara blir upprepningar som inte tjänar någon nytta om inte motparten vill förstå.
 
*väntar fortfarande på förklaringen om hur två våtdräkter packade i kajaken var tänkta att användas i kritiskt läge* :cool:

Vem som kläckte den idén vet jag inte, men jag kan hjälpa dig ur knipan.

Har inte erfarenhet om två våtdräkter i packade i kajaken, men jag antar att användingssättet motsvarar den som jag tillämpar med en torrdräkt packad i kajaken. Jag kan gladeligen kajka i det varma och soliga vårvädret utan svett eller andra torrdräktens negativa bieffekter då den trots kallt vatten är nerpackad och jag rör mig på skyddade vatten nära stränderna i gott sällskap. Om vädret ändrar, eller om vi ger oss ut på öppet vatten gör jag ett strandhugg och tar på mig torrdräkten. Enkelt. Inte går jag heller ute på stan med ett uppfällt paraply oavsett väder, men jag kan ha ett litet paraply i fickan...

Lyckligtvis har du inte webcam live-feed till Utsidan ;)
 
.
.
.
Har du inte sett logiken är det beklagligt.
.
.
.
Nej, någon nämvärd logik i dina svar har jag inte sett, dravel och svamel har du bidragit med mycket av, och påståenden om formulerbara samband mellan verklighet och dina uttalanden. Jag håller med om att det är beklagligt att det är allt. Den bästa logiken kring svaren kom från teknikern:

"Om man nu ska sammanställa alla uppgifter från "säker källa" så är det så här det är:

1: Man kan utan problem simma i nollgradigt vatten i badbyxor.
2: Man förlorar omdömet ganska omgående i nollgradigt vatten utan skyddande klädsel.
3: Man får vätskebrist om man inte dricker.
4: Man får vätskebrist även om man dricker.
5: Man blir överhettad i en torris.
6: Man blir överhettad även utan torris.
7: Alla som använder torris är dumma i huvudet och kastar bara bort en massa pengar.
8: Alla som inte använder torris är dumma i huvudet och kommer att dö.
9: Alla som paddlar långa sträckor är galna.
10: Alla som inte paddlar långa sträckor är fega."

Håller med vi kan släppa där det går inte att få fram någon logik i dina svar när nu din nästa svarsserie visar att dina slutsatser kommer från en tro att en torris endast kan vara underdimensinerad (blir kall), eller tillräcklig (och då inte kan kylas av vatten). Hade det fungerat så som du tror hade en torris aldrig kunnat fungera. ;)

--- Mats ---
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.