Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland)

Torrdräkt eller inte Igen igen...

Den här diskussionen kommer upp varje gång någonting tragisk händer och visst man bör klä sig efter förhållanden, dvs. vattentemperaturen och inte luft temperaturen, men... det beror också på vart man befinner sig, men det skall också gå att bedriva kajaksporten:

âr jag på tur i skärgården och gör överfarter och dylikt, har jag så klart på min torrdräkt. Ligger jag deremot och träner dagligt i hamnmiljö med sällan mer än 20 - 50 meter till land och i högd tempo ( som i går) paddlar jag gärna redan nu i kortbyxor och tunn tunn t-tröja (och flytväst såklart) men riskerne är också då minimala.

Vad jag menar är att vi vet ju inte om detta var en tävlingskanotist eller elitmotionär som tränade tempo nära land eller om det var en motionär som paddlade till havs i för lite kläder - och vi vet altså inte om det var dumdristighet eller inte. Tragisk är det iallafall.

Debatten borde vara nuanserad och inte handla om torrdräkt elelr inte, utan om när, och varför - fördelar och nakdelar.

Turpaddling på vår, senhöst och vinter är ju rätt enkelt : torrdräkt, torrdräkt och torrdräkt, medan sommaren nog kan vara lite svårare: Hur gör man på en tur med en stor överfart i Augusti? Varmt i vädret men visst - det går bli rätt underkyllt om man ligger ute till havs i flera timmar - visst det är ett skräckscenario att ingen hittar en i tid - men om man måste säkra sig då kanske man kunde ha på sig en kort tunn våtdräkt istället - betydligt skönare och minnst lika effektivt om det inte är superkallt ( och det går byta till vanliga kläder när man paddlar brevidd land igen - inte vill man knöla ner en torris i kajakken!
 
Man skall man helst inte behöva hamna i vattnet över huvud taget, välter man så rollar man upp.

Men är det kallt i vattnet bör man använda en torr- eller semitorrdräkt alernativt en våtdräkt. Detta oavsätt hur bombsäker roll man än har. Det kan uppstå scenarier man inte kan påverka, man blir påkörd av en båt, någon man försöker rädda får panik och drar dig ur sittbrunnen, du blir sjuk, mm.

Om man inte har vettig klädsel bör man tänka efter om man verkligen skall ge sig ut i kajaken om det är kallt i vattnet. Att försöka sig på en flottör- eller självräddning i dåligt väder, kallt vatten och i hög sjö, jag förutsätter dåligt vädret om man välter, är inget jag skulle tro är särskilt framgångsrikt utan ordentliga kläder.

/Johan
http://www.kajakpaddling.nu
 
Onekligen offtopic...

och det går byta till vanliga kläder när man paddlar brevidd land igen - inte vill man knöla ner en torris i kajakken!

Den rätta torrisen tar nog mindre utrymme än en våtdräkt... och den knölar man utan problem ner i kajaken. Alltså: En robust torris gjord för paddling (typ Kokatat, Palm m.fl.) till dagsturer och långfärd på senhösten, vintern och tidig vår, och en Ursuit MPS (som är ytterst lätt att knöla ner i kajaken) med på långfärder där man ibland vill ha torrisen som extraskydd (fungerar både på land och vatten).

Visst, man får nog varmt då man simmar i torrdräkt, men man får också jobba för att komma fram några tiotal meter. Paddlar du ensam finns risken att du får ett längre bad med torrdräkt än utan, då torrdräkten bromsar din framfart men inte kajakens framfart (om du i ett kritiskt skede tappar greppet om paddeln och/eller kajaken).

Torris på långfärd mitt i sommarhettan fungerar inte oavset underställ. Ingen kan frakta den mängd vatten som behövs för att kompensera svettningen. Dör man inte av kylan gör man det pga vätskebrist och värmeslag. Rör man sig i grupp behöver man inte räkna med att flyta omkring i timmatal och behöver inte heller torris. Klarar man inte av en räddning i grupp på 15-30min ska man inte köpa torris, man ska träna räddning.

En eller två kunniga kamrater är ofta en bättre lösning än en torrdräkt på en ensampaddlare.

Utan att känna till exaktare fakta om den finska olyckan, så ställer man sig ändå frågor varför paddla ensam utan torris i nollgradigt vatten, och platsen där han och hans kajak hittades tyder på att han inte har hållit sig till de mest skyddade inre vattnen utan sökt sig ut till öppnare vatten där man oundvikligt kommer längre ut från stränderna.
 
Hade en kamrat som lyckades med konsstycket att punktera sin torris. Han sjönk som en sten

Det är väl ingen konst att få söder torrisen, men hur lyckades han sjunka? Vattnet i torrisen väger ju ingenting extra så länge man är i vattnet (problem uppstår då man ska komma upp ur vattnet). Flytkraften som luften i torrisen ger går ju förlorad men flytvästen borde ju hålla en flytande eftersom torrisen väger egentligen inte mer än normala kläder
 
Onekligen offtopic...



Den rätta torrisen tar nog mindre utrymme än en våtdräkt... och den knölar man utan problem ner i kajaken. Alltså: En robust torris gjord för paddling (typ Kokatat, Palm m.fl.) till dagsturer och långfärd på senhösten, vintern och tidig vår, och en Ursuit MPS (som är ytterst lätt att knöla ner i kajaken) med på långfärder där man ibland vill ha torrisen som extraskydd (fungerar både på land och vatten).

Visst, man får nog varmt då man simmar i torrdräkt, men man får också jobba för att komma fram några tiotal meter. Paddlar du ensam finns risken att du får ett längre bad med torrdräkt än utan, då torrdräkten bromsar din framfart men inte kajakens framfart (om du i ett kritiskt skede tappar greppet om paddeln och/eller kajaken).

Torris på långfärd mitt i sommarhettan fungerar inte oavset underställ. Ingen kan frakta den mängd vatten som behövs för att kompensera svettningen. Dör man inte av kylan gör man det pga vätskebrist och värmeslag. Rör man sig i grupp behöver man inte räkna med att flyta omkring i timmatal och behöver inte heller torris. Klarar man inte av en räddning i grupp på 15-30min ska man inte köpa torris, man ska träna räddning.

En eller två kunniga kamrater är ofta en bättre lösning än en torrdräkt på en ensampaddlare.

Utan att känna till exaktare fakta om den finska olyckan, så ställer man sig ändå frågor varför paddla ensam utan torris i nollgradigt vatten, och platsen där han och hans kajak hittades tyder på att han inte har hållit sig till de mest skyddade inre vattnen utan sökt sig ut till öppnare vatten där man oundvikligt kommer längre ut från stränderna.

Humm, svårläst. Första biten förstod jag. Sa andra stycket att med en torrdräkt är det svårt att simma ifatt en paddel eller kanot, men i en våtdräkt klarar man det? Eller vad var budskapet?

Biten om torris på långfäd i sommarhettan var fundersam. Långfärd i sommarhettan är svettigt. Hur mycket svettigare är det i en torrdräkt? Jag har provat, tycket inte det är någon stor skillnad, men dock en skillnad. Finns det några uppgifter på hur mycekt det skiljer? Hur kan man i samma färd riskera både att dö av kylan och värmeslag?

Att paddla i grupp är ingen tröst om det blåser mycket. Till och med kamraträddning upphör att fungera vid mycket vind och vågor. (http://www.kayakquixotica.com/wp-content/uploads/beaufortscale-kayak.pdf)

--- Mats ---
 
Ingen kan frakta den mängd vatten som behövs för att kompensera svettningen. Dör man inte av kylan gör man det pga vätskebrist och värmeslag.
Vad paddlar du i? Sand eller? Hela Östersjön och alla sjöar är ju fulla av vatten, bara i med öskaret och dricka sig otörstig. På västkusten är det ju sämre men jag som rör mig i Östersjön och i inlandssjöarna har faktiskt aldrig en droppe vatten med mig.
 
Långfärd i sommarhettan är svettigt. Hur mycket svettigare är det i en torrdräkt? Jag har provat, tycket inte det är någon stor skillnad, men dock en skillnad.

--- Mats ---
Då är vi två som har samma erfarenhet, och torrisen gör ju också att man slipper bli uppäten av myggen när man ska fixa käk och nattläger, och så skyddar torris med underställ bra mot bäde orm och jordgetingar, det är testat. :)
 
Så svårtolkat var det väl inte, men jag ska precisera även för dem som inte orkar tänka på vad de läser. ;->

Sa andra stycket att med en torrdräkt är det svårt att simma ifatt en paddel eller kanot, men i en våtdräkt klarar man det? Eller vad var budskapet?

I stort sätt ja (en delvist vattenfylld kajak som flyter med botten upp driver inte så himla fort), och klarar man inte av att simma ifatt kajaken får man jobba mycket mer i en torrdräkt om man väljer att simma mot närmaste strand. Förenklat: Det går lättare och snabbare att simma utan torrdräkt. (Jo, jag har testat, det är lättare att simma i en våtdräkt än i en torrdräkt.) Klart att bästa alternativet är att inte förlora sin kajak eller paddel, men det händer.

Biten om torris på långfäd i sommarhettan var fundersam. Långfärd i sommarhettan är svettigt. Hur mycket svettigare är det i en torrdräkt?

Jag har också provat, tycker skillnaden är enorm. Paddlar man lugnt blir inte t-skjortan genomdränkt (utan torrisen), men med torrisen svettas man som i en finsk bastu och behöver lätt en liter vatten i timmen. I torrisen svettas man vad kroppen förmår, men svettet har inte den kylande effekt den skulle ha utan torris och då är inte värmeslag långsökt. Varför månntro går folk i T-shirts på stan sommartid och inte i dunjacka som på vintern?

Hur kan man i samma färd riskera både att dö av kylan och värmeslag?

Inte av kylan och värmeslag, men av kylan eller värmeslag beroende på om man använder torris eller inte.

Att paddla i grupp är ingen tröst om det blåser mycket. Till och med kamraträddning upphör att fungera vid mycket vind och vågor.

Därför ska man träna kamraträddning så man vet var gränsen går för vad man klarar av. Även nybörjare som aldrig tränat kamraträddning kan klara av det i 10-12m/s vind enligt vad jag observerat vid ett övningstillfälle på öppet hav (där nybörjaren kapsejsade medvetet och jag assisterade upp). Klarar man inte av kamraträddning i 15m/s vind ska man inte bege sig ut i torris i 15m/s vind, man ska inte alls bege sig ut. För andra kan gränsen vara 10m/s eller 20m/s, men ändå är det den aktiva säkerheten som avgör och inte den passiva säkerheten. (Aktivt = gruppen klarar sig själv med övade rutiner och gott omdöme om var gränserna går. Passivt = Invänta utomstående hjälp om något händer och väljer utrustning som möjliggör längre tid av passiv väntan.) Man ska inte låta torrisen ge en falsk trygghetskänsla så att man beger sig ut i väder dit man inte skulle våga utan torris.
 
Vad paddlar du i? Sand eller? Hela Östersjön och alla sjöar är ju fulla av vatten, bara i med öskaret och dricka sig otörstig. På västkusten är det ju sämre men jag som rör mig i Östersjön och i inlandssjöarna har faktiskt aldrig en droppe vatten med mig.

Jag vet att Du gör det, men trots det är det inte rekommendabelt eller nånting jag anser vara smart.

Jag paddlar oftast i Östersjön, och medveten om allt "skit" som ofta finns i vattnet anser jag att ordentligt dricksvatten är viktigare än torrdräkt på sommaren. Också salthalten är ohälsosamt hög i vissa delar av Östersjön. (Typiskt för Östersjön är 7-9 promille salt, men allt över 9 promille blir ohälsosamt och orsakar uttorkning, och då ska man minnas att man inte helt kan undvika salt i maten.) Mindre risk att få hypotermi sommartid utan torris än att få resan förstörd pga vad man fått i sig pga dåligt dricksvatten. Ur noga utvalda vattendrag kan jag tänka mig att ta dricksvatten, men inte oprocesserat från Östersjön. Då jag paddlade i Atlanten (nordvästra Skottland) valde jag våtdräkt utan ärmar + dricksvatten på flaska och överlevde utan problem trots en hel del simmande.
 
Finns det någon som påstår att användande av torrdräkt är dåligt?

Ja, jag påstår det. Torrisen har ofta sin plats (har själv två stycken och använder dem flitigt) men den hör inte, och ska inte höra, till standarutrustningen som används på varje tur oavsett väder och årstid i t.ex. Östersjön. Självklarheter, men tydligen måste man vara noga med hur man formulerar sig här på Utsidan. ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.