Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland)

Asch :(

http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=214529

Synd att sådant ska hända, verkar som om han hade flytväst, men tyvärr ingen torrdräkt etc. Står i finsk tidning att han troligtvis hörde till en kajak-klubb i Helsingfors, men inget om han var erfaren eller nybörjare.

Tänkte själv ta årets första tur nu i dagarna då isen till sist gav sig här omkring, självklart med torris osv.

Men må detta vara en varning till alla våghalsar därute !!!
 
man ska inte heller måla svart eller vitt med torrdräkter. Man kan frysa ihjäl även i sådana.
 
man ska inte heller måla svart eller vitt med torrdräkter. Man kan frysa ihjäl även i sådana.

Visst, inget är en garanti. Man kan också omkomma i en bil trots säkerhetsbälte. En torris ger en respit och en möjlighet att komma upp i båten igen, samt ger extra flytkraft. Det skadar inte. Har du hört om någon som omkommit pga torrdräkt?
 
Torrdräkt eller våtdräkt är ingen garanti.

Fel man på fel plats blir fel oavsett klädsel. Och vi vet ju inte om mannen dog av nedkylning eller om det var något annat fel.

Själv sjösatte jag kajaken 3 dagar efter islossningen här i Stockholm - utan torrdräkt. Men som alltid gäller färd efter förmåga - och absolut inga långa överfarter för att minska risken om jag mot förmodan skulle behöva evakuera...

//Dag
 
Har du hört om någon som omkommit pga torrdräkt?

Jag gillar torrdräkter och tycker dom är varma och mysiga. John Turk, en duktig kille som har rätt mycket erfarenhet (paddlade förbi alaska en gång t.ex.) tycker dock att man kan dö just på grund av en torrdräkt (om man använder den istället för en våtdräkt). Hans resonemang är att ifall man skulle skada torrdräkten, t.ex. riva upp en reva vid en våldsam landstigning med mycket vågor, så är man i ett mycket sämre läge än ifall man skulle riva upp en reva i en våtdräkt. Med en torrdräkt blir man direkt genomblöt och förlorar i princip hela funktionen av plagget, medan en våtdräkt bara blir marginellt sämre.

Jag gillar hans citat angående att en våtdräkt är mindre varm och mysig än en torrdräkt: "i am rather uncomfortable all the time than dead once in a while" :)

Egentligen lite offtopic eftersom det inte riktigt är lika tillämpbart i finland jämfört med alaska (våldsamma landstigningar menar jag) och inte heller handlar om samma sorts olycka som hände i finland, men ändå värt att vara medveten om.
 
Visst, inget är en garanti. Man kan också omkomma i en bil trots säkerhetsbälte. En torris ger en respit och en möjlighet att komma upp i båten igen, samt ger extra flytkraft. Det skadar inte. Har du hört om någon som omkommit pga torrdräkt?

Det jag menade Anders var att det inte är en garanti att man överlever alla situationer i kallt vatten bara genom att man sätter på sig en torrdräkt. Självklart ökar de chanserna, precis som säkerhetsbältet i bilen som du så fint jämförde med. Har inte hört talas om någon som omkommit PGA torrdräkt. Däremot är det nog någon som omkommit för att han fått hybris och trott han varit supermannen som överlever allt bara för att han har en torrdräkt på sig.
Torrdräkt är mycket bra, paddlar själv med en 10 mån om året, men det jag menar är att man inte ska få hybris. Man ska ha respekt för vatten, och än mer respekt för kallt vatten.
 
En fråga om torrdräktens förträfflighet.

Scenariot är att du har vurpat med kanoten och den har sjunkit eller drivit ifrån dig. Du ska överleva i din torrdräkt som är tät och inte trasig. Det är sommar och du befinner dig i yttre skärgården. Eftersom det har varit storm för några dagar sen har vatten med lägre temperaturer kommit upp till ytan och det är 9 grader plus där du simmar. Men det var varmt i luften så du hade inte mer än ett tunnt syntetställ under torrdräkten.

Hur länge klarar du dig i din torrdräkt innan du blir ohälsosamt nedkyld? Hur långt hinner du simma på den tiden? Hur avgör du vad som är närmaste ställe att ta sig iland på när du ligger där i vattnet? Så du simmar åt rätt håll menar jag.

En annan fråga kunde vara vilken annan klädsel hade gett dig bättre chanser?
 
Scenariot är att du har vurpat med kanoten och den har sjunkit eller drivit ifrån dig. Du ska överleva i din torrdräkt som är tät och inte trasig. Det är sommar och du befinner dig i yttre skärgården. Eftersom det har varit storm för några dagar sen har vatten med lägre temperaturer kommit upp till ytan och det är 9 grader plus där du simmar. Men det var varmt i luften så du hade inte mer än ett tunnt syntetställ under torrdräkten.

Hur länge klarar du dig i din torrdräkt innan du blir ohälsosamt nedkyld? Hur långt hinner du simma på den tiden? Hur avgör du vad som är närmaste ställe att ta sig iland på när du ligger där i vattnet? Så du simmar åt rätt håll menar jag.

En annan fråga kunde vara vilken annan klädsel hade gett dig bättre chanser?

Om man bara har ett tunt underställ under torrdräkten är det kallt. Jag badade omkring med torrdräkten en del förra veckan inför min Gotland runt tur för att testa lite olika klädval. 1 tunnt underställ är kallt. Slänger man på sig ett tunt fleeceställ utanpå understället blir det betydligt bättre. Men det är ju ingenting man paddlar omkring med i det scenariot du beskriver direkt... På sommaren alltså.
 
Ang bilbälte så kom jag fram till en bilolycka en gång. Bilen brann ganska kraftigt i motorhuven och delvis in ut i. Det satt en kille medvetslös på passagerarplatsen. Jag försökte öppna dörren för att ta ut snubben men dörren var fast klämd, men jag lyckades knäcka ned fönster ramen och rutan eftersom den redan var delvis demolerad och gjorde ett försök att lyfta grabben över den nedböjda rutan och dörren, men det gick ju inte eftersom han hadde bältet på sig, så jag fick springa runt bilen och nu dyka in i den nästan övertända förarsidan för att lossa bältet för att sedan springa varvet tillbaka och lyfta ut grabben. Tja slutsattsen är alltså att grabben säkert klarat sig bättre med torrdräkt.

Dvs det går alltid spekulera i olika senarier där olika säkerhetsutrustningar fungerar och till och med kan förvärra situationen någon självklar patentlösning finns inte och alla risker går inte att eliminera med utrustning och utbildning. Bra i alla fall att det pratas om elände så att vi håller oss medvetna om att riskerna finns även om de inte bör överdrivas för att sälja pontoner, kurser eller torrisar.

/Kåre
 
Jag tänker inte säga ett ord om,,,,,,,,,,,,

Torrisar, ingen vill iallafall höra att man klär sig efter vattentemperaturen.

Sen tänker jag inte säga ett ord om att dom tom. är svåra att få hål på med morakniven.

Jag tänker inte nämna att man blir varm av att simma bland isflaken med en torris och ett bra underställ.

Och så säger jag inget om att det går alldeles förträffligt att paddla med underställ och torris även sommartid.



*ingen vill iallafall lyssna, och ingen bryr sig,,,,,,,,,,,,,,*
 
Hade en kamrat som lyckades med konsstycket att punktera sin torris. Han sjönk som en sten och nöjde sig inte med strandgrundet utan paddlade på ut till djupt vatten. Men vi var flera som var i och bärgade honom. Temperaturen på 15m där vi hämtade honom var +7.
Han var medfaren långt efter det att kostymen var lagad. Och även 25år efteråt kan han tala om när han tappade konceptet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.