Hur viktig är vikten?

HA-HA!!!!
har ni så klena kajaker så att dom inte ens håller för en liten iskant?
......simma mellan isflaken och dra kajaken över isflaken????

tjusningen med det hela är väl att sitta i sin stadiga, välisolerade, varma, sköna och givetvis torra kajak. sen tar man bara fart upp på isen på lämpligt ställe. är det ett isflak så sjunker ju kanten ner så då kan det ju vara lämpligt nästan var som helst. sen sitter man väl för 17 kvar i sin varma kajak och tar fram isyxorna och drar sej fram över isen och ner i vattnet igen å paddlar vidare. va faan ska man kliva ur kajaken för och blöta ner sej?? jag fattar ingenting. jag säger som derek h sa en gång i tiden när han var här: "kayaking is a dry sport"
men det är klart med såna där "xxxförlängarkajaker" så kanske man måste räkna med att bada?

snart kommer den nya lätta 3.2 kilosmodellen. marknadens lättaste. men man får simma bakom kajaken och skjuta den framför sej för sätter man sej i den så går den sönder : ) men den är otroligt lätt : )
men ärligt alltså........ är det så ni har det med era lätta kajaker?? man får ha torrdräkt och ta sej fram simmande vissa sträckor för att kjaken inte pallar??

hå hå ja ja.....

isbrytarkajakshälsningar / mats

ps.
en gång i tiden när jag hade en yoo-a-kim (har förresten en nu med) så hade jag en balk på ena sidan av takräcket och den stack ut nån meter bakom bilen. längst bak satt ett vridbart fäste för en kajakhållare. när Y-A-K:en skulle ner så lyfte jag ut aktern på kajakhållaren, sen tog jag och lyfte kajaken i fören å gick några meter åt sidan och la ner fören på en kudde eller en bit liggunderlag. hållaren i aktern vred sej utåt så fint. sen satte man på vagnen på kajaken å lyfte ner aktern. skitenkelt och jättebra! då fixade man tunga kajaker hur lätt som helst själv.
 
Det där låter mycket intressant! Min rygg börjar protestera mot dessa övningar nästan oavsett vikt på flytetyg.
Jag har ju skador i rygg-axlar-nacke som gör att jag måste undvika lyft över axelhöjd. Just nu använder jag lastbåge men det innebär ju att jag måste lyfta över axelhöjd 2 ggr, och att kajaken gärna glider bakåt när det är lera, is och snö på marken.

Hela fasta konstruktionen kommer att byggas i rostfritt lättviktsmaterial, starkt och outslitligt och lättlagat om olyckan skulle vara framme.
 
Torrdräkt och kajak på biltaket kombinerat...

Jag får först säga att var och en får paddla som han/hon vill och det finns utrymme för alla sorters paddling!

...Men...insisterer man på att torrdräkten måste vara på altid och att vikten bare har betydelse vid lyft av och på biltak då säger det nog mest om vilken typ av paddling man bedriver. Det kan vara sant för rekreativ paddling, men har knappast någon gång i världen om man anser sig hålla på med sporten paddling. - Men man får som sagt paddla som man vill - men man bör F** inte insistera på att sporten bör eller ens kan bedrivas så - jag ser redan ett Tour De France där hela gänget sitter på Alp d'uez i MC bodysuits för att dom kan ramla och slå sig ( och ja nogon har faktisk skadat sig inom cykling). Ramlar man på cykel slår man sig omedelbart, ramlar man i kajak blir man blöt och tar sig upp igen - misslyckas det är man i 95% av gångarna så nära land att man kan ta sig in.

Visst jag har min Kokatat Torrdräkt liggande i källaren och använder den till långfärd på vintern, men aldrig för regelbunden träning eller för den delen aldrig på sommarhalvåret.

Men visst vill man vara helt säker får man ju sitta i torrdräkt året om... och det är nog rätt logisk att samma som insisterer på torrdräkt är enig i att vikten på kajaken bara har betydelse på land...

/Jacob
 
fäst en lina i rätt (utprovad) längd i takräcket (lasthjälpen) och sen runt fören, om man lägger ner fören först på marken. eller runt sittbrunnssargen. då kan ju inte kajaken glida undan när den ligger både på takräcket (lasthjälpen) och marken. för annars vill den ju gärna glida...
men då äre inga problem : )

för mej har vikten störst betydelse på land
torrdräkt skulle jag aldrig paddla i, men för flerskrovssegling när det är som att sitta i en dusch, eller som att stå framför en högtryckstvätt, då är det väldigt skönt : )
 
Man KAN göra så,,, men det är inte RÄTT...

som Claes Månsson säger i någon sketch.

Jag får först säga att var och en får paddla som han/hon vill och det finns utrymme för alla sorters paddling!/Jacob

Tack det var storsint av dig.

Teknikern driver torrdräktsfrågan - någon måste göra det. Han har sina skäl och jag respekterar dom.

@jazzmatsa
Det är ingen med 3,2 kilos kajak som har problem med isen. (Jag har ingen is-erfarenhet men isvallar kan man väl ändå inte forcera med några isyxor?)
Det är ingen med 3,2 kilos kajak som har problem med att lasta kajaken på takräcket heller.
Vi som tycker det jobbigt har tunga kajaker och dåliga ryggar.

För EGEN del skulle jag gärna vilja ha torrdräkt på mig jämt i kajaken, men det blir väl varmt sommartid och alltid besvärligt med pissapauser. Jag ser fram emot ännu bättre andas-egenskaper och bättre placerade dragkedjor. Det kommer väl.

Många av er som skrivit i denna tråd är väldigt duktiga, erfarna paddlare och kunniga vad gäller kajakens egenskaper. Majoriteten av kanotister i Sverige är inte det. Vi som som färdas med hyrkajaker, tunga polyetenkajaker, trampebåtar, sit-on-top-kajaker, uppblåsbara, tunga Klepprar och tom kanadensare kanske inte ska yttra oss om vår uppfattning om vikt.

Jag läser ändå med stort intresse och lär mig hur viktig vikten är. Jag kanske inte tycker det men det betyder ju inte att jag har rätt. Och jag kan inte se att någon har krävt torrdräkt eller ens flytväst i denna tråd. Är detta en känslig fråga?

Man kanske inte borde tillåta folk att paddla HUR SOM HELST?
 
Inom bågskyttet har vi regler om färger och övrigt utseende på kläder t.o.m. Det kan man också tycka vad man vill om. Bara en inflikning.
 
Och jag kan inte se att någon har krävt torrdräkt eller ens flytväst i denna tråd. Är detta en känslig fråga?

Man kanske inte borde tillåta folk att paddla HUR SOM HELST?
Det är en jättekänslig fråga, har man torris eller flytväst är man ju en tunnis som borde stannat hemma för det är inte macho. Rolla är däremot jättemacho, och gärna korsa Östersjön utan kompass och sjökort eller nåt annat larvigt, som VHF eller följebåt.

Jag vet iaf. en jag kände, som tillsammans med fiskekompisen gav sig ut på en liten fisketur i lugnt vatten men utan flytvästar och dom ligger nu "six feet under". Jag tänker iaf. inte bli fiskmat, det finns så många andra sätt att ta livet av sig på.
 
Vikten är så klart viktig

Själv har jag funderat på att försöka gå ner ett par kilon innan sommaren. Jämförelsevis billigare än att köpa en lättare kajak. Många av oss har nog viss potential till en lättning, eller hur ?

Sedan hjälper väl inte det när eländet ska upp på biltaket direkt.
 
om att driva en fråga...

Det är sant att ingen har sagt att man måste göra si eller så. Men Teknikern driver inte bara en fråga om torrdräkt, han använder sig av en retorik som skulle få en lestedianpredikant att backa...Det är inte självmord att paddla utan torrdräkt utan vi som faktisk har torrdräkt använder den när förhållanden så kräver. Vi använder däremot alltid flytväst. Teknikern kan paddla torrdräkt hur mycket som helst i strandnära trakter mitt på sommaren och kalla det paddling om han så tycker - men jag har bara sagt att vikten har betydelse för paddlingen och aldrig påstått att det var dumt att paddla andra typer av tyngre kajakker för andra ändamål än fart. - Teknikern däremot säger tvärsäkert att det är självmord dumt och idiotisk att paddla utan torrdräkt - och det är sådana absoluter man får akta sig för. -Kan Teknikern rolla? -kan Teknikern komma upp i kajakken för egen hjälp utan flottörer eller andra hjälpmedel? - Om jag använde samma resonemang som han skulle jag då säga att det vore dumt att paddla om man inte klarade av dessa -MEN DET SÄGER JAG INTE - medan han kör ett sådant resonemang.

Hoppas han åtminstone har knäskydd när han cykler - allt annat vore jo tydligen jättedumt : -)

-Jacob
 
-Kan Teknikern rolla? -kan Teknikern komma upp i kajakken för egen hjälp utan flottörer eller andra hjälpmedel? -
Den jag har nu, sit-on-topen kan jag det med (nej inte rolla naturligtvis, men komma upp i) men inte Neckyn, inte ens med hjälp i öppet vatten då jag har skador som gör det omöjligt, därför förlitar jag mig på torrisen och därför bytte jag kajak.

Hoppas han åtminstone har knäskydd när han cykler - allt annat vore jo tydligen jättedumt :
Ojojoj, cykla var det åratal sen jag kunde.


Då jag nu tom. fått PM om att jag ska sluta tjata om torrdräkter så ska ni slippa mig, ni får nörda på bäst ni kan för nu ska ni slippa mig och mitt tjat!
 
Klart lättare är bättre, min 15 kilos motionslåda är solklart för tung, men den var billig och skulle kunna ge Bismarck en match i skrovstyrka.

Den stora frågan för mig är varför man bygger havskajaker i kolfiber. Kolfiber ger möjlighet att bygga lätta och ruskigt styva konstruktioner men är uruselt om man vill ha slagtålighet. Detta passar ju racingkajaker perfekt, men hur bra är det i ett havskajakskrov. Bästa haussen av kolfiber idioti är ju någon kajaktillverkare (Tiderace?) som hade ett mässexemplar i kolfiber som man kunde slå på med hammare för att visa slagtåligheten (kanoten var naturligvis tung och svindyr).
Bättre borde det väl vara att använda kevlar och liknande som är segare och mjukare men fortfarande starkt i dragstyrka. Det är inte en slump att det är kevlar och inte kolfiber som används till ballistiska skydd. Däremot borde kolfibern passa perfekt till skottväggarna..
 
Då jag nu tom. fått PM om att jag ska sluta tjata om torrdräkter så ska ni slippa mig, ni får nörda på bäst ni kan för nu ska ni slippa mig och mitt tjat!

Du får gärna ha dina åsikter, men tyckte bara att det här om torrdräkt borde nuanseras lite - och som sagt så är vi riktigt många nöjda torrdräktsägare - så ingen skall behöva slippa dig eller dina åsikter...

-men säger du att merparten av paddelsverige, heribland många duktiga erfarna paddlare med massor av säkerhetstänk, er dumma som inte gör som just du tycker, då får du ta att jag , eller andra, bemöter dina uttalanden.

-Och visst är torrdräkt en jävligt bra grej - Jag hade inte vågat vinterpaddla i grov sjö eller ens gjort någon större skärgårdspaddling utan. Rollar jag på vintern gör jag det gärna i torrdräkt, och jag har turen att ha torrdräkt på mig då jag fick göra en wet exit i februari förre året - där jag iof var väldigt nära land (och rädda åskådare) - men istället gjorde jag en reentry and roll och fortsatte. -Av den anledning säger jag dock inte att torrdräkt bör användas alltid.

Egentligen har hag ingen Beef med dig, och jag hoppas att det finns utrymme för alla på forumet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...