"Tältpinnar" till berghäll?

Läst någonstans (tyvärr glömt var) om någon typ av fästen till tältlinorna som funkar att använda på typ berghällar där det inte funkar med vanliga tältpinnar. I sprickor kunde man sätta in någon typ av expanderande prylar som man därefter kunde förankra tältlinorna i.
Någon som sett/fattar vad jag menar?
 
klättrarna kan säkert tipsa om en massa Kilar och annat som de använder. Annars torde det funka med Bergskilar som man har till båten. Har för mig att biltema hade varianter som var billiga.

BZ/
 
Expanerande klätterkilar är relativt dyra. Så ska du fästa hela tältet i sådana har du nästan dubblat priset på tältet.

I teorin kan det ju låta bra med kilar i berget för att fästa tältet. Men funkar det i praktiken? Det kräver ju att det finns sprickor lite här och där och att här och där sammanfaller med var du behöver ha alla dina fästpunkter för tältet.
 
Ja smartast e nog att skaffa ett självstagande tält :)

Kör man på Kilar så blir det som efred säger, dyrt. Billigaste på Erlandssons brygga kostar typ 40spänn styck, Biltemas typ 30. Du får nog räkna med att det går åt några stycken (i värsta fall måste man kanske dra ut flera kilar för att skapa fix-punkter för tältet).

Å inte är det fjäderlätt heller... hammare behövs för att få in kilarna

Jag har inte sett kilar spec. för tältning, men det kanske fins?

BZ/
 
Som sagt - självstagande tält ! Man kan ju behöva staga upp även ett sånt tält, ett alternativ som fungerar hyfsat överallt, i snön, på klippa osv är påsar med linfästen. Fyll påsarna med snö och gräv ner dom, eller fyll påsarna med småsten/sand/bråte och lägg på klippan. Håller väl inte för en storm, men bättre än inget, och avsevärt lättare att bära med sig än kilar och hammare. Om du paddlar har kanske inte vikten så stor betydelse i och för sig...
 
Ja smartast e nog att skaffa ett självstagande tält :)

Kör man på Kilar så blir det som efred säger, dyrt. Billigaste på Erlandssons brygga kostar typ 40spänn styck, Biltemas typ 30. Du får nog räkna med att det går åt några stycken (i värsta fall måste man kanske dra ut flera kilar för att skapa fix-punkter för tältet).

Å inte är det fjäderlätt heller... hammare behövs för att få in kilarna

Jag har inte sett kilar spec. för tältning, men det kanske fins?

BZ/

Klätterkilar fjädrar och expanderar så de behöver man inte hammare för. Men då får du lägga på en nolla på priserna ovan.
 
Sedan kommer du nog långt med lite blandat småskrot från järnhandeln, extra linor och lite påhittighet.

Innan de massproducerade klätterkilarnas tid knöt man knopar på rep och kilade in i sprickorna, eller knöt av en mutter eller en sten som passade lagom.

När det är tältet som ska hållas kvar och inte en fallande kropp är dessa "McGyverkilar" kanske goda nog än idag?
 
Klätterkilar fjädrar och expanderar så de behöver man inte hammare för. Men då får du lägga på en nolla på priserna ovan.

jo. men sånt har jag inga priser på. och kan inget om heller, så jag lämnar över den infon till de som kan. Båt har jag däremot och kilarna har jag använt (för båt då).

BZ/
 
Under min cykelresa använde jag egentillverkade kilar i hickory. De fungerade bra. Ta med extra lina för att kunna ankra långt bort. Gå till järnhandeln och köp ett hammarskaft. Sen är det bara att såga, fila och borra lite. Försök få dem lika till exempel DMM Rocks och gör några riktigt små. De ska gå att vända åt två håll för olika storlek samt kona en aning. Istället för stållina använde jag kakelsnöre. Fördelen är låg vikt och att de inte skadar berget. Spårlös färdsel.
 
Personligen

undviker jag att tälta på berghållar av två anledningar. Dels slitage på tältbotten dels svårigheter att hitta bekväm flat yta under hela innertältet.

Stagningen av tunneltält är i och för sig rätt enkel om du tar ett par trädstammar / drivved en framför och en bakomn tältet och fäster tältlinorna i. Fixera med stenblorck eller genom att koppla linor till stenblock eller trädstammar en bit från tältet.

Thure
 
Även mkt klippigt terräng brukar det finnas små platser med morän och jord där det är mjukare, planare och bekvämare att slå läger. Hitintills har jag fått i tillräckligt med pinnar, respektive funnit ved och stenar för tältslagningen. Några meter extra persiennlina kan vara praktisk. Tunneltält väger mindre än kupoltält. Klipphällar brukar luta och är mycket okomfortabla att försöka sova på.
Så leta reda på en bättre tältplats!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
daviie Tältpinnar gått sönder, hur hitta ersättnings? Bo och sova 20
Keep_walking Tältpinnar vid blåst Bo och sova 22
4623 Nya tältpinnar, vad rekommenderas? Bo och sova 12
Sigfridsson Tältpinnar snö Bo och sova 18
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
niklun Stående skidor som tältpinnar Bo och sova 2
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26
Gregorius Tältpinnar för vintern Bo och sova 3
ludwigjoakim Förlorat tältpinnar(stänger)... Bo och sova 6
friluftsrookie Sovsäck och tältpinnar Bo och sova 13
Glännman Nya tältpinnar Bo och sova 28
uhlrog Tältpinnar för snö Bo och sova 9
avslutatmedlemskap130327 Trasiga tältpinnar Bo och sova 6
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
AfTech54 Fjällrävens tältpinnar Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
nmr hilleberg tältpinnar Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5
Tältpinnar Bo och sova 0
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.