1-2-manstält med utsikt?

Det stämmer men det är många som har tält från Marmot och MSR här på utsidan och det är bara att fråga dem hur stor nackdel de tycker att detta är jämfört med lättheten och smidigheten hos tälten.

Funkar hur bra som helst att sätta upp yttertältet först om man har Footprint med....
Sedan kan man hänga i innertältet utan problem....
 
Jag köpte nyligen ett tvåpersoners Hilleberg Allak som känns väldigt luftigt. Hade utsikt som stort krav, kör HB Nammatj sedan tidigare, och vill kunna klämma in mig själv, sambon och hunden ibland. Har ett 3-personers tunnel när det behövs mer plats. Väger dock 2,9 och relativt dyrt. Nästan 8 i butik eller ca 6 på Blocket.

IMGP2622.JPG


Bild länkad från kajak.nu:
nerdaritaltet1.jpg
 
Tack för alla svar, Unna med mesh låter väldigt bra, även om jag tycker att det blir väl dyrt. Ska fundera på saken.

Hittade Hillebergs mesh-innertält på Get Out:
http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/talt-tipis-tarps/tillbehor-spik-delar/delar-detaljer/unna-innertalt-mesh-.html

Jo det e sant. Det blir vråldyrt, men kanske värt att försöka fråga Hilleberg om man kan byta ut ordinarie innertält till ett mesh när man köper ett Unna. De är rätt bra att ha göra med.
 
Skulle någon av Tarptents olika modeller kunna vara något? Rainbow/Double Rainbow, Moment eller Scarp1/Scarp2 verkar kunna passa dina preferenser? Om du är van vid att bo i ett Primus Shelter på fjället så lär den ultralätta designen inte avskräcka.

http://www.tarptent.com/products.html
 
Jag har ett tarptält som jag är väldigt nöjd med. Finns för en person också.

Använder det även i högalpina områden och det har funkat bra hittills. Bra kvalitet, mycket prisvärt.
En trevlig detalj är att det kan göras självstagande med hjälp av vandringsstavarna.
Även när det är helt stängt kan man se ut lite under tältduken, upp till ca 15 cm från marken.
...

Ett sådant tält har jag på kommande. Även om jag närmast beställt det som myggskydd för den mest myggrika perioden i södra Finland, hägrar faktiskt någon fjälltur, eventuellt på Mtb, nästa år. Hur är vindtåligt är egentligen ett Tarptent Double Rainbow? Med ett rimligt val av tältplats borde det väl fungera bra i de lappländska fjällen också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.