Annapurnaleden hösten 2010

Funderar på att gå Annapurnaleden någon gång under hösten 2010. Traditionell tea-house trek, skulle gärna gå utan guide med någon/några som gillar berg. Roligare med sällskap men annars är det väl bara att göra det på egen hand..
 
Hej
Var nara att gora exakt samma sak forra hosten, men fick andra planer i huvudet.
Skulle garna folja med men tror inte det gar ekonomiskt for min del.
Jag har fatt for mej att annapurnaleden ar ganska latt utan guide. Beror kanske pa hur erfaren man ar.. Jag tror man kan sova i teahouse varje natt om jag inte misstar mig.
Jaja lycka till, tror att det ar fint dar nere.
/Mathias
 
Jag gjorde Annapurna-leden förra århundradet , med enbart svensk fjällerfarenhet i botten. Enda problemen redan då var att ta med sig tillräckligt lite , och att sköta acklimatisering över Thorung La (5360 m.ö.h. .. ungefär ) . Himalayan Rescue Association har en klinik och håller in3ssanta föreläsningar i Manang på ämnet.

540dzongsam.jpg


Det går väg upp till Jomosom numera på andra sidan passet , många väljer att att ta jeep ner - det går att gå på andra sidan Kali Gandaki och vara hyfsat ostörd, sägs det . Det går också en sorts "väg" från Lhasa till Lo Manthang i Mustang , där man dricker kinesiskt öl mm. - det är billigare än att frakta det upp från Pokhara.
 
Jag vandrade Annapurna Circuit för några år sedan, när jag var ute på en långresa. Min vandringserfarenhet då var inte stor, men den har blivit det efter den vandringen. Utrustningen fixade jag i Kathmandu och vandrade gjode jag i stabila sandaler, alla dagar utom över passet. Det finns lodger untmed hela vandringsleden.
//Anna
 
Det går utmärkt att vandra utan guide och bärare. Om du vill ha det så ordnas det billigast på plats istället för hemifrån. Då kan du dessutom träffa den som ska vara din guide och kolla att ni funkar ihop. Som Skolanna skrev så går det bra att få tag i utrustning på plats i Nepal om man är på långresa och inte vill släpa på prylar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.