E10

Är det någon som möjligen har erfarenhet att vandra någon av Europas långvandrlngsleder?
Jag och en kompis funderar på att vandra E10 om ett par år, vi behöver först samla ihop lite pengar så att vi kan vara borta en tid och samtidigt känns som en vandring man behöver lite förberedelse för att göra.

http://www.era-ewv-ferp.com/index.php?topmenu_id=29&id=29&page_id=114&module=text

Är det någon här som har vandrat hela eller delar av den? Är nyfiken på hur den är, går man mycket på väg eller genom lanskap? Tanken är att vara borta ca 6 mån och att vi börjar på Rügen och går ner mot Italien. Planen är att inte hålla allt för högt tempo och uppleva saker på vägen så man får se hur långt man hinner komma.
Har försökt hitta mer information på nätet men hittar inte så mycket, så alla tips är mycket välkomna.
 
www.fernweh.de

ger dig en hel del information om Europas långvandringsleder.

Att göra en flermånaders långvandring ger säkert många och spännande upplevelser, men för egen del så är vacker natur ett kvalitetsmått på en vandringsled. Stora delar av E10 uppfyller inte det kravet. Har du tittat på E5 genom Alperna? Den tar en månad och går delvis genom väldigt dramatisk natur. Jag har inte gått den men har rört mig en hel del i de alpområden som leden passerar.
 
Tjeckien

Jag bodde ett par år i Prag och kan iaf bekräfta att leden bör vara väldigt välmarkerad där och bra kartor är väldigt lätta att hitta i alla bokhandlar, turistkontor, de flesta mackar osv.... Tjeckerna vandrar mycket och det finns markerade vandringsleder överallt. Och i mindre städer och byar brukar det vara lätt att hitta ett "Penzion" att övernatta i för en överkomlig slant.

Sträckorna som går utanför bergen kan ändå vara intressanta, beroende på ert intresse. Det finns massor av slott, genuina bondbyar med gäss på gatorna, gamla välbevarade vackra städer...
 
tackar för informationen, jag instämmer att vacker natur är det viktigaste i val av vilken led man väljer att gå och det kanske också gör det svårt att hitta en lång vandringsled som uppfyller dessa krav. Det är också lite därför jag hör mig för om E10 innan vi bestämmer oss, vi har gott om tid att kolla upp andra alternativ. Och kanske vi får ge upp grundtanken att börja vår vandring från Malmö vilket annars lockar mig då vi bor där, men om det inte det blir någon intressant vandring så ger vi nog snart upp den tanken, det måste bli ett intressant äventyr.

Jag ska kolla upp E5, låter trevligt att gå genom alperna


www.fernweh.de

ger dig en hel del information om Europas långvandringsleder.

Att göra en flermånaders långvandring ger säkert många och spännande upplevelser, men för egen del så är vacker natur ett kvalitetsmått på en vandringsled. Stora delar av E10 uppfyller inte det kravet. Har du tittat på E5 genom Alperna? Den tar en månad och går delvis genom väldigt dramatisk natur. Jag har inte gått den men har rört mig en hel del i de alpområden som leden passerar.
 
tack för informationen och tipsen om Tjeckien det låter som ett trevligt land att vandra i, och det var även väldigt inspirerande att titta på din webbsida om alla dina vandringar...man blir glad att det finns som många fina ställen man kan besöka och vandra på.
Både min vandringskompis och jag är glada i att gå i berg (ska för andra året i rad gå i Pyreneerna till sommaren och nästa år planerar vi att gå i Dolomiterna), så det hade varit trevligt om man kunde få in lite berg på vägen också, Några andra saker som lockar med att gå långt är att se hur lanskapen/naturen sakta förändras, olika matkulturer och möta olika kulturer.




Jag bodde ett par år i Prag och kan iaf bekräfta att leden bör vara väldigt välmarkerad där och bra kartor är väldigt lätta att hitta i alla bokhandlar, turistkontor, de flesta mackar osv.... Tjeckerna vandrar mycket och det finns markerade vandringsleder överallt. Och i mindre städer och byar brukar det vara lätt att hitta ett "Penzion" att övernatta i för en överkomlig slant.

Sträckorna som går utanför bergen kan ändå vara intressanta, beroende på ert intresse. Det finns massor av slott, genuina bondbyar med gäss på gatorna, gamla välbevarade vackra städer...
 
En fellow Malmöbo? :)
Det finns en hel del riktigt trevliga långdistansleder i Östeuropa också.
Man kan korsa hela länder genom att vandra enbart på markerad led i bergen...
 
Är du också från Malmö??
Låter ju jätte intressant med långdistansleder i Östeuropa, tips om var jag hittar mer information och kanske en bra och inspirerande guidebok?
När man sett dina bilder så tror nog att jag någon gång måste dit och vandra på något sätt, långtur eller bara för ett par veckor.


En fellow Malmöbo? :)
Det finns en hel del riktigt trevliga långdistansleder i Östeuropa också.
Man kan korsa hela länder genom att vandra enbart på markerad led i bergen...
 
En annan utmaning

...Är att vandra längs alla bergkedjor i Europa - från Pyrenéerna via, Alperna, Cevennés, Karpaterna till Balkan. Det går egentligen en lång bergskedja genom Europa. Klimatet påverkas också av den, söder om kedjan är det varmare, norr om kedjan är svalare. En brittisk författare, Niclas Crane, har vandrat genom hela kedjan och det tog honom 18 månader tror jag. Han hade bara tält under vintertiden...Annars var det utan...Och så använde han paraplyt :)

Boken heter "Clear Water Rising"


PS Jag är oxå Malmöit ;-)
 

Bilagor

  • cwr.jpg
    cwr.jpg
    13.2 KB · Visningar: 467
Den boken ska jag jaga rätt på, vilken häftig vandring:)
Malmö är bra, kanske man ska ha någon träff någon gångär dock ännu inte lika erfaren som er...ännu.

...Är att vandra längs alla bergkedjor i Europa - från Pyrenéerna via, Alperna, Cevennés, Karpaterna till Balkan. Det går egentligen en lång bergskedja genom Europa. Klimatet påverkas också av den, söder om kedjan är det varmare, norr om kedjan är svalare. En brittisk författare, Niclas Crane, har vandrat genom hela kedjan och det tog honom 18 månader tror jag. Han hade bara tält under vintertiden...Annars var det utan...Och så använde han paraplyt :)

Boken heter "Clear Water Rising"


PS Jag är oxå Malmöit ;-)
 
Jag läste "Clear Waters Rising" nyligen och min flickvän läser den nu :)
Det finns en dokumentärfilm inspelad om hans vandring, som jag såg för över 10 år sedan... minns att den var väldigt inspirerande. Den finns att beställa på VHS, för 15 Euro...
 
Senast ändrad:
lite of topic, men vart kan man hitta denna bok? var på vårt lokala bibliotek och dom sökte i hela kommunala Sverige och inte en träff på "Clear Water Rising" dock en träff om cykling genom Europa med samma författare...så vart? någon som vill låna ut sin?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.